Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
MIJLOACE DIDACTICE FOLOSITE ÎN LECȚIILE
DE BIOLOGIE
Prof. SLĂVULETE CORALIA MARIANA
LICEUL TEHNOLOGIC IANCU JIANU
”Știința merge înainte
pe două picioare numite teorie și experiment. Câte o dată este pus jos primul,
altă dată celălalt, dar progresul continuu este făcut prin folosirea ambelor.”
(MILLIKAN)
Mijloacele de
învățământ sunt folosite pentru a sprijini procesul de învățământ. Modalitățile
de realizare a mijloacelor materiale și conținutul acestora s-au perfecționat
și diversificat în mod continuu, în concordanță cu sarcinile învățământului, cu
cuceririle științei și tehnicii, cu cerințele psihologiei și pedagogiei, cu
practica didactică.
Mijloacele de învățământ reprezintă
totalitatea resurselor materiale ale procesului de învățământ care au un
conținut informațional în raport cu obiectivele ce urmează a fi realizate de
elevi și la care recurg profesorii și elevii în scopul de a ușura comunicarea,înțelegerea
formarea noțiunilor, fixarea, evaluarea, aplicarea cunoștințelor, consolidarea
tehnicilor de lucru. Rezultă că mijloacele de învățământ reprezintă o noțiune
mai cuprinzătoare, carea a evoluat de la materialul intuitiv la cel didactic confecționat
pentru demonstrație și apoi la mijloacele moderne audiovizuale din zilele
noastre în funcție de progresul realizat în acest domeniu.
Realitatea virtuală, în predarea științelor,
este aplicată cu succes în realizarea experiențelor de biologie. Orice model fizic
și orice teorie popuse și utilizată în știință pot fi testate și confirmate
prin experimentul virtual realizat pe calculator.
Prin utilizarea mijloacelor multimedia elevii
sunt stimulați să își construiască propria cunoștere, ei pătrund într-un
univers al cunoașterii al cărui trăsături sunt relativ identice cu lumea reală.
Elevii sunt implicați într-o activitate continuă de explorare și vor fi
capabili să realizeze conexiuni între cunoștințele științifice și realitatea de
zi cu zi. Prin efectuarea experiențelor virtuale se realizează conexiuni
interdisciplinare între biologie, chimie, fizică, informatică, matematică.
Realitatea virtuală se folosește la lecțiile
de anatomie ( detalierea sistemului circulator, a creierului, a mușchilor, a
oaselor), de ecologie ( studierea particularităților diferitelor ecosisteme),
de zoologie ( studierea alcătuirii diferitelor grupe de viețuitoare).
Realitatea virtuală cunoște o dezvoltare
foarte mare, ceea ce și duce în viitor prin folosirea pe scară largă.
Funcții ale mijloacelor tehnice de instruire:
-
funcția de instruire, prin
care se înțelege contribuția acestor mijloace la construirea și consolidare
structurilor perceptibile operatorii;
-
funcția demonstrativă,
mijloacele tehnice sunt substitute ale modelelor materiale pe care se pot face
demonstrații și prin care se realizează transmiterea mesajului educațional;
-
funcția formativă și
estetică, mijloacele moderne de instruire au pe lângă valențe cognitive și
calitatea de a stimula la elevi capacitatea de înțelegere și apreciere a
frumosului în natură;
-
funcția de realizare a
învățământului la și de la distanță ( rețele computerizate naționale și
internaționale).
Bibliografie:
Ion I.,Ulpia Maria Leu -2004- Metodica predării-învățării biologiei, Ed.
Solaris, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu