Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Metode și tehnici eficiente de integrare a copiilor cu CES
în învățământul de masă
Profesor:
Nica Elena Mădălina
Liceul Tehnologic ,,Căpitan.
Nicolae Pleşoianu”
Rm.
Vâlcea
Orice copil are o serie
de particularităţi, caracteristici care se referă la modul, stilul, ritmul şi
specificul învăţării sale. În acelaşi timp, o serie de copii au particularităţi
ce îndreptăţesc un sprijin suplimentar,
activităţi specifice pentru realizarea sarcinilor de învăţare; este vorba de cerinţe speciale, diferite de ale majorităţii copiilor şi care
determină măsuri specifice. Cerinţe speciale poate avea orice om/copil în
anumite perioade, pentru că cerinţele speciale acoperă o realitate extrem de
variată, complexă şi dinamică - de la probleme simple, determinate de
dezvoltarea tipică a individualităţii şi persoanei, până la problemele unice,
care nu se pot rezolva decât cu o intervenţie specială şi specifică.
Educația școlară a copiilor cu cerințe
educative speciale trebuie sa corespundă nevoilor de dezvoltare a
copiilor, presupune evaluarea adecvată a potențialului lor de învatare /
dezvoltare și implică asigurarea reabilitării – recuperării – compensării
deficiențelor / tulburărilor, dificultăților de învățare. Integrarea școlară a
acestor copii este un proces dificil, de
adaptare a acestora la cerințele școlii pe care o urmează, de stabilire a unor
raporturi afective pozitive cu membrii grupului școlar (clasă), de desfășurare
cu succes a prestațiilor școlare.
În
scopul eficientizării procesului de învăţare pentru elevii cu CES, sunt
invocate câteva repere fundamentale:
- învăţarea interactivă care presupune folosirea unor
strategii de învăţare focalizate pe cooperarea, colaborarea şi comunicarea
între elevi la activităţile didactice, precum şi pe interacţiunea dintre cadre
didactice, cadre didactice şi elevi;
- elaborarea în
comun a obiectivelor învăţării (educator – elev) deoarece fiecare
participant la actul învăţării are ideile, experienţele şi interesele personale
de care trebuie să se ţină seama în proiectarea activităţilor didactice;
- demonstraţia,
aplicaţia şi feedbackul – orice proces de învăţare (mai ales în cazul elevilor
cu CES) este mai eficient şi mai uşor de înţeles dacă informaţiile prezentate
sunt demonstrate şi aplicate în situaţii reale de viaţă, existând şi un
feedbeck continuu de-a lungul întregului proces;
- modalităţile de
sprijin în actul învăţării – elevii cu CES au nevoie în anumite momente de
un sprijin activ de învăţare atât în timpul activităţilor desfăşurate în
clasă, cât şi la activităţile din afara clasei, prin dezvoltarea unui parteneriat
educaţional cu anumite categorii de specialişti, cu familiile elevilor.
Metodele şi procedeele de
predare-învăţare trebuie să fie selectate în raport cu scopul şi
obiectivele activităţii didactice, conţinutul lecţiei şi particularităţile
elevilor (vârsta, nivelul dezvoltării psihice, tipul şi gradul deficienţelor/
tulburărilor, tipul de percepţie al elevilor – analitic sau sintetic) , stilul
de lucru al cadrului didactic. În activităţile didactice destinate elevilor cu
CES se pot folosi metodele expozitive, (povestirea, expunerea,
explicaţia, descrierea) dar trebuie respectate anumite cerinţe:
- să se folosească un
limbaj adecvat, corespunzător nivelului comunicării verbale;
- prezentarea să fie
clară, precisă, concisă;
- ideile să fie
sistematizate;
- să se recurgă la
procedee şi materiale intuitive;
- să se antreneze elevii
prin întrebări de control pentru a verifica nivelul înţelegerii conţinuturilor
de către aceştia şi pentru a interveni cu noi explicaţii atunci când se impune
acest lucru.
Metodele de simulare (jocul didactic,
dramatizare ) pot fi aplicate cu succes atât în ceea ce
priveşte conţinutul unor discipline cât şi în formarea şi dezvoltarea
comunicării la elevii cu deficienţe mintale şi senzoriale. Implicarea lor cât
mai directă în situaţii de viaţă simulate, trezesc motivaţia şi participarea
activă, emoţională a elevilor, constituind şi un mijloc de socializare şi
interrelaţionare cu cei din jur.
Metoda demonstraţiei ajută elevii cu
dizabilităţi să înţeleagă elementele de bază ale unui fenomen sau proces.
Alături de metoda demonstraţiei, exerciţiul constituie o metodă cu o largă
aplicabilitate în educaţia specială, mai ales în activităţile de consolidare a
cunoştinţelor şi de antrenare a deprinderilor.În activitatea educativă a
copiilor cu cerinţe educative speciale se poate folosi cu maximă eficienţă învăţarea
prin cooperare. Lecţiile bazate pe învăţarea prin cooperare permit evaluarea
frecventă a performanţei fiecărui elev care trebuie să ofere un răspuns în nume
personal sau în numele grupului, elevii se ajută unii pe alţii, încurajându-se
şi împărtăşindu-şi ideile, explică celorlalţi, discută ceea ce ştiu, se învaţă
unii pe alţii, realizează că au nevoie unii de alţii pentru a duce la bun
sfârşit o sarcină a grupului. Persoanele cu nevoi speciale au, în general, mai puţine posibilităti de afirmare, fiind, de cele mai
multe ori, marginalizate de cei din jurul lor.
Misiunea
noastră este să oferim tuturor copiilor
posibilitatea de a-şi forma
competenţe, de a le crea condiţii să şi le exprime, de a simţi bucuria copilariei si de a descoperi lumea care-i înconjoară.
BIBLIOGRAFIE:
Stănică, Ioan, Popa,
M., Psihopedagogie specială, Editura Pro Humanitas , Bucureşti,
2001
Ionescu, M., Educaţia
şi dinamica ei, Editura Tribuna învăţământului – Bucureşti, 1998
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu