Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
IMPLEMENTAREA
SISTEMULUI DE BLENDED LEARNING (BL) IN INVATAMANTUL PRESCOLAR
Prof.înv.preșc.
Savin Ioana
Sc.Gim.
ELENA CUZA , Piatra-Neamt
Învățarea mixtă (BL) reprezintă procesul încorporării a diverse stiluri de
învățare, care se pot realiza prin intermediul resurselor fizice și virtuale
mixte. Stilurile de învățare se referă la numeroasele modalități în care învațǎ
oamenii. Prin intermediul învățǎrii mixte, acest lucru poate fi realizat prin
crearea unei varietăți de sarcini de învățare și activități, utilizând
tehnologia, instructorul și interacțiunea de tip "de la egal la
egal".
Sistemele hibride de învățare
reprezintă, conform Sloan Consortium, integrarea instrumentelor de predare
on-line în activitățile specifice învățământului tradițional. Scopul acestor
sisteme este acela de a aduce un plus de valoare în procesul de predare și
învățare. Profesorii pot încărca diverse resurse didactice necesare cursului,
având garanția că acestea vor fi distribuite automat studenților, care le vor
accesa într-o manieră flexibilă. În acest mod pot gestiona clase mai mari,
iar prin atașarea resurselor interactive, timpul alocat învățării la clasă
poate fi micșorat.
Calitatea unei platforme de blended
learning constă și în informațiile ce se regăsesc pe ea. Așadar, fiecare
material încărcat de către profesori sau studenți va contribui la dezvoltarea
acesteia.
Una dintre principalele provocări ale
unui sistem de Blended Learning o reprezintă motivația elevilor. B. Zimmermann
a propus următorul model de reprezentare a motivației de a învăța : motivația
de a învăța/ Cerință / Control individual/ Autoreflecție/ Planificare / Setarea
de obiective
De asemenea, nu este nici
o surpriza faptul ca, astazi calculatorul este perceput pe rand pentru fiecare
din membrii unei familii, in functie de nevoia personala ca: o jucarie, o
unealta, o resursa de informatii. Insa aici isi face loc inovatia pedagogica,
iar in pedagogia moderna este brevetata o noua metoda didactica Ø
Instruirea Asistata de Calculator, metoda care reuseste sa activeze simultan
aceasta tridimensionalitate expusa mai sus:
calculatorul - jucarie
-
unelta
-
resursa de informatii;
Ca o absoluta necesitate au aparut Softurile Educationale. Software
Educational reprezinta orice produs software in orice format (executabil sau
nu) ce poate fi utilizat pe orice calculator si care reprezinta un subiect, o
tema, un experiment, o lectie, un curs, etc., fiind o alternativa sau unica
solutie fata de metodele educationale traditionale (planse, tabla, creta,
etc.).
In gradinite sunt folosite cu
preponderenta jocurile educative. Jocurile
educative
sunt
softuri care sub forma unui joc - atingerea unui scop, prin aplicarea
inteligentă a unui set de reguli - îl implică pe copil într-un proces de
rezolvare de probleme. De obicei se realizează o simulare a unui fenomen real,
oferindu-i copilului diverse modalităţi de a influenţa atingerea scopului.
Exemple
La adresa http://www.learninggamesforkids.com/ sunt
disponibile jocuri educaţionale pentru preşcolari, grupate pe categorii.
Figura 1.
Joc pentru preşcolari: despre constelaţii
Una dintre caracteristicile de prima
importanta ale unui soft educational este calitatea interactiunii cu
utilizatorul (prescolarul):de ea depinde masura în care la copil se produce
învatarea. Din acest punct de vedere unele softuri sunt centrate pe copil
(cuprind si sarcinile de lucru care sa asigure învatarea), altele sunt centrate
pe profesor (prezinta continuturile, dar nu-si propun si exersarea ce poate merge
pâna la individualizarea demersului).
Redam în continuare un model de software
educational: Girafa Rafa - In lumea
insectelor(figura 2) , produs de
RomConcept.CD-ul face parte dintr-o colectie mai mare, prin intermediul caruia
copii pot invata sau condolida lucrurile invatate in mod formal. CD-ul este
structurat pe mai multe niveluri: cunoastre, logica, matematica, limbaj,
indemanare, pictura si este un real instrument de invatare. L-am folosit in
cadrul activitatilor de cunoasterea mediului la Domeniul Experential Stiinte
atunci cand am avut saptamana tematica dedicata insectelor si florilor de mai.
De remarcat este faptul ca este conceput in conformitate cu programa scolara el
venind in sprijinul prescolarilor in activitatile de invatare si evaluare dar
mai ales in sprijinul cadrelor didactice. La varsta de 5-6 ani, copilul se afla
in faza gandirii preoperationale, el trebuie sa vada , sa simta, sa
interactioneze pentru a putea sa-si forma reprezentarile la nivelul gandirii.
Figura 2 .
Soft educational Girafa Rafa- In lumea
insectelor
În concluzie putem spune că
pentru a realiza un învatamânt de calitate şi pentru a obţine cele mai bune
rezultate trebuie să folosim atât metodele clasice de predare, învaţare,
evaluare cât şi metodele moderne! Insa putem afirma cu incredere: Calculatoarele nu sunt magice, educatoarele
sunt!
BIBLIOGRAFIE:
1. Lespezeanu
Monica, Traditional si modern in invatamantul prescolar, Editura Omfal
Esential, 2007;
2. Maxim
I., Rolul
scenariului in elaborarea soft-urilor educationale interactive,
Colocviu International „Stiinte ale educatiei – dinamica si perspectiva” –
Suceava, 2004;
3. Istrate
Olimpius, articolul Criterii de evaluare a softurilor educationalea, „Implementarea tehnologiilor in
educatie” (www.1educat.ro);
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu