Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Aplicabilitatea
proiectelor didactice moderne în învăţământ
Prof.ing. Radu Alina Simona
Liceul Tehnologc „Căpitan Nicolae Pleşoianu”
,,Organizarea activităţii şcolare fie în formă
frontală ori colectivă (de muncă cu întregul colectiv al clasei, al anului de
studiu etc.), fie în echipe (microgrupuri) sau individuală, ori combinatorie,
cu ceea sugerată de experimentul team teaching (bazată, între altele, pe o
grupare flexibilă şi mobilă a elevilor cu treceri de la activităţi cu grupuri
mari, la acţiuni în grupuri mici, omogene şi apoi la activităţi individuale)
reclamă în mod inevitabil o metodologie adecvată acestor forme organizatorice”.
(Ioan Cerghit 1977)
Transformările actuale din domeniul învăţământului
impun un nou concept de instruire a cadrelor didactice, scopul căruia este
formarea unor profesionişti de o înaltă cultură pedagogică. Vocaţia, talentul,
abilităţile, fiind descoperite, valorificate şi dezvoltate pe parcursul anilor
de studii la facultate, constituie baza tehnologiei şi măiestriei pedagogice.
În contextul reformei educaţionale din ţara
noastă, cunoştinţele, mai exact, conţinuturile instructiv-educative, nu mai
sunt elementul central al activităţilor de proiectare didactică la macronivel.
Din dorinţa de a asigura, atât pe planul discursului teoretic, cât şi pe cel al
praxisului educaţional, o reală şi o semnificativă deplasare de accent de pe
dimensiunea informativă pe cea formativă a procesului de învăţământ, actuala
abordare curriculară nu mai centrează acţiunea educaţională pe conţinuturi, ci
pe formarea de competenţe educaţionale complexe. În contextul
educaţional actual, „a şti” nu mai este un scop în sine, ci un factor
intermediar care asigură premisele pentru „a şti să faci”, „a şti să fii” şi „a
şti să devii”.
Dinamismul dezvoltării sociale necesită
intensificarea aplicării unor tehnologii şi metodologii fondate ştiinţific în
toate sferele vieţii cotidiene, care au la bază metodele tehnice de cercetare. Bazarea pe latura metodologică are ca
orientare tranziţia de la „a învăţă pentru a şti” la „a învăţa pentru
a face”.
Metodele moderne de predare –
învăţare - evaluare oferă o ocazie benefică de organizare pedagogică a unei
învăţări temeinice, uşoare şi plăcute, şi în acelaşi timp şi cu un pronunţat
caracter activ-participativ din partea elevilor, cu posibilităţi de cooperare
şi de comunicare eficientă. Folosirea sistematică a metodelor moderne,
presupune desfăşurarea unor relaţii de comunicare eficientă şi constructivă în
cadrul cărora, toţi cei care iau parte la discuţii, să obţină beneficii în
planurile cognitiv, afectiv-motivaţional, atitudinal, social şi practic
aplicativ.
Folosirea metodelor moderne de
predare – învăţare - evaluare nu înseamnă a renunţa la metodele tradiţionale ci
a le actualiza pe acestea cu mijloace moderne.
La finalul activităţilor
moderne de predare – învăţare - evaluare rezultatele şcolare nu se referă numai
la achiziţiile elevilor în domeniul cognitiv, cunoştinţe, priceperi,
capacităţi, abilităţi şi la întregul spectru de comportamente care contribuie
la dezvoltarea personalităţii elevului: comportamente şcolare din plan afectiv
şi psihomotor, unele rezultate şcolare, unele rezultate extraşcolare cu
influenţă directă asupra rezultatelor şcolare, deprinderi autoevaluative, sau
rezultatele indicate ale procesului de instruire.
Actul instruirii, centrat pe
satisfacerea directă sau indirectă a intereselor elevilor, se bazează pe teoria jocurilor. Procesul educativ
trebuie să trezească interese, să declanşeze reacţii pentru satisfacerea
trebuinţelor şi să ofere cunoştinţele prin care reacţia să fie dirijată spre
scopul propus.
Dezideratele de modernizare şi de perfecţionare a
strategiilor didactice se înscriu pe direcţiile sporirii caracterului activ al metodelor şi tehnicilor de învăţământ, la
aplicarea unor metode cu un pronunţat caracter
formativ, valorificarea unor tehnologii instrucţionale.
Învăţământul modern preconizează o metodologie
axată pe acţiune, pe promovarea metodelor interactive care să solicite
mecanismele gândirii, ale inteligenţei, ale imaginaţiei şi creativităţii .
În ultimul timp, se vorbește tot mai
mult despre metodele moderne de predare –învățare sau despre metode active si
interactive de învățare. La început se credea ca aceste metode ar fi doar
un moft , dar cu timpul, după ce aceste metode au câștigat tot mai mult teren
în fața celor tradiționale, s-a dovedit că sunt
eficiente, interesante, menite să-i prindă pe elevi în mrejele gândirii
active la lecție. Metodele moderne de predare au multiple valenţe formative care contribuie
la dezvoltarea gândirii critice, la dezvoltarea creativităţii, implică activ
elevii în învăţare, punându-i în situaţia de a gândi critic, de a realiza
conexiuni logice, de a produce idei şi opinii proprii argumentate, de a le
comunica şi celorlalţi, de a sintetiza/ esenţializa informaţiile. Se bazează pe
învăţarea independentă şi prin cooperare,iar elevii învaţă să respecte părerile
colegilor.
Metodele de predare – învăţare specifice disciplinelor tehnice sunt
multiple. Pentru a putea dezbate importanţa unor metode în asimilarea unor
deprinderi şi abilităţi , trebuie să cunoaştem semnificaţia conceptului:
,,
Privită sub raport funcţional şi structural, metoda poate fi considerată drept
un model sau un ansamblu organizat al procedeelor sau modurilor de realizare
practica a operaţiilor care stau la baza acţiunilor parcurse în comun de
profesori şi elevi şi care conduc în mod planificat şi eficace la realizarea
scopurilor propuse. „( I.
Cerghit)
,, Înţelegând prin metodă de învăţământ o cale , un drum de străbătut
deopotriva de elevi şi profesori, prin care- conform unor principii (principii
didactice) dar şi unor legi (legile învăţării) se înfăptuiesc obiectivele
instruirii, adică se însuşesc de către elevi anumite cunoştinţe de bază şi se
formează anumite capacităţi intelectuale şi convingeri în vederea integrării
progresive în societate.” ( Ion Berca)
Dacă în învăţământul tradiţional, pricipalele metode le constituie conversaţia,
expunerea, demonstraţia, metodele centrate pe profesor, transmiterea de
cunoştinţe, pasivitatea elevilor ;
învăţământul modern solicită aplicarea metodelor active şi interactive,
a celor care dezvoltă gândirea critică.
Aplicarea acestor metode care generează învăţarea activă şi
prin care elevii sunt iniţiaţi în gândirea critică nu este simplă ci necesită
timp, rabdare, exerciţiu si este de preferat să se facă de la vârste fragede,
la toate disciplinele, însă cu măsură. Acestea trebuie să fie selectate şi
utilizate în mod riguros, creativ, în funcţie de competentele pe care dorești
să le dezvolți la elevi , de specificul grupului educaţional şi nu trebuie să
constituie un trend sau un moft al cadrului didactic.
Metodele şi tehnicile active şi interactive au avantaje
şi dezavantaje. Dezvoltarea gândirii critice, caracterul formativ şi
informativ, valorificarea experienţei proprii a elevilor,determinarea elevilor
de a căuta şi dezvolta soluţii la diverse probleme, evidenţierea modului
propriu de înţelegere,climatul antrenant, relaxat, bazat pe colaborarea,
încrederea şi respectul dintre învăţător- elev/ elevi, elev- elev/ elevi sunt
câteva dintre avantajele metodelor şi tehnicilor active care fac din lecţie o
aventură a cunoaşterii în care copilul participă activ, după propriile puteri.
Dintre dezavantaje putem menţiona pe cele de ordin evaluativ, pe cele de ordin
temporal, material, de proiectare, se creează agitaţie în rândul elevilor,
necesită introducerea de elemente de creativitate pentru a evita monotonia,
repetiţia și plictiseala elevilor noștri.Prin îmbinarea eficientă a metodelor
moderne cu cele tradiționale se poate evalua măiestria didactică a
dascălului, care în permanență trebuie să-și adapteze parcursul didactic la
nevoile elevilor săi.
Exemplu proiect de lecţie
Modulul 3: Asamblări mecanice
Unitatea de învăţare: Organe de mașini
specifice asamblarilor demontabile
Clasa: a X-a învățământ profesional de
3 ani
Subiectul lecţiei: Asamblări prin
știfturi și bolțuri.
I. Scopul: Clarificarea conceptelor şi analizarea structurii
asamblarilor prin știfturi și bolțuri prin:
· Însuşirea
de noi cunoştinţe şi formarea de noi viziuni asupra structurii asamblarilor
prin știfturi și bolțuri .
· Analizarea rolului funcțional al
asamblarilor prin știfturi și bolțuri în componentă mecanismelor/instalațiilor/sistemelor automobilului.
· Formarea
abilităţilor necesare pentru integrarea noilor cunoştinţe în sistemul celor
anterioare şi valorificarea lor prin transfer şi creativitate.
II.
Obiective operaţionale:
La sfârşitul orei elevii vor fi capabili să:
Codul obiectivului
|
Continutul obiectivului
|
Conditiile în care se probează
comportamentul
|
Criteriul de realizare
|
O1
|
1.Explica rolul functional al stifturilor , bolturilor.
|
Parcurgerea lectiei, a cărei asimilare
este verificată prin aplicatii .
|
Sa se argumenteze explicatiile date in
proportie de cel putin 50%.
|
O2
|
2.Identifică domeniile de utilizare ale asamblarilor cu
stifturi si bolturi.
|
Parcurgerea fişei de lucru, a cărei
asimilare este verificată prin identificarea asamblarilor prezentate.
|
Să fie capabil să denumească și să
concretizeze. Elevul are posibilitatea să participe activ venind el însuși cu
exemple pe baza cărora să se discute cu clasa.
|
O3
|
3. Analizează tipuri
de asamblari cu știfturi și bolțuri în scopul identificării
avantajelor și dezavantajelor.
|
Rezolvă sarcinile din fişa de lucru
argumentând soluţiile alese.
|
Elevul interiorizează o perspectivă mai
bună asupra noțiunilor predate participând activ în acest sens.
|
III. Resurse procedurale:
1.
Umane:
profesor, elevi.
2.
Materiale
(Didactice): manual, fişe de lucru, videoproiector.
IV.
Metode de învăţare:
descoperirea dirijată, conversaţia euristică, explicaţia, problematizarea, exerciţiul, activităţi pe grupe,
activităţi practice.
V. Moduri de activitate cu elevii:
§În echipă: la completarea fiselor de
lucru
§Frontal: pentru reactualizarea
cunoştinţelor, discutarea rezultatelor activitatii;
§Individual: la prezentarea rezultatelor
activitatii
VI. Metode de evaluare: continuă, valorificarea răspunsurilor elevilor în discuţie, feed-back
dat elevilor, nota
VII. Dificultăţi anticipate: ritmul lent al elevilor, necesitatea explicaţiilor suplimentare,
neîndeplinirea tuturor activităţilor planificate.
VIII. Principii didactice:
§ principiul asigurării progresului gradat al
performanţei;
§ principiul conexiunii inverse;
§ principiul participării şi învăţării active.
IX. Materiale
utilizate: Carti de specilitate- carti tehnice”Organe de masini”-ed.tehnica
Bucuresti 1981, fişe de lucru
centrate pe elev,fise conspect.
Locul de desfăşurare al lecţiei : sala de clasa
Timp
|
Scopul predării
invatarii
|
Strategia De
predare invatare
|
Strategii De
invatare
|
Stiluri de
invatare
|
Resurse
|
||
V
|
A
|
P
|
|||||
2'
|
Moment
organizatoric
|
-organizarea colectivului de
elevi.
-notarea absentelor
|
|||||
10'
|
Evaluarea
invatarii
|
Completare
test de evaluare lectie Asamblari prin
pene.
|
-discutarea
notei
-feed-back pozitiv (pentru încurajarea
invatarii)
|
*
*
|
*
*
|
*
*
|
- fisa de
evaluare
|
8'
|
Generarea entuziasmului si interesului in privinţa
utilizării acţionărilor pneumatice.
|
-explozia
stelară
-conversatie
|
-
profesorul anunţă titlul lecţiei şi obiectivele lecţiei.
-
elevii ascultă şi apoi, formulează în grup cât mai multe întrebări timp de 5
min. Ele sunt scrise pe tablă.
|
*
|
*
*
|
*
|
-fişă de lucru
- tablă
Videoproiector
Slide-uri PPT
|
40’
|
Corelarea
teoriei cu practica
|
-explicatie
-conversatie
|
-elevii asculta explicatiile
profesorului privind rolul si tipurile constructive de stifturi si bolturi .
-profesorul
le prezintă poze cu diferite tipuri constructive de stifturi si bolturi.
|
*
|
*
|
*
|
Poze
Videoproiector
Slide-uri PPT
|
30’
|
Invatarea unor fapte concrete sau a unei succesiuni
|
- analizarea şi interpretarea imaginilor;
|
-invata
mai usor daca privesc sau reprezinta
in stilul propriu de invatare
|
*
|
*
|
*
|
Videoproiector
Slide-uri PPT
Fise de lucru
|
15
|
Dezvoltarea lucrului in echipa
|
-lucrul in grup
|
-utilizeaza exemple reale;
-elevii sunt activi;
|
*
|
*
|
*
|
Fise de lucru.
|
10'
|
Consolidarea
informaţiei
|
-studiu
de caz
-completarea
fiselor de lucru
|
-invata mai uşor daca fac ceva concret
-invata mai uşor daca discuta fisa de lucru
-elevii împărţiţi in echipe de lucru au de rezolvat un caz şi anume analiza
montarii boltului intre piston si biela.Soluţiile găsite de elevi sunt
prezentate, comparate şi apoi, alegerea soluţiei corecte.
|
*
|
*
|
*
|
Fise de
lucru
|
10'
|
Evaluarea
invatarii
|
-întrebări
si răspunsuri
|
-discutarea
notei
-feed-back pozitiv (pentru încurajarea
invatarii)
|
*
*
|
*
*
|
*
*
|
Observaţie: Pe parcursul orei profesorul poate să efectueze
modificări de la prezentul proiect de tehnologie didactică în funcţie de
mobilitatea şi gradul de asimilare al elevilor.
Obiectiv: Prin
această activitate vei identifica tipurile constructive si rolul functional al penelor.- verificare
cunostinte lectie anterioara
Lanţul ideilor Sarcina de lucru: Spuneţi pe rând, câte o informaţie despre
pene, fără însă să le repetaţi pe cele spuse anterior. Se organizează
informaţiile într-un copac al ideilor.
Explozie stelară
– predare informaţii noi
Bibliografie:
1.
Cerghit Ioan, 1973, ,,Metode de învăţământ”,
E.D.P., Bucureşti
2.
Cucoş Constantin, 1996, Pedagogie, Ed. Polirom, Iaşi
3.
Chereja Florica, 2004 ,,Dezvoltarea gândirii
critice în învăţământul primar”,Ed. Humanitas Educaţional, Bucureşti
4.
Jinga Ioan, Istrate Elena,2001, ,,Manual de
pedagogie”, Ed. All, Bucureşti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu