Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Prof. Prisacariu Elena Mihaela, Colegiul Tehnic ,,D.
Ghika” Comănești , jud. Bacău
Noile cerinţe ale demersului educaţional impun restructurarea lecţiei de
istorie în direcţia folosirii mai frecvente a metodelor interactive de predare-
învăţare. Odată cu deplasarea accentului de
pe activitatea profesorului pe cea a elevului, noile metode îi
determină pe elevi să înţeleagă mai bine
logica fenomenelor şi faptelor istorice, stimulează formarea de opinii
personale argumentate, încurajează munca individuală, însă în funcţie de
situaţii şi spiritul de echipă, contribuie la formarea de deprinderi şi
atitudini durabile.
Prezentăm, în continuare, trei
dintre metodele ce pot fi folosite în cadrul orelor de istorie.
1. Brainstorming-ul
cunoscut şi sub numele de asaltul de
idei, acesta constă în formularea a cât mai multe idei, chiar şi fanteziste,
ca răspuns la o problemă de rezolvat prin participarea membrilor grupului,
respectiv clasa de elevi. Avantajele folosirii acestei metode sunt: stimulează
creativitatea în grup, implică participarea activă a tuturor partcipanţilor,
permite exprimarea personalităţii şi eliberarea de prejudecăţi, exersează
analiza şi capacitatera de a lua decizii şi imprimă dinamism lecţiei. Pentru o
mai bună aplicare a metodei, trebuie parcurse două etape: prima fază a producţiei de idei în care are
loc alegerea temei şi a sarcinilor, precum şi solicitarea exprimării ideilor
legate de tema în discuţie sau de rezolvarea unei situaţii problemă, conturate
în legătură cu aceasta. Urmează înregistrarea ideilor în scris, apoi anunţarea
unei pauze care poate fi între 15 minute şi o zi. A doua fază este cea a
aprecierii critice a ideilor, în care are loc reluarea ideilor emise şi
gruparea lor pe categorii, simboluri, cuvinte cheie, imagini sau alte criterii.
Această etapă este urmată de analiza critică, evaluarea, argumentarea, contraargumentarea
ideilor emise anterior, la nivelul clasei sau a grupurilor mai mici. După
analiză, are loc selectarea ideilor valoroase, originale sau a celor mai
apropiate soluţii pentru problema supusă atenţiei. Se recomandă în această etapă discuţiile libere, urmate de
afişarea ideilor rezultate în forme cât mai variate şi originale cuvinte,
propoziţii, colaje, imagini, desene joc de rol, în funcţie de nivelul clasei.
Pentru o mai bună aplicare a metodei se recomandă încurajarea exprimării a cât
mai multor idei, preluarea ideilor celorlaţi şi îmbunătăţirea. Prezentăm în
continuare un exemplu de aplicare a acestei metode.
Unitatea de învăţare : Marile conflicte ale secolului XX - clasa a X - a
Lecţia : Primul război mondial
Secvenţa : Războiul total
Scenariu didactic:
Prima etapă - profesorul scrie pe tablă conceptul de război
total şi solicită elevilor să enunţe în maxim 5 minute toate ideile care le vin
în minte în legătură cu acest concept.
A doua etapă – sunt
reluate ideile expuse de elevi, grupate pe categorii şi se realizează o analiză
critică şi de evaluare a ideilor.
A treia etapă – în
urma selectării ideilor expuse de către elevi, sub îndrumarea profesorului, se
ajunge la concluziile referitoare la acest concept.
Aspecte economice :
mobilizarea populaţiei în vederea dezvoltării capacităţii economice.
Teritoriile ocupate sunt obligate să susţină economic efortul de război al
inamicului, intervenţia statului în economie, slăbirea capacităţii economice şi
de luptă a inamicului, blocadă economică.
Aspecte politice :
implicarea în război a numeroase state organizate în alianţe, statele monarhice
devin republici, desfiinţarea imperiilor multinaţionale.
Aspecte sociale :
implicarea întregii populaţii atât în industrie cât şi agricultură, folosirea
muncii prizonierilor de război, raţionalizarea bunurilor de primă necesitate,
rechiziţii, victime, propagandă.
Aspecte militare :
folosirea tuturor resurselor militare şi umane, producerea unor noi tipuri de
arme.
2. Mozaicul presupune învăţarea prin cooperare, la
nivelul unui grup şi predarea achiziţiilor dobândite de fiecare membru al
grupului unui alt grup. Dintre
avantajele folosirii acestei metode amintim încurajarea încederii în sine a
elevilor, dezvoltarea abilităţilor de comunicare argumentativă şi de
relaţionare în cadrul grupului, dezvoltarea gândirii critice, logice şi
independente, a răspunderii individuale şi de grup, optimizarea învăţării prin
achiziţiile alcuiva.
Etapele aplicării acestei metode sunt următoarele:
a. Împărţirea clasei în grupuri
eterogene de câte 4 elevi, fiecare dintre aceştia primind o fişă de învăţare
numerotate de la 1 la 4. Fişele cuprind părţi ale unei unităţi de învăţare.
b. Explicarea sarcinilor care constau în înţelegerea unităţii de cunoaştere
.
c. Regruparea elevilor, în funcţie de numărul fişei primite, în grupuri de
experţi, astfel încât elevii care au numărul 1, vor forma un grup, la fel cei
cu numărul 2, 3, 4, 5, 6,7 .
d. Învăţarea prin cooperare a secţiunii care a revenit fiecărui grup.
Strategiile de predare rămân la latitudinea grupului de experţi, fiind foarte
important sa fiecare membru al grupului să înţeleagă că este responsabil de
predarea cunoştinţelor membrilor grupului iniţial.
e. Revenirea în grupul iniţial şi predarea secţiunii pregătite pentru
ceilalţi.
f. Trecerea în revistă a unităţii de cunoaştere prin prezentare orală. Este
important de monitorizat ca în cazul predării, informaţiile să fie transmise
corect.
Ca metodă de cunoaştere a efectului acestei metode se recomandă utilizarea
metodei ciorchinelui, profesorul având posibilitatea de a verifica dacă elevii
şi-au însuşit corect şi complet cunoştintele esenţiale pentru subiectul predat.
3. Sinelg este o
metodă care permite eficientizarea lecturii şi gândirii, reprezentând o
modalitate de decodificare a textului, permitându-i celui care învaţă să
asculte, să citească şi să înţeleagă în mod activ şi pragmatic un anumit
conţinut. Ca metodă este specifică etapei de realizare a sensului în cadrul
unei lecţii. Se folosesc ca bază de plecare pentru lectura sau ascultarea
textului, cunoştinţele anterioare ale elevilor. Dintre avantajele acestei
metode amintim facilitarea muncii în echipă, valorifică cunoştinţele anterioare
ale elevilor, asigură învăţarea conştientă, angajează procese psihice complexe
– analiza, sinteza, comparaţia. Etapele aplicării metodei sunt :
a. În timpul lecturii / ascultării, elevii marchează
în text sau notează pe hârtie :
- cunoştinţele confirmate de text √
- cunoştinţele infirmate sau contrazise de text -
- noi, neîntâlnite până atunci +
- cunoştinţele incerte, confuze care merită să fie
cercetate ?
b. După lectură se trec într-un tabel :
√
|
-
|
+
|
?
|
|
|
|
|
a. Informaţiile obţinute individual se discută în
perechi sau grupuri, apoi se comunică de către perechi profesorului care le
centralizează într-un tabel similar pe tablă.
b. Cunoştinţele incerte rămân ca temă de cercetare
pentru lecţiile următoare. Această metodă poate fi folosită mai ales la analiza
documentelor scrise .
Folosirea metodelor active atât în
predare cât şi evaluare, pe lângă avantajele menţionate mai sus implică şi alte
elemente cum ar fi o mai bună organizare a timpului ]n cadrul orelor, o
reaşezarea a mobilierului în cadrul sălii de clasă precum şi implicarea
elevilor indiferent de nivelul de pregătire. Utilizarea acestui tip de metode
poate deveni, în timp, baza unui nou sistem de predare – învăţare în
învăţământul preuniversitar.
Bibliografie
selectivă:
[1] ***
Demersuri didactice la disciplina istorie. Ghid pentru profesori şi învăţători,
Râmnicu Vâlcea, 2006.
[2] Iutiş, Gh., Pânzariu , A., Iriciuc,
V., Istorie. Ghid pentru studenţi şi
profesori debutanţi, Iaşi, 2005.
[3] Manea, M., Palade, E., Sasu, N., Predarea istoriei şi educaţia pentru
cetăţenia democratică – demersuri didactice inovative, Bucureşti, 2006.
[4] Păcurari, O., Învăţarea
activă. Ghid pentru formatori, MEC CNPP, 2001.
[5] Păcurari, O., Ţârcă, A., Sarivan,
L., Strategii didactice inovative –
suport de curs, Bucureşti, 2003.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu