Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Obstacole
în consilierea părinţilor - Program pentru părinţi
Nicolae Doina
Şcoala
Centrală
1. Argument
Educarea copiilor poate fi plăcută, dar şi dificilă în
acelaşi timp. Ceea ce cred părinţii despre viaţă şi împlinirea ei, va determina
felul în care îşi vor creşte copiii.
Un părinte poate fi mai bun decât altul, dar majoritatea
au nevoie de sfaturi şi sprijin. A fi un bun părinte, reprezimtă adesea a dărui
foarte mult copilului tău. Pentru a fi un bun părinte, trebuie să ai un nivel
ridicat al preţuirii de sine, pentru a diminua riscul de a-şi manifesta
frustrările asupra copiilor lor.
Fiind
de multe ori obosiţi, preocupaţi de grijile cotidiene părinţii nu mai au
răbdare să asculte nevoile copiilor sau nu mai au suficientă toleranţă pentru a
accepta anumite comportamente rebele ale acestora. Părinţii consideră educaţia
dificilă atunci când copilul prezintă un comportament care pentru ei este inacceptabil
sau atunci când copilul nu ascultă de observaţia lui. În asemenea situaţii
părinţii se supără, se simt neputincioşi, frustraţi, dezamăgiţi, incapabili,
iar dezvoltarea copilului este ameninţată. Copilul prezintă probleme de
comportament, probleme emoţionale, se simt neglijaţi sau chiar abuzaţi.Informaţiile,
capacităţile şi abilităţile pe care părinţii le obţin prin diferite programe de
educaţie parentală sunt absolut necesare.
2. Grup ţintă:
Grup
de 10-15 părinţi care au copii cu vârsta între 6 şi 12 ani şi care întâmpină
greutăţi în educarea copiilor: probleme de comunicare cu copilul, comportamente
rebele ale copilului, dificultăţi de adaptare la şcoală sau dificultăţi de
învăţare, conflicte în viaţa de familie.
3. Scopul
- conştientizarea părinţilor asupra rolului activ în
educarea copilului
- cunoaşterea, acceptarea şi modelarea pozitivă a
personalităţii copilului
- creşterea abilităţiilor parentale
-
stabilirea unei relaţii pozitive în interiorul familiei
4. Obiective
·
Să
dezvolte abilitatea părinţilor de a cunoaşte, în funcţie de etapele de vârstă
ale copilului, nivelul de dezvoltare; capacitatea de a-şi explica reacţiile
copilului, de a înţelege nevoile copilului şi de a formula răspunsuri adecvate
acestora;
·
Să
înţeleagă necesitatea comunicării aservite, să gestioneze adecvat regimul de
recompensă, laudă constructivă, critică şi pedeapsă, permiţând dezvoltarea
tuturor potenţiatorilor unei personalităţi armonioase;
·
Să
releve abilitatea părinţilor de a determina calitatea şi cantitatea timpului
petrecut cu propriul copil şi capacitatea de a coordona, dirija timpul copilului
pentru a crea contexte care să contribuie la stimularea gândirii critice şi
creatoare, dezvoltarea simţului estetic şi să susţină inserţia socială a
copilului;
·
Să
cunoască şi să utilizeze modalităţi eficiente de prevenire a stresului în
familie şi a situaţiilor tensionate, să ofere suport afectiv copilului,
ajutându-l să-şi gestioneze amoţiile negative;
·
Să
dezvolte abilitatea părintelui de a fi un bun leader, de a găsi soluţii la
problemele copilului împreună cu acesta, depăşind situaţiile de criză
educaţională sau de natură personală, asigurând astfel schimbarea în atitudinea
copilului;
5. Modalităţi de desfăşurare
Programul se va desfăşura în 12 şedinţe, fiecare şedinţă
având o durată de 1 ½ - 2 ore.
1. Construirea unei identităţi a grupului –
cunoaşterea ( şedinţă de spargere a gheţii ) – 1 şedinţă
2. Cunoşterea nivelului de dezvoltare a copilului – 2
şedinţe
3. Comunicarea cu copilul în familie – 2 şedinţe
4. Timpul petrecut cu propriul copil – 3 şedinţe
5. Modalităţi de „disciplinare” lauda, critica,
recopensa, pedeapsa – 3 şedinţe
6. Şedinţă de evaluare – şedinţă finală.
Obiective
|
Activitatea propusă
|
Resurse
|
Teme pentru acasă
|
- dezvoltarea unui climat confortabil
şi o disponibilitate pentru interacţiune prin
dezvoltarea încrederii şi a ocupaţiei
|
I. Şedinţă de cunoaştere
a) Părinţii sunt rugaţi să scrie pe o foaie un lucru care i-ar
preocupa sau i-ar deranja cel mai mult de a fi în grupuri ca cel existent
b) sunt rugaţi să scrie descrierea unui eveniment fericit/ nefericit
din copilărie pe bilete. Apoi un
părinte trage un bilet, expune evenimentul. Discuţii pe baza întrebării :
„Cum te-ar fi afectat acest lucru? ”
a)
scopul => reguli de grup
b)
scopul => părinţii
trebuie să înţeleagă că cel mai important lucru este de a împărtăşi
sentimente şi experienţe şi de a găsi soluţii optime, nu de a emite judecăţi
sau opinii
|
-consilierul
-grupul de părinţi
- foi de hârtie
- instrumente de scris
- fliph-chart
- 1- 1 ½ h
|
|
- să obţină informaţii
Referitoare la parametrii dezvoltării normale a
copilului din punct de vedere fizic, cognitiv, afectiv
|
II. Cunoaşterea nivelelor
de dezvoltare a copilului
Prima şedinţă
1. dezvoltarea fizică a copilului
- standardele de vârstă
înscrise pe fişa de dezvoltare fizică
- îndrumarea către
specialişti
2. dezvoltarea socială
- limbaj şi comunicare
- jocul şi importanţa lui în dezvoltare
- stima de sine
- autocontrolul
- nevoia de independeţă
Şedinţa a II-a
1. Trecerea în revistă a lucrului făcut
acasă
- experienţa împărtăşirii sentimentelor între părinţi
(25 min)
2. Prezentarea teoriei inteligenţelor
multiple pe înţelesul părinţilor – 30 min
3. Discuţii cu fiecare părinte prezintă
„talentul” propriului copil, realizând astfel calităţile pe care trebuie să
le dezvolte copilul său.
|
Prima şedintă
- consilierul
- părinţii
A II-a şedinţă
- consilierul
- părinţii
- invitaţi speciali
- un film documentar pe acestă temă
- pliante pentru părinţi
- fişă cu valorile corecte ale dezvoltării
fizice conform vârstei materiale: pliante, broşuri de informare, fişe de
lucru
|
Exerciţiu pentru părinţi:
Notează pe această foaie de câte ori în timpul
zilei aţi făcut ceva care să-l facă pe copil să se simtă o persoană
valoroasă.
Ex: Mulţumesc că m-ai ajutat.
Datorită ţie ne-a rămas timp pentru o plimbare
cu bicicleta.
Luni - spus
-
făcut
Marţi - spus
-
făcut
- Pregătirea zilnică a unui meniu sănătos –
conform pliantului primit
- Măsurarea greutăţii şi înălţimii copilului şi
compararea cu cele din fişa primită
Exerciţiu pentru părinţi:
- efectuarea unei activităţi de 30 min împreună
cu copilul; acţiunea aleasă de copil pornind de la întrebarea: „Hai să ne
jucăm împreună! Ce-ai vrea să facem?”
|
- definirea elementelor de comunicare între
părinţi şi copii
- idenificarea barierelor de comunicare între
copii şi părinţi
- dezvoltarea abilităţilor de îmbunătăţirea a
comunicaţiei.
|
III. Comunicarea cu
copilul
Analiza exerciţiului făcut acasă de către
părinţi. Descoperirea sau dezvoltarea aptitudinilor de care au dat dovadă
copiii au dus la schimbarea atitudinii părinţilor faţă de proprii copii.
Prima şedinţă
- prelegere; discuţii pe grup
Şedinţa a II-a
Exerciţiu de grup: Aplicaţie „Cursa cu obstacole”
Pe baza unui scurt
brainstorming veţi identifica împreunã cu pãrinţii posibile bariere de
comunicare între ei şi copiii lor. Acestea (maxim 8) vor fi scrise pe foi de
hârtie care vor fi
lipite pe diverse
obiecte din clasã (scaune, articole de îmbrãcãminte, bãnci, creioane etc.). Aceste
obiecte vor fi amplasate de-a lungul traseului şi vor constitui obstacolele
cursei.
Desfãşurarea
aplicaţiei: un pãrinte legat la ochi şi ghidat de un alt pãrinte va trebui sã
parcurgã întreaga cursã fãrã sã atingã nici un obstacol. Pãrintele „orb” va
porni de la punctual de start, iar ghidul îi va da indicaţiile necesare de la
punctul de sosire. De asemenea, el îl poate încuraja şi susţine. Ceilalţi pot
alege între de a-l bruia pe ghid, cu scopul de a-l împiedica pe cel „orb” sã
ajungã la finalul cursei şi a-l ajuta pe ghid în sarcina lui. Dacã cel „orb” greşeşte
de douã ori, el va fi eliminat şi va încerca un alt cuplu. Nici unul dintre
ceilalţi participanţi nu are voie sã pãtrundã în spaţiul cursei.
Scopul aplicaţiei
este ca pãrinţii sã conştientizeze multitudinea informaţiilor / influenţelor
ce se exercitã asupra copiilor. Pãrinţii vor învãţa sã-şi adapteze strategia
de comunicare la cerinţele / personalitatea copilului.
Veţi explica
pãrinţilor cã aplicaţia nu urmãreşte neapãrat terminarea cursei. Important
este ca participanţii sã se implice cât mai mult în joc pentru a îngreuna
sarcina ghidului.
Pãrintele „orb”
trebuie sã fie singurul prezent în spaţiul cursei. Este o regulã foarte
importantã care trebuie respectatã tot timpul jocului. Nici mãcar ghidul nu
are voie sã se apropie de cel pe care îl îndrumã.
Dupã încheierea
aplicaţiei veţi solicita pãrinţilor care au jucat rolul de „orb” sã descrie
cum s-au simţit în timpul exerciţiului. Împreunã cu ceilalţi participanţi
veţi relaţiona situaţia acestuia cu situaţia realã în care se aflã un copil,
„asaltat” cu sugestii, propuneri, rugãminţi, sfaturi, ordine,
îndemnuri de cãtre
pãrinţi, prieteni, profesori, rude etc.
- În situaţia realã
care credeţi cã este „ghidul” copilului dvs.?
- Este ghidul
potrivit?
- Credeţi cã acest
exerciţiu vã va ajuta sã vedeţi comunicarea cu copiii dvs. dintr-un alt punct
de vedere?
- Care credeţi cã
sunt barierele reale în comunicarea cu copilul dvs.?
- Aţi apela la un
specialist în cazul în care v-aţi simţi depãşit de situaţie?
Încercaţi sã
atrageţi în discuţii cât mai mulţi participanţi. Nu vã exprimaţi propria
opinie în legãturã cu rãspunsurile participanţilor. Descurajaţi critica.
Fiecare are dreptul sã-şi spunã propria opinie fãrã a fi judecat.
|
- casete video
- pliante
- materiale informative
- fişe de lucru
Grupul de părinţi
Consilierul
scaune, articole de
îmbrãcãminte, bãnci, creioane
|
Implicarea în realizarea zilnică a temelor
copilului evitând suprasolicitarea.
Joc de rol – schimbarea poziţiei părinte – copil
în realizarea unei activităţi zilnice.
( Părintele devine copilul, iar copilul părinte).
|
- depăşirea problemelor de gestionare a timpului
- educarea copilului de a-şi organiza eficient
timpul
|
IV. Timpul petrecut cu
propriul copil
Impresii despre tema pentru acasă ( 30min )
- în ce a constat implicarea în pregătirea
temelor
- care a fost impactul jocului de rol propus; ce
schimbări a adus în relaţia de comunicare dintre părinte şi copil.
Tema nouă
a) Prelegere; discuţii cu părinţii
Primele lecţii de organizare a timpului
b) Prezentarea unor activităţi pentru petrecerea
timpului liber
Expunerea greşelilor făcute de părinţi
- încurajează un program încărcat al copilului
- uită de timpul de relaxare
- îşi pierd răbdarea
- nu cer ajutorul altor persoane (rude, prieteni)
|
- părinţii
- consilierul
30 min
- material informativ
- părinţi
- copiii
|
Realizarea împreună cu copilul a orarului
fiecărei zile a săptămânii. Propune-i să desenaţi împreună imaginea fiecărei
zile
Pe fiecare coală scrie numele zilei.
Cere-i copilului să se gândească la acţiunile
fiecărei zile de luni: şcoală, prânz, teme, joacă, alte acţiuni.
Împarte colile în mai multe secţiuni – fiecare
corespund unei acţiuni.
Desenaţi acţiuni reprezenattive.
|
- să arate părinţilor importanţa dezvoltării
competenţelor copiilor
- să înveţe părinţii cum să-şi ajute copii
pentru a se simţi competent, având ca rezultat comportamentul lor
- să înveţe părinţii să-ţi ghideze copiii în
acceptarea criticilor
|
V. Prezentarea orarelor făcute cu copiii.
Discuţii privind acordarea unui timp real în activităţile desfăşurate cu
copiii.
Noua temă
Modalităţi de disciplinare
– lauda constructivă, recompensa, critica constructivă, pedeapsa
Prelegere, discuţii cu părinţii
În discuţia cu copilul este important
pe lângă ceea ce spunem şi modul în care îl privim pe copil , expresia feţei.
De mentionat este faptul că lauda şi critica nu sunt distructive.
Când criticam sau lăudăm acest lucru
trebuie făcut direct asupra comportamentului copilului şi nu asupra
personalităţii, este de asemenea folositor de a-l lăsa pe copil să ştie
efectele comportamentului său şi cum se răsfrânge asupra celorlalţi.
Regulile laudei :
- fii specific,
clar, precis şi descrie comportamentul
ce a cauzat lauda; descrie
efectele comportamentului sau asupra celorlalţi;
Regulile privind critica :
- fii specific ,
clar, precis şi descrie comportamentul ce a cauzat critica descrie ce ar fi
putut să facă copilul.
|
30 min
50 min
|
|
|
VI. Evaluarea
În cadrul acestei şedinţe se trec în
revistă temele făcute de părinţi acasă (20-30min) şi punerea în practică a
deprinderilor formate şi învăţate până acum în cadrul programului(50- 60min).
Trebuie să se ştie că nu toate
problemele părinţilor sunt şi ale copiilor, copii au dreptul să-şi rezolve şi
să se descurce cu propriile probleme. Trebuie să-i ajutăm pe părinţi să
înţeleagă că ei sunt şi profesori pentru copii şi modul lor de a se comporta influenteaza ceea
ce copilul învaţă .
|
30 min
60 min
|
|
ANEXA 1: CHESTIONAR
PENTRU PÃRINŢI
1. Spuneţi cel
puţin un lucru pe care l-aţi descoperit la copilul dvs.?
............................................................................................................................................................................................................................................................
2. Care este cel
mai greu lucru în a fi copil?
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
3. Cât timp
petreceţi zilnic cu copilul/copiii dvs.?
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
4. Care sunt
cele mai frecvente cauze ale discuţiilor în contradictoriu cu copilul/copiii
dvs.?
a. vestimentaţie
b. limbaj
c. anturaj
(prieteni)
d. timp liber
e. şcoala
f. bani
g. altele.
Care?.............................................................................................
5. Cum procedaţi
atunci când copilul/copiii dvs. încalcã regulile?
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
6. Enumeraţi
câteva recomandãri pe care le-aţi fãcut copilului/copiilor dvs. în legãtura cu
un stil de viaţã sanatos?
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
7. Ce-i place
copilului dvs. sã facã în timpul liber? Alegeţi una dintre preocupãrile de mai
sus pe care aţi încuraja-o.
............................................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................
8. Care sunt
activitãţile familiale pe care aţi dori sã le facã mai bine copilul/copiii
dvs.?
.............................................................................................................................
ANEXA 2: ACTIVITÃŢI DE TIMP LIBER
Am constatat cã sunt pãrinţi care
petrec mult timp cu copiii lor, cãutând activitãţi cât mai variate. Aceste
activitãţi stimuleazã activitãţile sociale ale copilului, spiritul de iniţiativã,
dezvoltã sentimentul de apartenenţã al acestuia. Vã propunem câteva sugestii pentru
petrecerea în comun a timpului liber:
1. Pictatul
pe faţã şi corp. Folosind vopseluri speciale, vã puteţi bucura alãturi de
copii de imaginaţia şi creativitatea lor.
2. În grãdinã.
Pentru cei care beneficiazã de o „bucatã de pãmânt”, îngrijirea plantelor
(flori, legume etc.) poate fi o modalitate plãcutã de relaxare şi o
posibilitate de comunicare afectivã.
3. Colecţia
familiei. Puteţi colecţiona, împreunã cu copiii dvs., cele mai variate
obiecte, lucru care contribuie la dezvoltarea spiritului de echipã în familie.
4.
Campionatele familiei: cãrţi, remy, table, şah, scrabble, puzzle, „Nu te
supãra, frate!”, Piticot, Monopoly etc. Orice joc trezeşte la copii spiritul de
competiţie, stimuleazã ambiţia şi voinţa.
5. Concursuri
pe teme din desene animate. Mai ales pentru copiii mici povestea, jocul,
animaţia sunt metode utile pentru stimularea imaginaţiei şi a proceselor de
cunoaştere.
6. În
bucãtãrie. Acordaţi-vã timp pentru a inventa împreunã tot felul de reţete
culinare.
7.
Voluntariatul. Implicaţi-vã împreunã, pãrinţi şi copii, în activitãţi de
volutariat, iniţiate de diverse organizaţii neguvernamentale, în folosul
comunitãţii (acţiuni pentru: copiii strãzii, bãtrâni, persoane cu nevoi
speciale, bolnavi cronici etc. sau diverse campaniii de prevenire).
8. Produse
artistice. Realizaţi împreunã diverse produse artistice (colaje pe diverse
teme, afişe, desene, ornamente, obiecte artizanale, podoabe de pom, cântece,
poezii, origami etc.). Cu unele dintre acestea puteţi chiar decora casa.
9. Colţul
vesel. Realizaţi un mic panou, plasat la vedere, pe care sã puteţi nota
diverse mesaje, enunţuri, însemnãri, caricaturi, desene pentru membrii
familiei. Acestea dau culoare zilei.
10. Aşteptând
oaspeţi. Pentru organizarea unui eveniment, fiecare membru al familiei va
primi sarcini concrete (decorarea casei sau a mesei, cumpãrãturi, gãtit,
ornarea produselor alimentare, primirea oaspeţilor etc.).
11. Lumea
necuvântãtoarelor. Orice animal e bine sã fie acceptat ca un „membru” al
familiei.
Îngrijirea animalelor de casã
(câine, pisicã, peşti, broscuţe, pãsãri, hamsteri etc.) dezvoltã asumarea responsabilitãţilor
individuale, stimuleazã dezvoltarea afectivã. Mai mult, chiar, este bine sã
transmitem copiilor un mesaj pozitiv faţã de orice altã formã de viaţã din
univers (îngrijirea mediului natural).
12. Abilitãţi
practice. Realizaţi produse utile (ghivece, scaune, suporturi, rafturi,
farfurii, vaze etc.)
din diferite
materiale (lemn, sticlã, ceramicã, lut etc.). Ele vor fi folosite pentru uzul
personal sau vor fi oferite în dar.
13. Teatru (teatru
de pãpuşi pentru cei mici, joc de rol, scenarii, carnaval, karaoke pentru
ceilalţi copii). Teatrul permite reflectarea unor stãri emoţionale (pozitive
sau negative), descãtuşarea unor inhibiţii proprii. Stimuleazã creativitatea şi
plaseazã persoanele în situaţii de viaţã cu rol educativ.
Nu desconsideraţi
nici activitãţile uzuale, zilnice, pe care le puteţi face alãturi de copii:
vizionaţi un film împreunã şi discutaţi-l;
citiţi
aceeaşi carte şi încercaţi sã comentaţi aspectele esenţiale, simbolurile;
mergeţi
la cumpãrãturi împreunã;
petreceţi mãcar o orã pe sãptãmânã plimbându-vã fãrã un scop anume (în parc, pe
stradã etc.)
faceţi
împreunã treabã în casã (gãtit, spãlat, curãţenie, mici reparaţii)
discutaţi despre tendinţele moderne în modã, muzicã etc.;
petreceţi zilnic câteva minute pentru efectuarea unor exerciţii fizice de întreţinere;
mergeţi împreunã la
competiţii sportive, faceţi sport, vizionaţi emisiuni sportive;
mergeţi în excursii,
atât cu scop educativ cât şi cu scop de relaxare;
invitaţi în activitãţile
de relaxare (picnicuri, dupã-amieze petrecute în familie, excursii etc.) şi prietenii
copiilor dvs.;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu