Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
PROIECT INTERDISCIPLINAR PÂRGHIA –
UNA DINTRE CHEILE MIȘCĂRII
PROF.
PREDESCU STELA, ȘCOALA GIMNAZIALĂ
SINGIDAVA CUGIR
„Dați-mi un punct de sprijin și voi urni
pământul” Arhimede
Interdisciplinaritatea este o formă
de cooperare între discipline ştiinţifice diferite, care se realizează
respectând logica ştiinţelor respective şi îl ajută pe elev în formarea unei
imagini unitare a realităţii, îi dezvoltă o gândire integratoare.
În cadrul temei ”Mecanisme simple -
pârghiile”se poate vorbi de pârghiile din organism și importanța lor, punându-se
în evidență interferența fizică - biologie - chimie. Încă din antichitate,
oamenii au încercat să creeze mecanisme care să le uşureze munca. Realizarea
marilor construcţii ale antichităţii a necesitat ridicarea unor mari greutăţi,
deci a fost necesară găsirearea unor mecanisme care să poată amplifica forţa omului.
Pârghia este un mecanism simplu util pentru amplificarea forţei. Fie că este
vorba de o foarfecă, o roabă, o pensetă, un balansoar sau un capsator, în toate
aceste cazuri apar pârghii. Ce au de-a face pârghiile cu
mişcările corpului nostru? Întreg
corpul uman se mişcă şi acţionează printr-un sistem de pârghii.
Scopul proiectului: Creșterea interesului pentru studiul biologiei, chimiei,
fizicii prin realizarea de conexiuni interdisciplinare.
Obiective: 1. Evidențierea compoziției oaselor și corelația structură - rol;
2. Caracterizarea tipurilor
de pârghii din organismul uman dar și a celor utilizate în viața cotidiană;
3. Recunoașterea
semnelor specifice fracturilor, luxaţiilor şi entorselor și aplicarea
cunoştinţele cu privire la acordarea primului ajutor în situaţii practice evocate
și identificarea modalităţilor prin care se poate păstra integritatea și buna
funcționare a sistemului locomotor;
4. Realizarea unor
experimente simple care săpună în evidență tipurile de pârghiile, legea
pârghiilor și condiții de echilibru;
5. Dezvoltarea capacității
elevilor de explorare a realității, a spiritului de observație, de
cercetare şi colaborare în vederea obţinerii unor rezultate riguros argumentate
ştiinţific, motivarea pentru
documentarea științifică.
Secvențe ale activităților propuse:
I. Atelierul chimiștilor: Evidențierea compoziției chimice a
osului, Evidențierea oseinei din oase
II.
Atelierul fizicienilor
a. Experiment: Echilibrul corpurilor, Balansoarul
monedelor
b. Identificarea, caracterizarea
pârghiilor pe baza imaginilor și rezolvare
de probleme
III. Atelierul biologilor
a. Activitate de documentare: Obiceiuri care clădesc oase solide –
întocmire și prezentare de referate; Modelarea
structurii osului - realizarea de mulaje; Realizarea unor planșe privind
alcătuirea scheletului; Caracterizarea pârghiilor din organismul uman
b. Activități practice de prim ajutor: Fractură
închisă și deschisă, entorsă
c. Activitate de compunere și rezolvare de
probleme pornind de la următoarele întrebări, al căror răspuns
îl cunosc de la biologie: Câte oase are corpul nostru? Ce masă are scheletul meu?
Metode didactice: conversația euristică, învățarea prin descoperire,
modelarea, experimentul, rezolvarea de probleme, observația, problematizarea,
brainstorming.
Forme de evaluare: activitatea fiecărui elev în cadrul discuţiilor şi analizării situaţiilor
de învăţare;
capacitatea de observaţie şi recunoaştere a elementelor de conţinut, de a
extrage informaţiile ştiinţifice pentru investigarea mediului în care trăim; calitatea concluziilor practice realizate; creativitatea în timpul desfăşurării activităților şi în rezolvarea
sarcinilor individuale;
portofoliul proiectului.
Bibliografie:
Turcitu D, Iancu M., Pop V., 2012, Fizica. Manual pentru cls. a VII-a, Ed.
Radical, București;
Ghețe M., Grosu M. F., 2005, Activități practice de biologie pentru gimnaziu, Ed. Didactică și
Pedagogică R. A., București
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu