Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
INTEGRAREA MIJLOACELOR DIDACTICE PROVENITE DIN MEDII
NONFORMALE ÎN PREDAREA-ÎNVĂȚAREA ISTORIEI - CARICATURA
Autor: prof. Petric Călin Dorin
Unitatea de învățământ: Școala
Gimnazială Luncoiu de Jos
Județul: Hunedoara
Una din
competențele generale ale disciplinei istorie o constituie cunoaşterea şi
interpretarea surselor istorice. De asemenea, sursa istorică se află la baza
oricărui demers ştiinţific coerent
şi eficient în domeniul istoriei. Principalele categorii de surse istorice sunt obiectele,
scrisorile, jurnalele, documentele oficiale, ziarele, revistele, fotografiile, caricaturile, posterele, afişele
etc. În cele ce urmează voi face
câteva aprecieri asupra caricaturii pentru că această sursă istorică are un impact deosebit asupra elevilor, ajutându-i să
înțeleagă istoria într-o manieră interesantă şi atractivă. Ce este caricatura? Caricatura este o sursă istorică, un
document vizual, un martor interesant al istoriei, mai ales pentru secolele XIX-XX,
un instrument de lucru atractiv pentru predarea istoriei.Caricatura
este o formă particulară de exprimare a unui punct de vedere într-o manieră
sugestivă şi uneori comică. Caricatură nu ne spune totul despre un eveniment, nici
nu trebuie, pentru că nu acesta este rolul unei surse istorice.
Caricatura reprezintă
o sursă istorică, un izvor istoric. În special dacă ne referim la tematica
perioadei secolelor al XIX-lea și al XX-lea, caricatura poate reprezenta un
instrument de lucru atractiv pentru predarea istoriei. Caricatura prezintă
punctul de vedere al autorului într-o formă și o manieră particulară și de cele
mai multe ori comică, fapt care o face agreabilă și abordabilă pentru elevi.
Folosirea unei
caricaturi la ora de istorie trebuie făcută în momentul în care sunt întrunite
mai multe condiții. Am identificat o serie de aspecte de care profesorul
trebuie să țină cont atunci când se decide să folosească o caricatură la ora de
istorie: elevii trebuie să cunoască bine
subiectul abordat de caricatură, caricatura trebuie să pună în valoare
cunoştințele elevilor, caricatura trebuie să conțină anumite ambiguități care
să fie interpretate şi explicate de către elevi, cadru didactic trebuie să aibă
în vedere raportul obiectivitate şi părtinire în alegerea caricaturilor pe care
le supune analizei elevilor, de asemenea trebuie să stabilească o strategie
clară şi să fixeze sarcini de lucru esențiale şi accesibile pentru elevi.
Există o serie de
întrebări–cheie care pot fi aplicate în analiza unei caricaturi. Ca şi în cazul
unui text istoric, interpretarea caricaturilor se realizează în câteva etape şi
din mai multe puncte de vedere. Am împărțit aceste întrebări–cheie în trei
domenii, după cum urmează:
1. Introducere:
- Cine este autorul caricaturii?
- Unde a fost realizată?
- La ce eveniment face referire?
- Ce ştiu despre perioada în care a fost elaborată
caricatura?
- Ce ştiu despre evenimentul la care face referire
caricatura?
2. Analiză:
- Ce informații prezintă caricatura?
- Cine sunt personajele?
- Sunt personalități cunoscute sau anonime?
- Cum sunt dispuse personajele?
- Există un personaj principal?
- Putem sesiza anumite stări și sentimente din
interpretarea caricaturii? -
Ce obiecte apar în caricatură? Ce simbolizează aceste obiecte?
- Autorul caricaturii raportează
o situație, prezintă informații, descrie evenimente sau transmite un anumit
mesaj?
- Care este mesajul caricaturii?
- Care este scopul acestui mesaj?
- Care este atitudinea autorului față de evenimentul la
care face referire în caricatură?
3. Concluzii:
- Sunt de
acord cu mesajul caricaturii?
- Am o altă părere?
- Care a fost evoluția evenimentelor după momentul la
care face referire caricatura?
Să reținem, la rândul
lor, câteva elemente folosite frecvent în caricaturi și semnificația acestora:
simboluri - coroana sau sceptrul (reprezentând
monarhia, conducerea), secera şi ciocanul (comunismul), swastika (nazismul
german), cununa de dafin (gloria sau
faima); metafore - furtuni ameninţătoare, inundaţii, opoziţii de tipul
mare-mic, gras-slab, balanţa (împărțirea
dreptății), o barcă (în care toată
lumea cântă sau care se scufundă), cârtiţa (orb, oarbă), măgar (încăpăţânat),
cocoş (înfumurat, vanitos), leu (putere); personificări - îngeri sau
porumbei (pace), zeul grec Marte (război); alegoria - un urs simbolizând
Rusia, Doamna „Justiţie” cu o sabie,
ca emblemă pentru puterea legii.
Folosirea caricaturii la
clasă are avantaje, însă și unele dezavantaje.
Avantajele folosirii
caricaturii în cadrul orelor de curs sunt: stimulează
o serie de procese cognitive de nivel înalt precum imaginaţia, creativitatea,
originalitatea, gândirea critică etc; pune în valoare capacităţile elevului de
cercetare și analiză, stimulează spiritul de observaţie; este o metodă
atractivă şi interesantă care îi poate ajuta pe elevi să înţeleagă mai bine
evenimentele istorice şi, de asemenea, poate stimula curiozitatea pentru
studiul istoriei.
Dezavantajele
folosirii caricaturii sunt următoarele: necesită
pentru analiză un timp destul de mare în cadrul lecţiei; pot apare dificultăţi
în găsirea unor caricaturi care să se preteze la stabilirea unor sarcini de
lucru esenţiale şi accesibile pentru elevi; caricatura exprimă un anumit punct
de vedere, deseori fiind folosită ca mijloc de propagandă sau instrument de
luptă.
Interpretarea
izvoarelor urmăreşte extragerea şi înţelegerea datelor și faptelor cuprinse în
document. Înainte de toate, analiza unei surse presupune validarea acesteia, iar
validarea sursei istorice permite istoricului sau profesorului să o utilizeze
şi determină modalităţile de utilizare ale acesteia în demersul explicativ. În
alegerea surselor ce urmează a fi folosite în cadrul orelor de curs,
învățătorul trebuie să aibă în vedere o serie de întrebări: Reflectă un anumit punct de vedere? Au fost
create cu scopul de a influenţa oamenii? Ce atitudini reflectă?
„A
învăţa să înveţi” reprezintă unul dintre domeniile de competenţă care
trebuie dezvoltate pe parcursul şcolarizării obligatorii, printre componențele
sale aflându-se şi „abilitatea de a
dobândi, procesa, evalua şi asimila noile cunoştinţe”. De asemenea, o altă cerinţă a timpurilor
noastre este învăţământul centrat pe elev, adică implicarea elevilor în
procesul de învăţare, stimularea interesului elevilor pentru anumite aspecte
ale cunoaşterii.
Construirea unor activităţi de
învăţare care să antreneze aceste abilităţi şi capacităţi ar trebui să
reprezinte o prioritate pentru toate obiectele de studiu. În acest context,
folosirea caricaturii ca intrument de lucru în cadrul orelor de istorie este
foarte potrivită.
Consider că această sursă –
caricatura – poate ajuta profesorul de istorie să construiască activităţi de
învăţare atractive, motivante care să contribuie la dezvoltarea abilităţilor pe
care pune accent învăţământului secolului al XXI-lea.
Bibliografie
Laura Căpiță, Carol Căpiță, Mihai Stamatescu, Didactica istoriei 2, Proiectul pentru învățământul rural, 2006.
Felicia Adăscăliței, Marilena Bercea, Doru Dumitrescu, Liviu Lazăr,
Mihai Manea, Mirela Popescu, Elemente de
didactică a istoriei, Editura Nomina, București, 2010.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu