Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
„OMUL DRAG DE LA CATEDRĂ”
Inst.
Alina-Ioana Muncaciu-Stan
Școala
Gimnazială ”Liviu Rebreanu”, Cluj-Napoca
Trăim într-o lume care se află în plin
proces de schimbare. Generaţia actuală se află în faţa unor probleme majore și
trebuie găsite răspunsuri care, prin punerea lor în practică, pot da
posibilitatea evoluţiei ulterioare. Un sistem luat, în întregul său, are flux
de intrare şi generează flux de ieşire. Aşa se prezintă şi sistemul de
învăţământ. Fluxul de intrare în sistem îl constituie resursele şi mijloacele:
resurse umane ─ personal didactic, personal administrativ, colaboratori, elevi
şi resurse materiale ─ spaţii şcolare, utilităţi şi înzestrări tehnice.
Obiectivele procesului de învăţământ
reprezintă cerinţele în materie de educaţie ale societăţii. Conţinutul
învăţământului are un caracter dinamic, deschis datorită faptului că este supus
unor înnoiri permanente, acest proces fiind, în strânsă cooncordanţă, cu
dezvoltarea ştiinţei şi tehnicii.
Învăţământul este în plin proces de
transformare şi înnoire, iar acest lucru se datorează evoluţiei societăţii, în
general. Exploatarea facilităţilor Internet-ului presupune căutări în baze de
date, soluţii la diverse probleme şi lista ar putea continua. Mijloacele
audio-vizuale şi învăţământul asistat de calculator sunt tot mai des întâlnite. În unele cazuri, s-a observat tendinţa de a echivala
tehnologia didactică cu mijloacele de învăţământ, mai precis cu aparatele
audio-video sau computerele. Acestea sunt minuni ale tehnicii, fiind
considerate instrumente pe care profesorii le utilizează pentru obţinerea
rezultatelor fixate prin obiectivele procesului de învăţământ.
Tehnica şi tehnologia oferă soluţii dintre
cele mai ingenioase. Observarea acestor tendinţe a dus la concluzia că
învăţământul trebuie să fie dotat cu mijloace tehnice similare cu cele care se
utilizează în afara şcolii. În perioada actuală, procesul instructiv-educativ
apelează tot mai mult la mijloacele inovatoare de instruire. Acestea au introdus
şi vor introduce schimbări notabile în derularea procesului educaţional, fiind
destinate înlesnirii predării cunoştinţelor şi formării deprinderilor. Mijloacele
de instruire inovatoare includ aparatură specializată de proiecţie, de
înregistrare/redare audio, instruire programată, computere şi alte elemente
care fac distincţia între echipamente şi produsele intelectuale capabile să le
pună în valoare. Profesorii şi elevii recurg la ele, în scopul de a uşura
perceperea, înţelegerea, fixarea şi consolidarea cunoştinţelor, consolidarea
abilităţilor practice. Contribuţia acestora la realizarea obiectivelor
procesului de învăţământ este condiţionată de aportul pe care îl oferă, în
plus, faţă de mijloacele şi metodele tradiţionale. Mijloacele tehnice de
instruire, inovatoare, în special computerul, provoacă interesul, stârnesc
curiozitatea şi împing elevul la acţiune. Vizualizarea imaginilor provoacă o
ascuţire a simţului estetic şi permite punerea în evidenţă a unor procese şi
fenomene "ascunse" observării pe cale directă. Elevii sunt îndemnaţi
să analizeze, să compare şi să surprindă esenţialul.
Computerul este un mijloc tehnic complex de
instruire, deoarece lucrează cu programe special concepute; prelucrează
textele; prelucrează imagini provenite de pe discuri compacte foto, de la
aparate foto clasice şi digitale, camere de luat vederi, aparatura video şi TV;
prelucrează sunetele provenite de pe discurile compacte audio, de la microfon,
radio, magnetofon, casetofon, reportofon, aparatura video şi TV; este capabil
să redea filme video asemănătoare cu cele TV şi cinematografice.
Mijloacele inovatoare asigură contactul,
conştientizarea şi înţelegerea cunoştinţelor care trebuiesc asimilate. Ele
solicită, simultan, mai multe canale senzoriale, fiind caracterizate prin
complexitate şi bogăţie informaţională, ameliorând rezultatele procesului de
învăţământ şi capacitatea elevului de a percepe, înregistra, prelucra şi
interpreta mesajul informaţional.
Pentru a avea un învăţământ performant,
alături de mijloacele tradiţionale, în sistem trebuie incluse și cele
inovatoare. Societatea viitorului se va baza tot mai mult pe ceea ce putem numi
că se reduce la informaţie, iar informaţia îşi sporeşte vertiginos volumul.
Volumului actual şi viitor de informaţie îi poate face faţă doar computerul,
iar învăţământul trebuie să întreprindă paşi serioşi în a-l integra în propriul
sistem.
Bibliografie:
1. Bocoș M., Ionescu M.- Tratat de didactică modernă,
Ed.Paralela 45, 2009
2.
Mariana Marinescu -Tendințe și orientări în didactica modernă, Ed.Didactică și
Pedagogică,2009
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu