Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
ŞTIINŢELE
– METODE INTERACTIVE
DE
PREDARE-ÎNVĂŢARE-EVALUARE
Prof. Înv. Primar. Sava-Necula Dana
Şc. Gim. “Domniţa Maria”, Bacău
Etimologic,
termenul de metodă este un cuvânt compus din alte două, provenind din
grecescul μέθοδος (methodos) unde: meta (μετά) înseamnă „către,
spre‖ și hodos înseamnă „drum, cale‖. Metoda de învăţământ poate
fi privită şi ca „o modalitate de acţiune, un instrument cu ajutorul căruia
elevii, sub îndrumarea profesorului sau în mod independent, îşi însuşesc şi
aprofundează cunoştinţe, îşi informează şi dezvoltă priceperi şi deprinderi
intelectuale şi practice, aptitudini, atitdini etc.― (M. Ionescu, M.
Bocoş).
v EXEMPLE
DE METODE
v METODA ŞTIU-VREAU SĂ ŞTIU-AM ÎNVĂŢAT
Clasa a II- a / Obiectul: Cunoaşterea mediului / Subiectul: Primăvara
ŞTIU
|
VREAU SĂ ŞTIU
|
AM
ÎNVĂŢAT
|
- lunile de primăvară
- când începe primavăra
- câteva semne de primăvară- apar florile,
frunzele si albinele, se întorc păsările călătoare
- primăvara este Paştele
|
- Cum se mai numesc lunile de primăvară?
- De ce se întorc păsările călătoare în ţara
noastră primăvara?
- Ce înseamnă sărbătoarea Mărţişorului?
- De ce sunt patru anotimpuri?
|
-
Mărţişorul este o sărbătoare
veche, întâlnită numai în România,
pentru a sărbători venirea primăverii.
- Sunt
patru anotimpuri, după cum încălzeşte Soarele Pământul.
-
Păsările călătoare se întorc pentru că s-au născut aici şi aici vor
să-şi crească puii.
|
v METODA “ASALTULUI DE IDEI” BRAINSTORMINGUL
Clasa a II-a
Obiectul: Cunoaşterea
mediului
Subiectul: Animalele
(recapitulare)
Elevii sunt împărţiţi în grupe de câte 6 elevi. Fiecare
echipă primeşte câte o fişă, care are
scris în centrul ei, într-un oval, animale domestice/animale sălbatice din ţara
noastră/animale sălbatice din alte zone ale lumii. Elevii trasează pe fişă
săgeţi din acel oval, scriind animalele care fac parte din acea categorie.
După
ce au finalizat fişa, experţii vin la tablă şi prezintă întregii clase animalele
din acea categorie. In didactica modernă „metoda de
învăţământ este înţeleasă ca un anumit mod de a proceda care tinde să plaseze elevul
într-o situaţie de învăţare, mai mult sau mai puţin dirijată care să se
apropie până la identificare cu una de cercetare ştiinţifică, de urmărire şi
descoperire a adevărului şi de legare a lui de aspectele practice ale vieţii. Metodele de învăţământ
reprezintă căile folosite în şcoală de către profesor în a-i sprijini pe elevi
să descopere viaţa, natura, lumea, lucrurile, ştiinţa. Deşi învătarea este o activitate proprie, ţinând de efortul
individual depus în înţelegerea şi conştientizarea semnificaţiilor ştiinţei, nu
este mai puţin adevărat că relaţiile interpersonale, de grup sunt un factor
indispensabil apariţiei şi construirii învăţării personale şi colective.
Învăţarea în grup exersează capacitatea de decizie şi de iniţiativă, dă o notă
mai personală muncii, dar şi o complementaritate mai mare aptitudinilor
şi talentelor, ceea ce asigură o participare mai vie, mai activă, susţinută de
foarte multe elemente de emulaţie, de stimulare reciprocă, de cooperare
fructuoasă.
BIBLIOGRAFIE
·
Pintilie M.,Metode moderne de învăţare evaluare”, Editura Eurodidact, Cluj Napoca, 2002;.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu