Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
MIJLOACE DE
ÎNVĂŢĂMÂNT ŞI STRATEGII DIDACTICE INOVATOARE
Prof.
Vîjă Daniela Ramona
Liceul
Tehnologic ”Nicolae Bălcescu” Alexandria
Prin
mijloace
de învăţământ înţelegem un ansamblu
de resurse sau instrumente materiale şi tehnice, produse, adaptate ori selectate
în vederea îndeplinirii sarcinilor instructiv-educative ale procesului de
învăţământ. Ele sunt investite de la început cu un anumit potenţial
pedagogic, cu funcţii specifice, ceea ce le deosebeşte de celelalte materiale
ce intră în dotarea şcolii.
Mijloacele de învăţământ
facilitează transmiterea unor cunoştinţe, formarea şi consolidarea unor
priceperi şi deprinderi, evaluarea unor
achiziţii, realizarea unor aplicaţii practice în cadrul lecţiilor sau altor forme
de organizare a procesului de învăţământ.
În calitate de instrumente
de acţiune sau purtătoare de informaţie, mijloacele de învăţământ intervin
direct în procesul de instruire, sprijinind şi amplificând eforturile de
predare ale profesorului şi pe cele de învăţare ale elevilor.
Funcţiile
mijloacelor de învăţământ sunt:
·
Informativă
– de facilitare a transmiterii unor informaţii, a unor
cunoştinţe teoretice;
·
Formativă
– de familiarizare a elevilor cu mânuirea, selectarea unor
instrumente, de solicitare a operaţiilor gândirii, de stimulare a căutării şi
cercetării, de dezvoltare a imaginaţiei şi creativităţii elevilor;
·
Estetică
– de transmitere a diverse materiale estetice care ar fi
inaccesibile în alte condiţii (fotografii, diapozitive, secvenţe de film,
grafică);
·
De
orientare a intereselor şcolare şi profesionale ale elevilor –
de clarificare a opţiunilor, de stabilizare a acestora, chiar de cristalizare a
unor drumuri profesionale;
·
De
şcolarizare la distanţă – prin programe TV sau prin
documente computerizate, care acoperă necesităţile unor categorii ale
populaţiei, cu trebuinţe specifice de instruire şi educare (însuşirea
scris-cititului, a unei limbi străine, educaţia părinţilor etc.).
1. Sistemul mijloacelor de
învăţământ
Ordonate după funcţia
pedagogică pe care o îndeplinesc cu precădere, aceste mijloace pot fi grupate
astfel:
A.
Mijloace informativ –
demonstrative, ce reprezintă surse de informaţie,
pot servi la transmiterea unei informaţii noi, la exemplificarea sau ilustrarea
noţiunilor, la concretizarea ideilor. După forma şi gradul de apropiere sau
depărtare de experienţa concretă a învăţării, acestea pot fi împărţite în:
a)
materiale intuitive naturale, reale, de tipul
diferitelor specimene reţinute din mediul înconjurător: colecţii de plante, de
insecte, de minerale, de roci, metale, preparate pentru microscop, obiecte
tehnice, instrumente, aparate, unelte, maşini etc.
b)
substitute tridimensionale ale realităţii, adică
obiecte elaborate sau construite special în scopuri didactice, care imită,
reproduc sau reconstituie obiecte şi fenomene reale, făcându-le accesibile
observării (obiecte îndepărtate în timp şi spaţiu, cu dimensiuni foarte mari
sau foarte mici, cu o evoluţie îndelungată în timp sau foarte rapidă,
inaccesibilă simţurilor umane în condiţii normale). Din această categorie fac
parte: mulaje, machete, corpuri geometrice, globul terestru, forme de relief
miniaturizate, aparate şi maşini cu piese demontabile etc.
c)
substitute bidimensionale ale realităţii,
adică materiale sau reprezentări figurative, ce redau imaginea obiectelor
reale. Din această categorie fac parte: ilustraţii, fotografii, albume,
tablouri, desene, documente, atlase, planşe, reproduceri de artă, imagini
audio-vizuale obţinute prin proiecţia de diapozitive, diafilme, folii
transparente, filme, emisiuni de televiziune, înregistrări audio. Perceperea
acestor imagini este de regulă însoţită de trăirea unor impresii, a unor stări
afectiv-emoţionale favorabile receptării cu interes şi curiozitate a celor
explicate de profesor. Aceste mijloace introduc
o notă de varietate în activitatea didactică, ajutând la prevenirea
oboselii şi plictiselii, la redresarea atenţiei atunci când aceasta slăbeşte.
d) reprezentări simbolice, care concentrează o mare cantitate de informaţie şi simbolizează date
reale, raporturi, proporţii, cantităţi. Din această categorie fac parte:
reprezentări grafice, scheme, desene pe tablă, formule matematice, note
muzicale, numere, cuvinte scrise şi orale etc. Cu cât elevii vor stăpâni mai
bine asemenea simboluri, cu atât vor putea să se ridice mai repede de la concret
la nivelul superior al cunoaşterii abstracţiunilor, la sesizarea esenţialului,
dar vor putea parcurge şi drumul invers, al concretizării, al ilustrării prin
exemple concrete a simbolisticii.
B.
Mijloace de exersare şi
formare a deprinderilor, care asigură efectuarea experienţelor,
exersarea diferitelor operaţii intelectuale, practice, tehnice, artistice, deprinderea
exprimării corecte. Din această categorie fac parte diferite tipuri de jocuri
de construcţii tehnice şi de creaţie, truse de piese demontabile, aparate şi
instrumente de laborator, aparate pentru educaţie fizică şi sport, instrumente
muzicale etc.
C.
Mijloace de raţionalizare a
timpului în cadrul lecţiilor: hărţi de contur, şabloane, ştampile
didactice, fişe de lucru;
D.
Mijloace de evaluare a
rezultatelor învăţării: teste, instalaţii complexe de testare şi
verificare a cunoştinţelor.
2. Valenţe psihopedagogice ale
mijloacelor de învăţământ
Crearea de către cadrul
didactic a unor situaţii didactice favorabile pentru formarea personalităţii
elevilor impune optarea conştientă pentru unul sau altul dintre mijloacele de
învăţământ aflate la dispoziţia sa, ceea ce depinde în mare măsură de valenţele
psihopedagogice ale acestor mijloace. Profesorul trebuie să aibă în vedere
câteva aspecte care îl vor ajuta să aleagă cele mai potrivite mijloace de
învăţământ:
a)
Evaluarea
eficienţei mijloacelor de învăţământ. Aceasta se studiază în
condiţii experimentale, iar rezultatele experimentelor indică modificările observate
la elev din punct de vedere al gradului de stăpânire a materiei, din punct de
vedere motivaţional, al activizării, al aspectelor formative etc. S-a constatat
însă că personalitatea şi competenţa profesorului îşi pun amprenta asupra
eficienţei oricărui mijloc de învăţământ.
b)
Funcţia
mediatoare a mijloacelor de învăţământ.
Instrumentele pedagogice se interpun între logica ştiinţei şi logica elevului,
facilitează comunicarea dintre profesor şi elev, dezvoltând capacitatea celui
din urmă de a înţelege realitatea şi de a acţiona adecvat asupra ei.
c)
Valoarea
pedagogică a mijloacelor tehnice de învăţământ. Modul de
transmitere a cunoştinţelor, de mediere a achiziţionării şi a operaţionalizării
lor trebuie urmărit şi sub aspectul randamentului şcolar aşteptat. Valoarea
pedagogică a mijloacelor didactice este condiţionată de următorii factori:
·
Nivelul motivaţiei şcolare şi al
cunoştinţelor anterioare necesare asimilării noilor cunoştinţe;
·
Capacitatea de învăţare şi
inteligenţa generală a elevilor;
·
Caracterul activ al predării –
învăţării;
·
Verificarea activităţii mentale a
elevului, asigurarea conexiunii inverse, a repetiţiei şi a exersării.
d)
Alegerea
mijloacelor de învăţământ specifice. Alegerea mijlocului de
învăţământ adecvat realizării obiectivelor propuse, la o clasă de elevi cu
anumite particularităţi de vârstă şi individuale, presupune cunoaşterea
mecanismelor interne, psihologice ale tipului de învăţare care intervine în
condiţiile folosirii mijloacelor de învăţământ.
4. Strategia didactică
Conceptul
de strategie
didactică are cel puţin trei accepţiuni:
a)
un anumit mod de abordare a
predării şi învăţării;
b)
un anumit mod de combinare a
metodologiei cu mijloacele didactice;
c)
un mod de programare, ordonare,
ierarhizare optimă a etapelor unei lecţii.
Strategiile
didactice sugerează trasee generale de parcurs, modele de acţiune, care
presupun o serie de decizii pe care le adoptă profesorul cu privire la
desfăşurarea procesului instructiv-educativ.
Criteriile
după care se stabileşte o strategie didactică sunt:
·
concepţia
pedagogică generală a epocii respective şi cea personală a
profesorului, pe care şi-a format-o în cursul anilor de experienţă la catedră
(o concepţie modernă presupune folosirea unor strategii de activizare a
elevilor);
·
obiectivele
instructiv-educative (cu cât strategia este mai
focalizată pe obiective, cu atât va fi mai eficientă);
·
natura
conţinutului (teoretic, practic, tehnic, artistic, prezentat într-o
formă gata constituită, interactiv sau elaborat prin eforturi proprii de către
elevi);
·
tipul
de experienţă de învăţare propusă elevilor (pentru
organizarea fiecărui tip de experienţă trebuie asigurate o serie de condiţii
specifice, care vor favoriza producerea învăţării dorite, de natură activă);
·
caracteristicile
psiho-fizice ale elevilor (nivelul de dezvoltare, ritmul
învăţării, gradul de motivare);
·
principiile
didactice (recomandă alegerea preferenţială a unor metode şi a
unor combinaţii, după criterii de eficienţă şi adecvare);
·
dotarea
didactico-materială a şcolii (caracteristicile spaţiului şcolar,
materialele şi mijloacele didactice existente, oportunităţile oferite de mediul
natural înconjurător);
·
timpul
şcolar disponibil (încadrarea optimă în timp este una din condiţiile
unei strategii eficiente).
BIBLIOGRAFIE
1. Ionescu Miron,
Radu Ion, Didactica modernă”, Editura
Dacia, Cluj-Napoca, 1995.
2. Moldoveanu
Mihaela, Oproiu Gabriela Carmen, Repere
didactice şi metodice în predarea disciplinelor tehnice, Editura Printech,
Bucureşti, 2003.
3. Salade Dimitrie (coord.), Sinteză de pedagogie contemporană.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu