Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
METODELE DE SPARGERE A GHEŢII CA MODALITATE DE INTRARE ÎN LECTURA UNUI TEXT
Prof.
Petrescu Mihaela,
Şcoala Gim.,,Sf. Gheorghe” Craiova, Dolj
Metodele sunt metode active de
comunicare plasate la începutul unei secvenţe de învăţare şi care direcţionează atenţia către
noul conţinut, făcând legatura cu experienţa de viaţă a elevilor.
Exerciţiile trebuie să fie scurte şi
dinamice şi să antreneze toţi elevii. Aceste exerciţii au un rol important în
motivarea elevilor pentru secvenţa de învăţare ce urmează, ajutând la captarea
atenţiei, la înlăturarea oboselii şi a monotoniei.Începutul oricărei lecţii
trebuie să aibă un asemenea exerciţiu, care motivează interesul spre noul conţinut. Uneori, se poate combina cu
evaluarea cunoştinţelor din lecţia precedentă, care încetează astfel să mai fie
stresantă sau în fixare, mai ales dacă lecţia a fost obositoare.
Cadranul este
o modalitate de
rezumare şi sintetizare
a unui conţinut
informaţional prin participarea
şi implicarea elevilor
în înţelegerea lui
adecvată. Această metodă poate
fi folosită în
etapa de reflecţie.
Metoda cadranelor
presupune trasarea a
două axe perpendiculare, operaţiune în
urma căreia rezultă
patru cadrane.
Sugestii metodice :
-numărul
cadranelor se poate
extinde dacă este
necesar ;
-completarea
cadranelor poate viza
şi alte aspecte, decât cele
menţionate ;
-elevii trebuie
să prezinte ceea
ce au scris;
-cei
care n-au putut
prezenta pot să-şi
afişeze cadranele;
-este
benefică dezbatrea , lămurirea
aspectelor notate.
Prin această tehnică
se urmăreşte implicarea
elevilor în realizarea
unei înţelegeri cât
mai adecvate a unui conţinut
informaţional şi pentru
exprimarea unor puncte
de vedere, personajele
referitoare la tema, subiectul puse
în discuţie.
Elevii
audiază o prelegere, o
povestire sau citesc
un text, apoi
sunt solicitaţi să
noteze anumite aspecte, de
exemplu, textul Baltagul,
trăsăturile definitorii:
I:Trăsăturile
satului şi a oamenilor de la munte
|
III:Trăsăturile iniţiati-ce
ale romanului
|
II:Trăsăturile
mitice ale romanului
|
IV :Trăsăturile poliţiste ale romanului.
|
Avantaje:
-realizează o bună
receptare a mesajului scris;
- incurajeaza exprimarea unor puncte de vedere proprii;
-formează abilităţi de sistematizare şi consolidare a
cunoştinţelor noi prin raportarea permanentă la textul literar;
- încurajează participarea la lecţie a întregii clase de
elevi, lucrul în echipă;
- presupun un efort intelectual concentrat prin schimbul
reciproc de idei, favorizând dialogul;
- devin o provocare pentru elevi,
trezindu-le interesul şi curiozitatea;
-determină creşterea
respectului de sine, a încrederii în forţele proprii;
Dezavantaje:
- se impun frecvent punctele de vedere doar ale
unor participanţii;
-uneori se poate instaura
pasivitatea, tendinţa de dominare şi superficialitatea în asimilarea cunoştinţelor;
-apare pericolul neparticipării
suficiente a unui anumit număr de elevi la procesul de învăţare colectiv;
-se observă scaderea ritmului de învăţare a elevilor dotaţi;
-generează profesorului greutăţi în sensul
că-l pune uneori în imposibilitatea de a evalua corect elevul cu potenţial mai mic de asimilare a
cunoştinţelor în comparaţie cu elevul dotat
Bibliografie
1)Mureşan, P. – Invăţarea eficientă şi rapidă, Bucureşti, Editura Ceres, 1990)Ausube.Robinson(1981)Învăţarea
în şcoală.O introducere în psihologia pedagogică. Bucureşti: Editura Didactică şi Pedagogică
2)Axenti.
Victor; Verşina, Maria .Metodica predării
limbii şi literaturii române în gimnaziu şi liceu.Suport de curs. Universitatea de Stat „Bogdan Petricescu Haşdeu”din
Cahul. Disponibil: http://www.google.ro/url.portal.edu.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu