Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Metode
interactiv-stimulative pentru creativitate
Profesor Popescu Diana Filofteia
Liceul Tehnologic „Căpitan N. Pleșoianu”,
Rm. Vâlcea
Prezenţa potenţialului creativ nu asigură şi manifestarea
actului de creaţie. Pentru ca acesta să se producă sunt necesare modalităţi
adecvate de stimulare a potenţialului creativ din partea mediului. Putem
considera că fiecare elev posedă un potenţial creativ, susceptibil de a fi
dezvoltat. În cele ce urmează prezentăm câteva modalităţi de exersare şi
stimulare a conduitei creative la elevi.
Brainstormingul sau metoda asaltului de idei
(brain-creier, storm- furtună, asalt) este cea mai utilizată metodă de
stimulare a creativităţii prin intermediul microgrupului, având drept
caracteristică separarea procesului de producere a ideilor de procesul de
valorizare, de evaluare a acestora, care are loc ulterior de unde şi denumirea de metoda evaluării amânate. O
altă denumire a metodei este filosofia marelui Da, pentru că într-o primă fază se acceptă toate
ideile, fără să se respingă nimic, totul
se consemnează, urmărindu-se de fapt
deblocarea capacităţii creative a elevilor, eliminându-se examinările imediate
şi obiective.
Această metodă presupune „enunţarea unei probleme, după care, în mod spontan, se emit soluţii,
fără preocuparea validităţii acestora, scopul fiind enunţarea a cât mai multe
puncte de vedere, căci nu calitatea contează, ci cantitatea. Se admit astfel şi
ideile aşa-zis bizare, nonstandard. Nimeni nu are voie să critice, să
contrazică, să ironizez ideile colegilor. Evaluarea propriu-zisă a soluţiilor
preconizate se realizează după un anumit timp, prin compararea şi selectarea
ideilor valabile adecvate pentru problema pusă.”[1]
Se pleacă de la o noţiune dată care se
notează pe mijlocul foii sau tablei şi, prin tehnica brainstormingului
obişnuit, se vor consemna în jurul
acestei noţiuni centrale alte noţiuni care au legătură cu aceasta, formându-se
un adevărat ciorchine de noţiuni. S-a dovedit că metoda are valenţe formative,
relizându-se o încălzire a minţii înainte de definirea unei noţiuni.
Esenţa acestei metode constă în separarea intenţionată a
actului imaginaţiei de faza gândirii raţionale, critice. Astfel, evaluarea
ideilor produse în urma unui efort imaginative este una amânată. Metoda a fost
creată de A. Osborn, în 1953 şi porneşte de la două principii fundamentale, şi
anume: orice individ este capabil să producă idei şi cantitatea generează
calitatea. Regurile brainstorming-ului sunt următoarele:
·
Daţi frâu liber imaginaţiei- se încurajează exprimarea
liberă a gândirii şi imaginaţiei, astfel încât sunt acceptate chiar şi cele mai
extravagante idei;
·
Nu criticaţi ideile celorlalţi –nimeni nu are voie
să facă observaţii negative, să critice, să conteste ideile exprimate;
·
Produceţi cât mai multe idei – cu cât sunt mai
multe idei, cu atât sunt mai multe şansele de a găsi idei originale;
·
Preluaţi ideile celorlalţi şi amelioraţi-le –
găsirea unor soluţii ingenioase presupune de multe ori corelarea unor elemente
iniţial disparate.
Organizarea unei şedinţe de brainstorming presupune mai
multe etape:
·
alcătuirea grupului – din personae capabile să-şi
exprime ideile cu privire la o temă în legătură cu care se caută o soluţie; se
recomandă ca între membrii grupului să nu existe antipatii sau raporturi de
subordonare;
·
organizarea şedinţei –presupune formularea clară a problemei care va fi
dezbătută, anunţarea participanţilor în legătură cu data, tema, locul şedinţei,
desemnarea unui conducător al şedinţei şi al unui secretar, care va consemna
ideile exprimate de către participanţi, aşezarea participanţilor în cerc;
·
desfăşurarea şedinţei propriu-zisă – debutează cu
precizarea de către conducătorul şedinţei
a problemei sau a temei discutate, cu reamintirea celor patru reguli şi
cu inventarierea modurilor cunoscute în care a mai fost soluţionată problema, pentru
a nu se face consum inutil de energie; urmează procesul de emitere a ideilor
participanţilor şi de înregistrare a acestora de către secretar (acesta notează
ideile şi nu numele celor care le-au emis); şedinţa poate dura între 30-90 de minute;
·
evaluarea ideilor – se face de către un grup sau un
comitet de evaluare, care inventariază a doua zi sau în zilele următoare ideile
exprimate, le apreciază, le selectează pe cele care sunt utile; se întocmește o
listă a ideilor acceptate, urmând ca acestea să fie implementate, utilizate în
scopul rezolvării problemei.
Pentru reuşita unei şedinţe de brainstorming foarte
important este conducătorul acesteia, care „alege
participanţii, conduce discuţiile, încurajează participarea tuturor, scoate
grupul din impas, reorienteză discuţiile spre scopul propus, organizează
comitetul de evaluare şi informează grupul de creaţie despre modul în care au
fost valorificate ideile propuse.”[2] Brainstormingul se poate
folosi şi în varianta individuală. Prin metoda brainstormingului se pot aborda
din cele mai diverse domenii. În şcoală această metodă se poate utiliza în
predarea disciplinelor de învătământ, în cadrul orelor de dirigenţie, de
consiliere şi orientare.
O
variantă a brainstormingului o constituie cea de tip ciorchine ce se
utilizează pentru a defini o serie de concepte sau pentru a arăta legătura
dintre mai multe noţiuni.
Metoda
ciorchinelui:
Această metodă este
utilizată în etapa de consolidare-evaluare a cunoștințelor, prin care se
stimulează stabilirea de conexiuni între idei, găsirea unor noi sensuri la idei
mai vechi.
Etapele după care se
desfășoară o activitate bazată pe această metodă presupun:
- copiii primesc individual o fișă
în centrul căreia este expusă o idee;
- copiii scriu sau desenează în
jurul ideii cuvinte, cifre, imagini legate de aceasta;
- la sfărșit se discută frontal
ideile găsite.
La activitățile
matematice metoda poate fi aplicată, spre exemplu, în găsirea zilelor săptămânii.
Ex. Categoria de activitate: activitate matematică
Grupa: mare;
Tema: „Zilele
săptămânii”
Forme de organizare: individuală,
frontală;
Scop:
- dezvoltarea gândirii și
încrederii în sine;
Obiective operaționale:
O1 -să scrie
în centrul unei coli de hârtie zilele săptămânii;
O2 -să identifice momentele unei
zile dimineaţa, prânzul, seara;
O3 -să își
expună soluțiile găsite.
Strategii didactice:
- metode și procedee: metoda ciorchinelui, explicația,
demonstrația;
- material didactic: foi de hârtie, culori.
Sinectica este o metodă
concurentă brainsormingului, impusă în practica dezbaterilor de W. Gordon.
Etimologic, sinectica provine din grecescul “syneticos”, care înseamnă reunirea
unor elemente fără legătură între ele.
Se porneşte de la o problemă, pentru a cărei rezolvare se întruneşte un grup de
lucru (5-7 membri). O şedinţă de sinectică presupune mai multe etape:
·
prezentarea problemei de către conducătorul
şedinţei;
·
grupul transpune problema într-o formă accesibilă,
operaţională (transpunerea necunoscutului în familiar);
·
îndepărtarea aparentă de prblemă, pentru a arunca
asupra ei o privire cu totul inedită şi eliberată de prejudecăţi (transformarea
familiarului în necunoscut);
·
revenirea la problema iniţială şi exprimarea
soluţiei.
Inventica este o metodă
de elaborare a unor idei noi pe baza unei interpretări interdisciplinar
(matematică, fizică, biologie).
Etapele acestei metode sunt:
- fragmentarea obiectului şi
utilizarea lui în forme noi;
- obţinerea unor aspecte sau
idei originale prin combinări, permutări, aranjamente şi alte procedee
matematice.
Indicaţii utile în creaţia
individuală sau de grup[3]:
1.determinaţi toate
aspectele problemei;
2.selecţionaţi
subproblemele atacate;
3.fixaţi-vă datele
utile;
4. selecţionaţi cele
mai bune surse pentru culegerea tuturor datelor;
5.imaginaţi-vă toate
ideile posibile;
6.daţi curs liber
imaginaţiei voastre, nu cenzuraţi ideile, dar notaţi-le imediat ce vă vin în
minte;
7.selecţionaţi
ideile cele mai apte de a vă conduce la soluţie;
8.imaginaţi-vă
toate mijloacele de control posibile şi alegeţi pe cele mai practice;
9.imaginaţi-vă
toate contingentele posibile;
10. alegeţi soluţia
finală şi evaluaţi consecinţele aplicării ei.
Metoda Philips 6-6 este un
fel de blitz-brainstorming (V. Belous, 1985). Ea a fost iniţiată de J. D.
Philips. Avantajul acestei metode constă în faptul că se poate practica în
grupuri mai mari de 30-50 de persoane, cu formaţie diversă.
Etape: 1.grupul se împarte în
subgrupe de 6 membri cu câte un lider; 2.coordonatorul general difuzează, în
scris, problema fiecărei subgrupe; 3. dezbaterea problemei durează 6 minute,
după care animatorul fiecărui subgrup prezintă un raport asupra punctelor de
vedere adoptate; 4. sinteza ideilor este făcută de liderul general sau de cei
subordonaţi, care vor decide asupra celei mai viabile alternative, din câte au
fost propuse Avantaje: 1.este rapidă: necesită doar 4 minute pentru organizare,
6 minute pentru dezbaterile propriu-zise şi 2 minute pentru colectarea
deciziilor emise de fiecare grup; 2. realizează o fericită conlucrare între
gestaţia creativă individuală şi cea de grup.
Discuţia Panel
Sub preşidenţia unui animator (profesor,
de pildă), tema în cauză este dezbătută de către ,,eşantionul panel” (adică un
grup format din 5-7 persoane competente în problema respectivă). Auditoriul
(plasat într-o poziţie strategică favorabilă pentru a urmări, cu uşurinţă,
schimburile verbale din panel) ascultă în tăcere, intervenind numai cu mesaje
scrise pe cartoane (hârtie) divers colorate (verde pentru întrebări, albastru
pentru sentimente, maro pentru informaţii etc). Periodic, o persoană care are
rolul „injectorului de mesaje” colectează cartonaşele respective, le clasează
pe categorii problematice şi la momentul oportun, le prezintă panelului. După
fiecare „injectare” de mesaje, panelul reia discuţia, în funcţie de pistele noi
apărute pe această cale.
Deîndată ce grupul de
experţi şi-a epuizat întregul repertoriu ideativ, aria discutiei se poate
dilata mult, antrenând, direct, auditoriul la soluţionarea problemei. În
finalul dezbaterilor organizatorul reuniunii, în colaborare cu panelul,
centralizează ideile cele mai fertile.
Metoda 6-3-5 Caracteristicile
metodei: - metoda operează în cadrul unui grup de 6 persoane; - liderul
prezintă tema;
- fiecare membru răspunde în scris prin 3
soluţii (menţionate în câte o coloană distinctă);
- fiecare participant
trece vecinului din dreapta foaia cu propriile propuneri, preluând, la rândul
său foaia cu soluţiile coechipierului din stânga pentru a face completări,
retuşuri, precizări eventuale;
- rotirea se face de 5
ori, până ce ideile emise de oricare membru al grupului sunt văzute de toţi
ceilalţi;
- la sfârşit, animatorul
sintetizează cele mai bune propuneri şi le transmite forurilor interesate;
Metoda Delphi A fost
elaborată de O. Helmer (1964-1965) şi se bazează pe tehnica consultărilor
reciproce între participanţi (ca şi la 6-3-5). Caracteristicile metodei:
- un grup de experţi
elaborează un chestionar cu tema în discuţie, care este trimis unor specialişti
autorizaţi în domeniu;
- fiecare răspunde pe cont
propriu, într-un interval de timp dinainte stabilit;
- se colectează
răspunsurile şi chestionarele sunt redistribuite aceloraşi persoane, fiind
însoţite şi de răspunsurile nenominalizate ale celorlalţi participanţi;
- răspunsurile care diferă prea mult de
majoritatea celorlalte, vor fi retuşate şi ajustate;
- după primirea unui nou set
de răspunsuri, consultarea se repetă după acelaşi rituai. Pentru că la fiecare
ciclu se elimină treptat ideile care se abat de la medie, circuitul se încheie
când se stabilizează răspunsurile (când măcar 50% din participanţi ajung la
consens). Materialul acumulat se prezintă comisiei de apreciere, care va face o
sinteză a soluţiilor date, Critica acestei metode constă în faptul că are
tendinţa de a realiza o domesticire a răspunsurilor neuzuale, însă soluţiile
adoptate sunt realiste şi pertinente, ceea ce le asigură o rapidă
aplicabilitate.
Metoda Frisco Se bazează pe principiul brainstormingului regizat,
în sensul că moderatorul atribuie fiecărui participant câte un rol care să-i
acopere o anumită dimensiune a personalităţii. In consecinţă, pot apărea
următoarele tipuri de personaje:
1. Tradiţionalul: este exponentul structurilor vechi, rol atribuit
celei mai vârstnice persoane din grup. El relevă cu luciditate principalele
neajunsuri;
2. Exuberantul se comportă dezinvolt, furnizând cele mai îndrăzneţe
idei care-i vin în minte. Este ales dintre persoanele tinere şi charismatice;
3. Pesimistul, criticul prin vocaţie, care demolează orice abatere de
la traseele cunoscute, confundând cutezanţa cu excentricitatea desuetă. Este un
specialist dintr-un domeniu apropiat;
4. Optimistul promovează un realism riguros, obiectiv, manifestând
adeziune pentru atitudinea entuziastă a exuberantului, dar desolidarizându-se
de cea a pesimistului;
In cadrul acestei
metode se folosesc două metode de lucru (Verrone, 1983):
1. echipa de investigare: formată din 12-15 persoane (diferite prin
vârstă şi competenţă) care abordează problema clasic, insistând pe sublinierea
elementelor vulnerabile;
2. echipa de creaţie propriu-zisă: formată din 5-6 experţi, superior
calificaţi, care aduc ameliorări inedite unei „lipse de control" pe care a
elaborat-o prima echipă. Această listă este un chestionar prin care se
urmăreşte orientarea grupului de creaţie către o anumită arie tematică, dar şi
elucidarea unor probleme. El trebuie să îndeplinească o scrie de exigenţe:
- ordinea întrebărilor să
respecte condiţiile unui bun chestionar;
- întrebările să nu fie
ambigue sau imperative;
- răspunsurile să fie
laconice, în termeni de „da" sau „nu", cifre etc.;
- volumul de informaţii
vehiculat sâ fie rezonabil;
- întrebările să nu solicite
decât cunoştinţele deţinute de grup;
Etape:
- distribuirea
rolurilor;
- iniţial exista o ordine de luare a
cuvântului: tradiţionalistul, exuberantul, pesimistul, optimistul;
- evoluţia discuţiilor este influenţată de
evoluţia fiecărui membru;
- animatorul antrenează
echitabil toţi participanţii, având grijă ca fiecare membrii să-şi păstreze şi
onoreze rolul pe care 1-a primit;
În concluzie, toate
metodele imaginative (intuitive) menţionate până acum au următoarele roluri:
1. dinamizarea şi
eficientizarea activităţii de obţinere a unui produs creativ;
2. eliminarea unor blocaje
psihologice ale creatorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu