Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
MIJLOACE DIDACTICE
INOVATOARE-CALCULATORUL
PROFESOR: ROMANESCU
FLORINA
ȘCOALA GIMNAZIALĂ BĂLILEȘTI
Evoluția societății impune utilizarea
calculatorului în procesul instructiv-educativ în mod intensiv.
Informația a devenit un element al infrastructurii și aceasta a determinat apariția unui fenomen important: comanda socială a societății impune tot mai mult însușirea unei cât mai largi culturi generale informatice.
Informația a devenit un element al infrastructurii și aceasta a determinat apariția unui fenomen important: comanda socială a societății impune tot mai mult însușirea unei cât mai largi culturi generale informatice.
În procesul de
predare-învățare calculatorul capătă o destinație pedagogică, introducerea lui
afectează deopotrivă activitatea de predare a profesorului și activitatea de
învățare a elevilor. Problematica pedagogică legată de această latură este
cuprinsă în formule de felul acesta: instrucția asistată de calculator („computer
assisted instruction”) sau învățarea asistată de calculator (computer –
„assisted learning”). Cele două aspecte, instrucția și învățarea, sunt, de
fapt, corelative; prima îl vizează cu precădere pe profesor, cea de-a doua, pe
elev.
Într-o exprimare
rezumată, am putea spune că instruirea asistată de calculator este acea
modalitate în cadrul căreia interacțiunea dintre activitatea de predare și cea
de învățare, dintre profesor și elevi, este mijlocită de prezența
calculatorului, considerat ca auxiliar tehnic destinat să amplifice și să
optimizeze funcțiile predării, să faciliteze receptarea și prelucrarea
informațiilor didactice de către elevi.
În esență,
calculatorul impune o strategie de interacțiune informațională dintre profesori
și elevi. Și în strategia clasică prezența informației este indispensabilă.
Prelucrarea și stocarea informației se face în programe speciale, cunoscute sub
denumirea de „softuri”. Un calculator este compus din două părți: hardware
(partea stabilă, mecanică și electronică) și software (programul). În ultimii
ani s-a elaborat un număr mare de softuri didactice, destinate să mijlocească
relația predare-învățare, grupate în funcție de rolul lor didactic (de
documentare, demonstrative, de simulare, de cercetare, de evaluare, de exersare,
de fixare jocuri logice etc.).
Valențele pedagogice
ale calculatorului sunt date, pe de o parte, de calitatea acestor softuri, iar
pe de altă parte, de modul integrării lui în procesul instruirii, în derularea
secvențială a lecției.
Softul este un produs
informatic, expresie a prelucrării și organizării informației în concordanță
cu anumiți algoritmi pe care diversele sisteme de programare le impun. Odată
elaborate, acesta este introdus în calculator și apoi utilizat în procesul
didactic.
În literatura de
specialitate se disting două moduri, nu neapărat exclusive, de intervenție a
computerului în instruire: direct – când computerul îndeplinește principala
sarcină a profesorului, adică predarea; indirect – computerul funcționează ca
manager al instruirii.
Intervenția directă a
computerului se poate face printr-un soft educațional și este descrisă de
termenul Instruire Asistată de Calculator, IAC.
Intervenția indirectă
constă în utilizarea computerului pentru controlul și planificarea instruirii,
în care calculatorul preia o parte din sarcinile profesorului: prezintă
elevului obiectivele de atins și părțile componente ale lecției; atribuie
sarcini de lucru specifice din manual; atribuie secvențe IAC pentru diverse
teme; administrează teme pentru a determina progresul elevului în raport cu
obiectivele stabilite; înregistrează rezultatele obținute la teste; prescrie,
în funcție de rezultatele la un test diagnostic, ce secvență va studia în
continuare un anumit elev.
Asemănător celorlalte
mijloace de învățământ, calculatorul rămâne și el un auxiliar și un mediator
în cadrul relației predare-învățare. Avantajul său constă în obiectivitatea pe
care o are în prelucrarea și prezentarea informației, în posibilitățile sale de
stimulare a activității de învățare a elevilor.
Referitor la
integrarea calculatorului în procesul didactic trebuie să menționăm că, de
fapt, este vorba de modul în care informațiile și sarcinile de lucru cuprinse
în soft se articulează cu celelalte secvențe ale instruirii și răspund unor
obiective urmărite de profesor. Utilizarea propriu-zisă a calculatorului
(partea de hardware) se poate face fie de către profesor, fie de către elevi,
în funcție de conținutul sarcinii de învățare și de specificul situației în
care se finalizează învățarea.
Calculatorul oferă
avantajul că la el pot fi conectate și alte mijloace audiovizuale,
conferindu-le acestora valențe suplimentare (mijloace audio, video, aparate de
proiecție, senzori etc.).
Cu ajutorul unui
calculator, în procesul didactic se pot elabora și redacta pe calculator
schițe, desene, scheme, fișe de lucru individuale sau în grup, pentru elevi;
aceste materiale, stocate sub formă de fișiere, pot fi periodic actualizate,
pot fi listate la imprimantă apoi multiplicate pentru toți elevii clasei; se
pot utiliza facilități multimedia pentru a susține auditiv și vizual teoria
(prezentări multimedia); se pot accesa informații de pe CD-uri, dischete; se
pot elabora schițe structurate ce conțin elementele esențiale din tema
discutată (asigură atât fixarea ideilor, cât și feedbackul, atunci când se
revine ulterior la schița respectivă, și permit utilizarea metodelor moderne de
evaluare – portofoliul va conține materialele acumulate pe parcursul anului pe
care elevul le considera necesare sau care i-au fost folositoare); e un mijloc
de predare în cadrul lecțiilor de comunicare de noi cunoștințe, de recapitulare
sau a prelegerilor, în care calculatorul poate reprezenta suport al unor
sinteze, imagini, figuri ce pot fi proiectate în scopul transmiterii de
cunoștințe. Astfel, elevii au posibilitatea să vizioneze o expunere concretă
și clară a teoremelor, pot să aibă pe ecran imaginea unor fenomene sau procese
simulate pe calculator; prezentarea unor lecții în PowerPoint – calculatorul
și programele (inclusiv textele pregătite pentru lecție) sunt doar mijloace
didactice, de aceea trebuie utilizate strict când este necesar. Nu trebuie
proiectat pe monitor un text sau o imagine pe care elevul o obține din alte
surse (de exemplu, manualul, harta etc.), nu trebuie dublate alte activități
sau informații cu implicarea inutilă a calculatorului, care nu mai poate deveni
în acest sens un mijloc eficient, ci doar un instrument plictisitor.
Elementul esențial al
unui moment de lecție asistat de calculator e caracterul interactiv. Din acest
motiv, e bine ca paginile/fișierele solicitate pe anumite secvențe să fie
accesate exact în momentul oportun (prin accesarea butonului sau a link-ului
respectiv), și nu să fie deschise permanent. Același lucru se referă la anumite
imagini sau secvențe sonore care se cer incluse în momentul potrivit.
Câteva recomandări
importante, care vor permite realizarea unei prezentări de lecție eficientă:
1.
A găsi soluția optimă
de plasare a textului pe pagină – cadru – ecran: a nu umple tot spațiul paginii
cu text (a alege „oglinda” estetică și rațională); a evita descrierea
exhaustivă a tuturor acțiunilor, operațiilor, a prezenta doar informația strict
necesară în context; a diversifica modul de prezentare (să nu fie numai text de
aceeași stilistică narativ-explicativ-demonstrativă), a utiliza diverse
segmentări (text de bază; explicații; extinderi, elemente pentru a fi
evidențiate sau reținute etc.) și diverse moduri de prezentare (text, tabele,
schemă, desen, diagramă, constructive/explicative, algoritmice etc.).
2.
Elementele de animație
trebuie să fie pur funcționale, să nu depășească necesitățile raționale și să
nu funcționeze arbitrar și haotic.
3.
Variațiile coloristice
trebuie subordonate aceluiași scop pragmatic: orice culoare introdusă trebuie
să-și aibă justificarea (subliniere, accentuare, delimitare, deosebire etc.);
un element se va evidenția doar printr-o singură modalitate din cele posibile
(bold, italic, culoare, fundal, chenar); nu se va apela la culori stridente,
șocant-contrastante; întotdeauna se va tinde spre minimalismul coloristic:
orice culoare în plus (nejustificată) supără și scade din calitatea
prezentării.
Există aplicații
complexe în care calculatorul efectiv predă utilizând texte tehnoredactate,
imagini, animație și audio; tot calculatorul generează teste sau evaluează pe
testele introduse de profesor anterior și pune și note!
Modalitățile de
integrare a calculatorului și a anexelor sale în activitatea de predare-învățare
împreună cu efectele pe planul relației profesor – elevi se află în cadrul
investigațiilor psihopedagogice contemporane. Rezultatele obținute pot oferi
soluții dintre cele mai eficiente în acest sens.
Internetul reprezintă
un mijloc de educație nonformal. Dintre avantaje amintim accesul rapid la
informații (chiar la biblioteci din întreaga lume). Sub aspect formativ,
stimularea interesului pentru cunoaștere, precum și formarea deprinderilor
elevilor de a-și căuta singuri informația dorită: cuvinte-cheie, teme, domenii
etc. Marele dezavantaj al acestui mijloc îl reprezintă pericolul de a deveni
dependent de anumite programe.
Informatizarea tot mai
multor domenii ale activității umane impune informatizarea procesului didactic
de la cea mai fragedă vârstă. Ea trebuie să înceapă de la grădiniță, pentru a
fi amplificată în stadiile următoare. În acest fel școala se adaptează
cerințelor și imperativelor dezvoltării sociale.
BIBLIOGRAFIE:
1.
Adăscăliței, A.,
Instruire asistată de calculator: didactică informatică, Polirom, 2007
2.
Brut M., Instrumente
pentru e-learning: ghidul informatic al profesorului modern, Iași, Polirom,
2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu