Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
DEZVOLTAREA
COMPETENȚELOR SECOLULUI XXI PRIN PROIECTE ETWINNING
Prof. Alina Mirela Popa
Liceul Tehnologic de Industrie
Alimentară “G.E.Palade”, Satu Mare
Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară „George Emil Palade” Satu Mare, se află printre cele 52 școli din România și 1004 școli din
Europa premiate anul acesta 2019, cu titlul de “Școală eTwinning”. eTwinning este un proiect al Comisiei
Europene, face parte din Programul Erasmus și își propune să încurajeze cadrele
didactice și elevii să lucreze împreună în proiecte educaționale europene prin
intermediul internetului. Recunoașterea din partea Centrului
European Etwinning a venit în urma desfășurării unor proiecte eTwinning în
ultimii ani, premiate cu Certificate Naționale și Europene de Calitate. Dintre
acestea, în anul 2016 proiectul “Fermented Drinks and Our Health” a luat
Premiul III la categoria implicarea elevilor iar în decembrie 2018 proiectul
“Stories to Be Told” fost certificat cu Premiul I la aceeași categorie, în
cadrul Conferinței Premiilor Naționale Etwinning, București 2018. Astfel, liceul nostru devine model pentru
alte școli, în domenii importante pentru cetățenii secolului XXI, cum ar fi
practicile digitale, siguranța online, abordări inovatoare și creative ale
pedagogiei, promovarea dezvoltării profesionale continue a cadrelor didactice
şi promovarea practicilor de învățare pe bază de proiecte și prin colaborare în
rândul personalului și elevilor.
În acest fel continuăm să
inovăm lecțiile la clasă cu ajutorul
proiectelor în derulare 2018-2019 - “Snack
Trackers”, “You are my Equality, Not Bully” și “For My Health”. Acest titlu ne încurajează să promovăm acțiunile
etwinnerilor și să menținem standardul școlii noastre dar și deschiderea spre
dezvoltarea valorilor europene ale tinerilor pe care îi educăm.
Elevii nostri își vor
îmbogăți cunoștințele despre un mod de viață sănătos prin activitățile lunare
în cadrul proiectului “For
My Health”. De asemenea, urmărim prin proiect dezvoltarea competențelor
de utilizare a instrumentelor digitale IT, îmbunățățirea competențelor de limbă
engleză, utilizarea internetului responsabil și în siguranță, colaborarea cu
partenerii de proiect, dezvoltarea competențelor și atitudinilor sociale și
antreprenoriale. Mai mult de atât dorim
să trezim interesul elevilor în
utilizarea eficientă a instrumentelor web2.0, in prezentarea activităților de
proiect, deprinderea de a utilize internetul în scopuri bine definite și utile,
să exerseze cu ajutorul acestora realitatea vieții în practica virtuală și
integrarea sigură a acestor activități în curriculum național. Proiectul “For My Health” are pagina pe platforma
etwinning la: https://twinspace.etwinning.net/80328/home
„For My Health ” este un proiect colaborativ și implică elevi și profesori într-un număr
mare de parteneri. Proiectul este innovativ și de succes, deoarece partenerii au făcut un schimb de
experiența fructuos prin împărtășirea experiențelor diverse prin care fiecare
partener și-a însușit noi tehnici de prezentare a activităților învățând de la
celălalt. Proiectul are scopul de a dezvolta abilități și competențe
relaționate cu obiectivele și scopurile curriculumului național prin integrarea
acestora la orele de curs, cu accent pe munca în echipă a elevilor coordonați de profesori. Activitățile
derulate sunt diverse și foarte bine organizate și moderate cu succes de un profesor partener
din Turcia. Metodele pedagogice sunt ingenioase și sunt focusate pe formarea
personalității elevilor în scopul temei proiectului prin lucrul în echipă sau
individual cu privire la sănătate, boli, cauze și efecte, stil de viață de
urmat. Munca de echipă a elevilor a fost prezentată utilizând intrumente web2.0 foarte variate: colaje foto, filme,
prezentări, chestionare, crearea de poveste prin colaborare, teste de evaluare
periodice, competiții online pe diverse platforme, jocuri și concursuri.
Proiectul are o structură bine organizată cu paginile proiectului și etapele de
lucru lunare: prezentare, pagina web a proiectului, introducerea și logo-ul de
proiect, regulile de netichetă și editare a materialelor, planul proiectului și
evenimentele lunare desfășurate în cadrul școlii și a orelor de curs. Prin
munca în colaborare au fost realizate
produsele de proiect, e-book-uri și materiale video ale muncii în
echipă. Activitățile de diseminare ale
proiectului s-au făcut de fiecare partener în cadrul diferitelor evenimente din
școală sau în comunitate prin afișarea pe sit-ul școlilor partenere și pe
platformele sociale. Evenimentele
principale ale proiectului au fost: Ziua mondială de luptă împotriva Tuberculozei,
Ziua Esafety Internet, Ziua Mondială a apei, Ziua Mondială a sănătății,
Celebrarea Etwinning day și Ziua Europei, toate prezentate prin diferite
acțiuni și activități. Proiectul are în
secțiunea Forum și oportunitatea vizitatorilor de a aprecia și a-și exprima
opiniile privind calitatea proiectului.
Proiectul se integrează în curriculum național în diverse
materii, în cazul nostru în domeniul alimentar și în special al Biochimiei ca
materie de studiu principală la clasa a XI-a. Tema proiectului se integrează și
în disciplinele Igienă și alimentație, Educație fizică și sport, Nutriție și
alimentație, Biologie umană, Orientare și Consiliere a carierei. Totodată
proiectul este transcurricular cu elemente din chimie, biologie, igienă
personală, creativitate, disciplina stilului de viață, limba Engleză și
abilități de computer. Toate activitățile au scopul de a conștientiza elevii
privind elementele de bază și obișnuința pentru un stil de viață activ și
sănătos, și de a fi atent la pericolele care pot afecta sănătatea, componentele
alimentelor, funcționarea organelor interne ale corpului uman, pericolele
bolilor-tuberculozei, alte probleme ce decurg din alimentație și o viață sedentară. Elevii au lucrat la orele
de curs sau la orele de laborator iar materialele studiate au fost corelate cu
noțiunile dobândite în cadrul disciplinelor modulelor aferente clasei a XI-a.
Materialele au fost traduse la orele de engleză cu ajutorul profesorului, iar
unele materiale au fost traduse prin munca în echipă aelevilor la biblioteca
școlii. În acest mod elevii și-au îmbogățit și exersat limba Engleză. Pentru a
face activitățile atractive și interesante, elevii au căutat materialele de
inspirație utilizînd internetul pentru a înțelege mai bine efectele pozitive
ale unei vieți sănătoase și active.
Proiectul este interactiv și
colaborativ prin paginile sociale create de Facebook, Whats-up, Forumul
Twinspace și spațiul proiectului unde s-au prezentat etapele acestuia. Fiecare partener și-a prezentat tema lunară iar interacțiunea elevilor și a
profesorilor a fost în timp și foarte efcficientă. S-au schimbat opinii și experientă prin uploadarea materialelor la secțiunile lunare
și compararea rezultatelor sau aprecierea acestora în secțiunea Forum. Multele materiale au fost
postate de către fiecare partener în
termenele de timp prestabilite anunțate prin Latest Updates, Buletinul
profesorilor, Forum, Facebook și Whats-up grup. Pe parcursul întregului proiect
partenerii au fost în permanent contact prin aceste rețele sociale. Comunicarea
elevilor s-a făcut și în padlets din
paginile proiectului și prin prezentarea colajelor de imagini ale activităților
lunare. Pe parcursul proiectului s-au desfășurat sesiuni de chat și Teach-meet
în funcție de orarul școlar și disponibilitatea profesorilor parteneri,
etapeprin care s-au mai stabilit și decis etape noi în proiect sau și-au
exprimat opinii și încurajări. Comunicarea a fost mai mult decât eficientă.
Proiectul are chestionare de evaluare pentru elevi dar și pentru profesori.
Colaborarea a fost în timp, eficientă stabilindu-se prietenii și
perspective de colaborare viitoare. Elevii au interactionat în chat prin
convorbiri în limba engleză, cu aprecieri asupra muncii depuse dar și cu
indicații pentru materiale foarte reușite. O secțiune este dedicată învățării prin
instrumente virtual-reality, utilizând Cospaces.edu tools, prin care elevii au
creat o competiție virtuală legată de tema proiectului, la finalul căreia s-au
emis diplomele de participare și preminații etapei proiectului. Apelând la
chat, forum, intâlniri directe online, organizarea de seminarii, chestionare
online, sesiuni de diseminare în școală, colaborarea dintre toate școlile partenere
a fost foarte bogată. Etapa finală realizată după crearea produselor finale de
proiect a fost evaluarea proiectului din partea elevilor și a profesorilor dar
și de la vizitatorii proiectului, totul fiind prezentat în secțiunea Forum-Twinspace.
Acest proiect are și scopul de a dezvolta competențele IT ale elevilor și
astfel s-au utilizat instrumente web2.0 cu care elevii au exersat și și-au
expus materialele create. Am avut avantajul de a învăța unii de la alții
diverse tehnici digitale foarte interesante și atractive pe care elevii și
le-au însușit prin munca asiduă în cadrul orelor de curs sau de informatică, la
școală. Munca a fost în echipă dar și individuală prin utilizarea: PicsArt,
Padlets, Cospaces.edu, filmora.com, kizoa.com, calameo.com, canva.com,
slideshare.com, picture-collage, smallpdf, pps, word-sheets, animoto.com pentru
video, googlemaps, biteable pentru video, powtoon, quizziz, logmaker,
bookcreator, smallpdf, voki, ourbox,
flipsnack, learning-apps, kahoot, surveymonkey, googleforms și multe alte
tehnici . proiectul are o
pagină dedicată instrumentelor digitale utilizate https://twinspace.etwinning.net/80328/pages/page/521989.
Proiectul are obiectivul principal de a conștientiza elevii pentru un still
de viață sănătos și activ atingându-și obiectivul prin motivația elevilor și
prin îndemnul permanent în timpul proiectului.
Elevii devin conștienți și au altă perspectivă asupra acestei teme, ei
devin mai încrezători și gândesc acest subiect mult mai pozitiv și mai rațional
și mai conștient. Fiind integrat în domeniul industriei alimentare au privit cu
alți ochi necesitatea multidisciplinară a învățăturii care se aplică în viața
de zi cu zi și mai ales problema fundamentală pentru o viață activă și
benefică. Impactul asupra elevilor a fost că au determinat curiozitatea,
motivația și bucuria unui lucru de succes îndeplinit până la final, și
satisfacția personală. Ei au acumulat multe experiențe, cunoștințe științifice
dar și culturale lucrând cu
responsabilitate și atracție tocmai datorită unei foarte bune comunicări cu
partenerii de proiect. Echipa de proiect a primit sprijin și suport de-a lungul
proiectului. Școala are avantajul desfășurării unor activități de promovare a
imaginii școlii și dezvoltarea instituțională prin cooperare internațională.
Bibliografie :
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu