Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Învățarea activă - un alt fel de
școală!
Mariana
ȘERBAN, Liceul Teoretic Adam Muller Guttenbrunn, Arad
Evaluarea – predarea – învățarea elevilor prin folosirea metodelor şi
mijloacelor moderne mai este numită de către specialiști şi evaluare – predare- învățare autentică.
Este un concept relativ nou şi se referă la implicarea elevilor în actul
didactic prin sarcini de lucru complexe. Ce aduce nou acest acet tip de activitate didactică? Implicarea directă și activă a elevilor,
implicarea continuă, se desfășoară pe tot parcursul procesului, conduce atât la
realizarea sarcinii cât şi la evaluarea
produsului final. Are caracter preponderent formativ și are în vedere
activizarea elevului ca participant direct la propria formare,
conştientizându-i permanent nivelul propriilor performanţe, dar şi căile pe
care trebuie să le urmeze.
De-a lungul anilor s-a dovedit că cele mai valoroase metode
și mijloace utilizate la clasă, cu bune rezultate și cu implicare mare din
partea elevilor au fost cele complementare,
denumite şi metode moderne sau alternative
cu pronunţat caracter formativ. Dintre cele preferete de elevi amintim: proiectul, portofoliul,
investigaţia, aplicațiile în teren, concursurile.
Avantajele utilizării acestor metode
sunt multiple: valorizează experienţa cotidiană, informaţiile şi interesele
elevilor, aceştia trebuie să–şi folosească cunoştinţele, deprinderile, abilităţile
şi capacităţile în contexte noi, să caute informaţii suplimentare, să le
combine, să formuleze probleme, să caute soluţii; deci presupune căutare,
reflecţie, instruire. Pe de altă parte oferă posibilitatea fiecărui elev de a se manifesta plenar în domeniile în
care capacităţile sale sunt cele mai evidente și pun elevii într-o situaţie
autentică de viaţă, oferind
oportunităţi pentru realizarea unei cooperări educaţionale între principalii
actori: elev-elev, elev-profesor. S-a observat că stimulează acumularea de
cunoştinţe, dezvoltă capacităţile şi abilităţile de comunicare, colaborare şi
ajutor, determinând învăţarea reciprocă mult mai mult decât metodele clasice. O
importanță deosebită a avut-o și locația,
proiectul internațional la care am participat desfășurându-se în afara
școlii, într-un cadru natural.
În ultimii ani elevii școlii noastre,
îndrumați de cadrele didactice, au participat la un proiect internațional,
interdisciplinar „LeAF – Să învățăm despre pădure!”, proiect care a antrenat
activ zeci de elevi și care a devenit foarte popular în rândul elevilor de gimnaziu, oferind un alt mod de abordare a
procesului educativ, fiind o provocare, în funcție de posibilităţile elevilor.
Învățarea activă, care a fost scopul principal al acestui
proiect, reprezintă, fără îndoială, una dintre formele prin care se poate
valorifica potențialul elevilor, astfel încât aceștia să participe firesc la
construirea propriei personalități. În cadrul proiectului LeaF (Learn about Forest),
desfăşurat la Liceul Teoretic „Adam Muller Guttenbrunn”, discursul ex-cathedra
a fost substituit cu problematizarea, cu descoperirea treptată a lumii, cu un
dialog între profesor și elev. După ce au participat la activități desfășurate
în Parcul Natural Lunca Mureșului (orientare turistică, observarea speciilor de
plante și animale, fotografierea naturii, atelier de creație literară), elevii
au avut de realizat postere în care să prezinte experiențele trăite în pădure. Clubul de creație literară a redactat ziarul „Glasul
pădurii”. Pornind de la ceea ce au văzut, au simțit, au auzit, elevii au scris
diverse tipuri de texte, mai puțin abordate în practica școlară (știri,
horoscop, anunțuri de mica publicitate, articole despre modă – toate acestea
din perspectiva locuitorilor pădurii). În perioada următoare, pe holul școlii au fost expuse
fotografiile și desenele, supuse unei jurizări din partea celor care au vizitat
expoziția. Într-un cadru festiv, au fost înmânate premii pentru câștigătorii
concursului de orientare în pădure, de desen și de fotografie.
Activitățile desfășurate în Parcul
Natural Lunca Mureșului au oferit ocazia
de-a utiliza multe dintre cunoștințele asimilate la clasă și unele dintre ele
mai puțin înțelese. Li s-a pus la dispoziție o hartă de orientare turistică pe
baza căreia elevii trebuia să identifice niște posturi. Erau asfel față în față
cu realitatea. S-au născut tot felul de întrebări: cum să citesc harta, cum
identific posturile, cum mă orientez ? Acest proiect a oferit elevilor
participanți șansa de a aplica în
practică tot ceea ce au învățat în teorie.
A fost solicitant, i-a ambiționat și antrenat.
Ziarul „Glasul pădurii” (imaginile nr 1
și 2) a fost de asemenea un succes. Elevii care au participat la redactarea lui
erau foarte mândrii de ceea ce au realizat. S-a dovedit și de această dată că
atunci când îți place ceea ce faci ești
foarte creativ !
1. Ziarul “Glasul
pădurii”
Proiectul este coordonat de doamnele profesor Cristina Hanț, Melinda Vigh, Mariana Șerban în
colaborare cu Simona Achimescu, Violeta Blidar si Teodora Lucaci. Cuprinde mai
multe etape: o pregătire teoretică la clasă, aplicatii practice în teren,
work-shopuri și concursuri de desen si fotografie.
Concluzii: prin învățarea activă s-a
demonstrat că elevii au participat la propria formare, că au fost mult mai
interesați, au fost antrenați să lucreze în echipă și a fost mult mai
distractiv.
2. Ziarul “Glasul pădurii”
Bibliografie:
Dulamă, Maria
Eliza Modele, strategii şi tehnici
didactice activizante cu aplicaţii în geografie, Editura Clusium,
Cluj-Napoca, 2002
Dulamă, Maria
Eliza, Metodica predării geografiei,
Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2001
Schoumaker,
Bernadette Merenne, Didactica geografiei, Editura All, Bucureşti, 1998
*** Ghid de evaluare la geografie, Editura
Trithemius Media, Bucureşti, 1999
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu