Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Funcțiile și criteriile de
clasificare ale metodelor didactice
Profesor Popescu Diana Filofteia
Liceul Tehnologic „Căpitan N. Pleșoianu”,
Rm. Vâlcea
Metodele de învăţământ reprezintă căile folosite în şcoală de către
profesor pentru a-i sprijini pe elevi să
descopere viaţa, natura, lumea, lucrurile, ştiinţa.
Metoda reprezintă un mod de a proceda care tinde să plaseze
elevul într-o situaţie de învăţare, mai mult sau mai puţin dirijată.
Metoda
are un caracter polifuncţional, în sensul că poate participa simultan sau
succesiv la realizarea mai multor obiective instructiv-educative. Alegerea unei
metode se face ţinând cont de finalităţile educaţiei, de conţinutul procesului
instructiv, de particularităţile de vârstă şi de cele individuale ale elevilor,
de psihosociologia grupurilor şcolare, de natura mijloacelor de învăţământ, de
experienţa şi competenţa didactică a profesorului.
Funcţiile metodelor didactice
Autorul
I. Cerghit precizează funcţiile metodelor didactice:
-funcţia cognitivă a metodelor didactice care corespunde
„polului ştiinţific al activităţii de predare-învăţare-evaluare”- metoda constituie o cale de predare a
profesorului, iar pentru elev o cale de acces spre cunoaştere, un mod de a
afla, de a cerceta, de a descoperi;
-funcţia formativ-educativă care corespunde
„polului psihologic” al
activităţilor de predare-învăţare-evaluare - pune în evidenţă rolul metodelor
în dezvoltarea anumitor funcţii psihice
şi fizice ale elevilor- se formează şi
se dezvoltă anumite deprinderi şi capacităţi intelectuale, atitudini,
convingeri, competenţe, comportamente etc.;
-funcţia
instrumentală sau operaţională corespunde „polului praxiologic” al
activităţii de predare-învăţare-evaluare metoda serveşte „drept tehnică de
execuţie, mijlocind atingerea obiectivelor instructiv-educative”;
-funcţia
normativă sau de optimizare a acţiunii corespunde” polului axiologic” al activităţii de
predare-învăţare-evaluare, metoda arată cum trebuie să se procedeze pentru o
predare şi o învăţare eficientă.
Procedeul
didactic reprezintă
operaţii subordonate acţiunii declanşate la nivelul metodei de instruire
propusă de profesor şiadoptată de elev.
Procedeul didactic reprezintă o secvenţă a
metodei, un simplu detaliu, o tehnică mai
limitată de acţiune, o componentă sau chiar o particularizare a metodei.
Criterii de clasificare a metodelor de învăţământ
A.
Metode de predare-învățare:
1.
Tradiţionale: expunerea didactică, conversaţia
didactică, demonstraţia, observarea, lucrul cu manualul, exerciţiul;
2.
Moderne: algoritmizarea, modelarea,
problematizarea, instruirea programată, studiul de caz, metode de simulare
(jocurile, învăţarea pe simulator), după unii autori, şi învăţarea prin
descoperire.
B.
Metode de evaluare:
I.
De verificare:
1.
Tradiţionale: verificarea orală
curentă, verificarea scrisă curentă, verificarea practică curentă; verificarea
periodică (prin teză sau practică); verificarea cu caracter global (examenul),
fie în formă scrisă, fie orală., fie practică;
2.
Moderne: verificare la sfârşit de
capitol (scrisă sau orală), verificare prin teste docimologice (curente sau
periodice).
II. De
apreciere:
1.
apreciere
verbală;
2.
apreciere prin notă.
În opinia profesorului C. Cucoş, criteriile de clasificare a metodelor didactice sunt:
-din punct de vedere istoric:
- metode tradiționale,
clasice (expunerea, exercițiul, etc.);
-metode moderne (algoritmizarea,
problematizarea, brainstorming-ul, instruirea programată etc.);
-în funcție de extensiunea sferei de
aplicabilitate :
-metode generale (expunerea,
prelegerea, conversaţia, cursul magistral, etc)
-metode particulare sau speciale
(restrânse la predarea unor discipline de învăţământ sau aplicabile pe anumite
trepte ale instrucţiei şi educaţiei, cum ar fi exerciţiul moral sau exemplul,
în cazul educaţiei morale).
-pornind
de la modalitatea principală de prezentare a cunoştinţelor:
-metode verbale, bazate pe
cuvântul scris sau rostit;
-metode intuitive,
bazate pe observarea directă, concret-senzorială a obiectelor şi fenomenelor
realităţii sau a substitutelor acestora.
-după
gradul de angajare a elevilor la lecţie:
-metode expozitive sau pasive,
centrate pe memoria reproductivă şi pe ascultarea pasivă;
-metode active, care suscită
activitatea de explorare a realităţii.
-după funcţia didactică principală:
-cu funcţia principală de
predare şi comunicare;
-cu funcţia principală de
fixare şi consolidare;
-cu funcţia principală de
verificare şi apreciere a rezultatelor muncii.
-în funcţie de modul de administrare a
experienţei ce urmează a fi însuşită:
-metode algoritmice, bazate pe
secvenţe operaţionale, stabile, construite dinainte;
-metode euristice, bazate pe
descoperire proprie şi rezolvare de probleme.
-după
forma de organizare a activităţii :
-metode individuale, pentru
fiecare elev în parte;
-metode de predare- învăţare
în grupuri (de nivel sau omogene şi pe grupe eterogene);
-metode frontale, cu întreaga
clasă;
-metode combinate, prin
alternări între variantele de mai sus.
-în funcţie de axa învăţare mecanică (prin receptare)- învăţare conştientă
(prin descoperire):
-metode bazate pe învăţarea
prin receptare (expunerea, demonstraţia cu caracter expozitiv);
-metode care aparţin preponderent
descoperirii dirijate (conversaţia euristică, observaţia dirijată, instruirea
programată, studiul de caz etc.)
-metode de descoperire
propriu-zisă (observarea independentă, exerciţiul euristic, rezolvarea de
probleme, brainstorming-ul etc)
-după sorgintea schimbării produse la elevi:
-metode heterostructurante –
transformarea se produce prin altul-ca în cazul expunerii, conversaţiei,
studiul de caz, problematizării etc.)
-metode autostructurante – individul se transformă prin sine, ca în
situaţia unor metode de tipul descoperirii, observaţiei, exerciţiului etc
Bibliografie
Cucoş, C., Pedagogie, Iași, Ed. Polirom, 2002;
Cerghit, I., Metode de învățământ, Iași,
Ed. Polirom, 2006 ;
Iucu, R., Instruirea
şcolară, Iași, Editura Polirom, 2001;
Radu, I., Ezechil, L., Didactica-Teoria
instruirii, Pitești, Ed. Paralele 45,
2005;
***Dicţionar de pedagogie,
București, E.D.P., 1979.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu