duminică, 8 septembrie 2019

Vîrtan Mariana Simona - PROIECT EDUCATIV LOCAL ,,CĂRȚI PENTRU SUFLET”


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0






                      
PROIECT EDUCATIV LOCAL

,,CĂRȚI PENTRU SUFLET”


Prof. Vîrtan Mariana Simona
Școala Gimnazială ,,Nicodim Ganea,, Bistra



ȘCOALA GIMNAZIALĂ ,,NICODIM GANEA” BISTRA
Adresa: str. Petru Pavel Aron, nr.6, com. Bistra, jud. Alba
Nr. de telefon/fax: 0258 773106
Site şi adresă poştă electronică:  sc.bistra@mail.albanet.ro
Persoană de contact: Prof. de limba şi literatura română: Vîrtan Mariana Simona, tel. 0740085914, e-mail: marianaplesa2016@yahoo.com

INFORMAŢII DESPRE PROIECT:
I.1. Titlul proiectului:
,,CĂRȚI PENTRU SUFLET”
            II.2. Categoria în care se încadrează proiectul:  literar-artistic                                                                          

B.  REZUMATUL PROIECTULUI:
Proiectul urmărește valorificarea experiențelor lectoricești în rândul elevilor din ciclul gimnazial. Lectura oferă posibilitatea de a înțelege, a aprecia și a folosi, drept hrană sufletească, lumea în toată splendoarea ei, așa cum au văzut-o, au simțit-o sau au trăit-o cei care au făcut ca literatura să existe ca parte primordială a spațiului cultural universal.                                                                Proiectul încearcă să-i apropie pe elevi de nesfârșitele feluri, diferite ca abordare, de  conviețuire cu personajele, de cercetare, dincolo de itemii pur contextuali serviți la clasă, a unor universuri tăinuite, la o primă vedere, ochiului selectiv și pretențios al tinerei generații.
Actul de a citi o carte tinde să devină o corvoadă pentru tinerii puternic acaparați de internet și de alte mijloace de informare în masă care modifică puternic, de cele mai multe ori în formulă negativă, perspectiva asupra vieții, universului, și asupra priorităților, creionând o lume ce vrea parcă să altereze ceea ce a mai rămas din inocența copilului.
Proiectul propus invită, prin activităţile sale, toţi profesorii şi elevii din școlile din zonă să spună ,,da,, revenirii în universul parcă pierdut al unor lumi fictive dar autentice care îndeamnă spre reverie, cunoaștere și păstrare de gânduri mari și grave asupra realității înconjurătoare ca revelare a binelui și a frumosului.                                                                                                                              În desfăşurarea acestui proiect se vor implica atât elevii claselor V-VIII, cât şi profesorii din învăţământul preuniversitar din zonă  care vor participa direct sau indirect la activităţile propuse.
Cele două activităţi ale proiectului, Cartea de pe noptieră” şi Concursul ,,Povestea din spatele cărții” vizează schimbul de experienţe, bune practici între parteneri, precum şi manifestarea talentului creativ ca revelare a experienţelor lecturii. Activităţile sunt destinate atât elevilor implicaţi, cât şi profesorilor (fie în calitate de îndrumători, fie în calitate de participanţi/concurenţi).

PREZENTAREA PROIECTULUI

C.  Argument:
,,Lectura este o formă a fericirii, ultima la care vom renunţa…”
                                                              Fernando Savater
Îmi place să cred că lectura omoară timpul… nu acel timp care abia ne mai ajunge ci acela pe care l-am putea folosi fără să-l pierdem ci să-l facem să treacă nu mai ușor cât mai eficient… în peregrinările noastre prin universuri scrise și incremenite în eternitate reușim să trecem dincolo de fața groasă și superficială a multor lucruri ce străbat realitatea zilnică… transcendem timpul și spațiul… suntem unde suntem și când vrem…                                                                                                        Elevii și tinerii din timpul nostru nu mai citesc deoarece nu mai găsesc posibilitatea de a trece dincolo de realitatea acestei lumi devenită imperfectă și creatoare de stereotipii negative… Proiectul vizeaza  o provocare de a ne situa dincolo de acestea, fără să fim constrânși de o alegere imputată. Valorificăm astfel posibilitatea de a alege ce vreau să citesc, de a scrie ce cred despre ceea ce am citit, să exprim ceea ce cred față de ceea ce am citit sau să văd ceea ce alții citesc și gândesc față de ceea ce citesc…fie ei elevi fie profesori…                                                                                                                 De asemenea, competenţele de comunicare şi interrelaţionare vor fi dezvoltate în cadrul unor activităţi ce vor stârni curiozitatea, capacitatea de muncă în echipă şi abilităţile de exprimare prin fiece formă de artă, dincolo de orele de curs și alături de alții, activități prin care să decripteze ceea ce văd, caută, înțeleg, apreciază în paginile unei cărți.
D.  Obiectivul general al proiectului
Stimularea  simțului estetic și a posibilității creatoare în rândul elevilor prin activități și ateliere care să anuleze imaginea perimată a lecturii ca obligație în loc de plăcere și relaxare.

             E.  Obiectivele specifice ale proiectului
Ø  Accentuarea actului lecturii;
Ø  Sustinerea originalităţii sinelui de a se face simtit prin creativitate
Ø  Implicarea elevilor în activităţi extraşcolare, transdisciplinare care să cultive deschiderea spre lectură ca plăcere liber formulată;
Ø  Formarea competenţelor sine qua non pentru secolul în care trăim: (responsabilitate şi capacitate de adaptare, competenţe de comunicare, creativitate şi curiozitate intelectuală, gândire critică şi gândire sistemică, informaţii şi abilităţi media, capacităţi de colaborare şi interpersonale, identificarea, formularea şi soluţionarea problemelor, auto-formare, responsabilitate socială). 
Ø  Susținerea  demersurilor celor cinci trepte ale învăţării: a învăţa să ştii, a învăţa să faci, a învăţa să munceşti împreună cu ceilalţi, a învăţa să fii, a învăţa să te transformi pe tine pentru a schimba societatea;
Ø  Realizarea unui schimb de experienţă între şcoli;
F.  Grupul ţintă căruia i se adresează proiectul:
-   elevi din învăţământul gimnazial din zonă,
-   profesorii care îndrumă elevii implicaţi în proiect,
-   comunitatea locală prin mediatizarea acestuia.

G.  Durata proiectului:
Proiectul se va desfăşura de pe durata anului şcolar 2019-2020, începând cu data aprobării lui de către ISJ Alba şi se va finaliza după trimiterea raportului de autoevaluare către inspectorul educativ.

H.  Descrierea activităţilor:
            Etapele proiectului:
1.                  Încheierea de parteneriate noiembrie – decembrie 2019
2.                  Derularea activităţilor – ianuarie 2020 – aprilie 2020
3.                  Evaluarea proiectului – mai 2020

Activităţi derulate în timpul desfășurării proiectului:
a.                  Activitatea I
b.                  Titlul activităţii: ,,Cartea de pe noptieră”
c.                   Data/perioada de desfăşurare: ianuarie-februarie 2020
d.                  Locul desfăşurării: în fiecare dintre instituţiile şcolare partenere
e.                   Participanţi: elevi, cadre didactice, părinţi, reprezentanţi ai comunităţii locale, etc.
f.                    Descrieţi pe scurt activitatea: Activitatea se va desfășura sub diverse forme, în funcţie de resursele si posibilitățile aplicanților. Elevii din fiecare școală care aderă la proiect vor întocmi o listă de lecturi preferate, pe care aceștia le activează ca mod de relaxare a sinelui și le vor prezenta, sub forma de ateliere, la care vor participa, fiecare, cu un mod inovator și creativ de prezentare a cărții alese, care să provoace la lectură, aici participând și profesorii coordonatori ai grupului, cu propria lectură preferată oferită ca model.
            Modul de prezentare ales a fi cel mai creativ, va fi premiat cu diplomă și numit câștigător la această secțiune, prin vot liber exprimat, de către un juriu format de persoane din sfera didactică, sau spațiul local. Prezentările cele mai reușite se vor centraliza spre școala care a înaintat proiectul și apoi vor fi strânse și activate pe un blog la care toata lumea va avea acces.
În perioada februarie-martie, instituţiile partenere vor face schimb de bune practici din timpul desfăşurării activităţii.
            Responsabil: profesorul/profesorii coordonatori din fiecare instituţie parteneră
            Beneficiari: elevi, cadre didactice, părinţi.
Modalităţi de evaluare:
a.                   Evaluare internă:
Ø    Observarea sistematică a modului în care elevii și profesorul coordonator  se implică în derularea activităţii de  proiect.
Ø    Numărul de participanţi la activitate.
Ø    Impactul activităţii în spatiul local.
Ø    Raportul de autoevaluare întocmit la finele proiectului.
b.                  Evaluare externă:
Ø    Raportul de autoevaluare trimis către ISJ Alba după finalizarea proiectului.


a.                  Activitatea II
b.                  Titlul activităţii: Concursul ,,Povestea din spatele cărții”
c.                   Data/perioada de desfăşurare: martie-aprilie 2020 (16 aprilie concursul propriu-zis)
d.                  Locul desfăşurării: Şcoala Gimnaziala ,,Nicodim Ganea”, Bistra.
e.                   Participanţi: elevi, cadre didactice, părinţi, reprezentanţi ai comunităţii locale, etc.
f.                    Descrierea pe scurt a activității:
Şcoala Gimnazială ,,Nicodim Ganea”, Bistra, va centraliza rezultatele de la școlile participante,  și va invita elevii câștigători împreună cu cadrele didactice îndrumătoare la o prezentare de tip concurs realizată de elevii școlii Bistra care are ca temă realizarea unei povestioare care să aibă ca punct de pornire lecturi alese ca favorite de către elevii școlii.                                                                         Cei prezenți ca invitați vor deveni juriu pentru cei care participă la concurs din școala gazdă. C
âștigătorul va primi diploma pentru povestea din spatele cărții și pentru creativitatea de care a dat dovadă. Rezultatele concursului ,,Povestea din spatele cărții” cât și evenimentul în sine se vor  disemina prin realizarea unor expoziţii care să valorifice creativitatea elevilor, respectiv a profesorilor coordonatori și vor fi inserate pe blog pentru a fi vizualizate de oricine dorește.
.
Responsabil: organizatorii
Beneficiari: elevi, cadre didactice,  comunitatea locală/regională.
Modalităţi de evaluare:
 Evaluare internă:
Ø    Observarea sistematică a modului în care elevii și profesorii, se implică în derularea concursului şi a simpozionului.
Ø    Numărul de participanţi la concursul ,, ,,Povestea din spatele cărții””.
Ø    Numărul de diplome acordate participanţilor la concurs.
Ø    Chestionar  aplicat participanţilor.
Ø    Raportul de autoevaluare.

Evaluare externă:
Ø    Raportul de autoevaluare trimis către ISJ Buzau după finalizarea proiectului.


I. Rezultatele aşteptate ca urmare a implementării proiectului, precum şi metodele de evaluare a acestor rezultate
Rezultate cantitative:
Ø    Materiale power point, compuneri, eseuri etc...
Ø    Afişe şi pliante de prezentare a proiectului multiplicate, pentru fiecare instituţie implicată în proiect.

Rezultate calitative:
Ø    Valorificarea potenţialului creativ al elevilor şi al profesorilor participanţi la activităţile proiectului.
Ø    Dezvoltarea competenţelor de comunicare şi de interacţiune prin implicarea activă şi creativă în rezolvarea sarcinilor propuse.
Ø    Stabilirea unor relaţii de parteneriat cu şcolile şi instituţiile partenere.
Ø    Creşterea prestigiului instituţiei, la nivel local, regional, naţional.


J.  Modalitatea de evaluare şi indicatorii de evaluare ai proiectului

I.                   Evaluare iniţială:
Ø     Manieră atractivă de organizare a activităților
Ø    Stabilirea parteneriatelor între școli.

II.        Evaluare formativă:
Ø    Formarea unei comisii care să urmărească desfășurarea corectă a activităților (profesorii coordonatori, directorii instituţiilor).
Ø    Realizarea  unei fişe de analiză a rezultatelor proiectului.
Ø    Urmărirea respectării termenelor, pentru fiecare etapă a proiectului, a atingerii obiectivelor propuse.
Ø    Analiza finală a activităţilor desfăşurate în cadrul proiectului


III. Evaluarea finală:
Ø    Interviuri luate participanților la proiect
Ø    Chestionare aplicate elevilor şi profesorilor implicaţi.

K.   Beneficiarii direcţi şi indirecţi ai proiectului
Beneficiari direcţi:
Ø    Elevi din instituţiile şcolare implicate în proiect.
Ø    Profesorii implicaţi în proiect, părinţii etc.

Beneficiari indirecţi:
Ø    Comunitatea locală prin familiile elevilor implicaţi şi prin mediatizarea proiectului.

L.  Asigurarea continuității și sustenabilității proiectului
Continuitatea proiectului are în vedere organizarea anuală a acestei activități, și chiar o extindere a acestuia spre școli din alte zone, județe.

M. Activităţile de promovare/ mediatizare şi de diseminare realizate în timpul implementării proiectului şi după încheierea acestuia:

La nivelul instituţiilor implicate în proiect:
Ø    Promovarea prin afiş de prezentare şi pliante.
La nivelul comunităţii locale:
Ø    Invitație la activităţile desfăşurate pentru părinţi, pentru  personalităţi locale
La nivel naţional:
Ø    Postarea de informaţii pe blogul comun creat.

N.  Partenerii implicaţi în proiect şi arătaţi în ce constă parteneriatul cu comunitatea locală, cu altă şcoală şi/sau cu o firmă/companie locală sau organizaţie:

Instituţii implicate în proiect:
Parteneriatul cu instituţiile şcolare din zonă are în vedere mediatizarea concursului, îndrumarea elevilor care vor participa la activitățile propuse, precum şi participarea profesorilor și a celor din comunitatea locală, în calitate de evaluatori etc.

ANEXA 1

Regulament de desfăşurare a Concursului ,,Cartea  de pe noptieră

1.                  Înscrierea participanţilor
Înscrierile se vor face prin e-mail la următoarea adresă : sc.bistra@mail.albanet.ro
-          prin trimiterea formularului de înscriere până la data de 27 decembrie 2019.
      REGULAMENT DE PARTICIPARE:
               2.  Precizări:
  • Participanții pot fi elevi din ciclul gimnazial din clasele V-VIII şi profesori. Textele trimise nu trebuie să mai fi fost premiate la vreo manifestare similară sau publicate.
  • Dacă prezentările sunt formulate ca eseu, compunere, textele vor fi redactate în Times New Roman, 12, cu diacritice;  
  • Pentru eseu fiecare concurent nu va depăși 4 pagini iar pentru compunere 2 pagini, valorificând impresii, trăiri proprii raportate la actul lecturii.
  • Pentru alte tipuri de prezentare ex: Power Point nu vor fi incluse mai mult de 10 slide-uri sau pentru prezentările filmate max. 10 minute.
  • Desenele raportate la această temă vor fi realizate în format A4/A3, tehnica prin care se vor realiza aceste lucrări fiind la alegerea participanţilor (acuarelă, grafică, tuş etc.).
  • Pe verso vor fi notate: titlul lucrării, numele şi prenumele elevului, clasa, numele şi prenumele cadrului didactic îndrumător, şcoala, localitatea, judeţul.
  • Lucrărilor premiate vor fi obiectul unei expoziţii în cadrul şcolii aplicant.
Notă! Materialele nu se returnează!
Materialele vor fi aduse, trimise prin poștă la adresa școlii aplicant: Școala Gimnazială ,,Nicodim Ganea”, Bistra, str. Petru Pavel Aron,  nr. 6, com. Bistra, Jud Alba până la data de 20 februarie 2020.
Nu se percepe taxă de participare.
Pentru fiecare dintre cele 2 secţiuni se vor acorda Premiile I, II şi III şi câte un Premiu special, iar cadrele didactice îndrumătoare vor primi adeverinţe.
Persoană de contact:
·         prof. Vîrtan  Mariana Simona– telefon: 0740085914
                                                                                    e-mail: marianaplesa2016@yahoo.com
            ECHIPA DE PROIECT:
·         Coordonator echipă: Vîrtan Mariana Simona
·         Membri: toți profesorii care aderă la proiect
·         Evaluatori: SECȚIUNEA: ,,Cartea de pe noptieră” membrii ai comunității locale, profesori, directori
                            SECTIUNEA:  ,,Povestea din spatele cărții” profesorii și elevii invitați

Anexa 2

FIŞĂ DE ÎNSCRIERE – ELEVI

CONCURS  DE CREAŢIE LITERAR-ARTISTICĂ
,,CARTEA  DE PE NOPTIERĂ”

Unitatea şcolară
________________________________________________________________________
Adresa unităţii şcolare ( localitate, stradă, nr., judeţ, cod poştal )
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Cadrul didactic participant
________________________________________________________________________
Specialitatea: ____________________________________________________________________

________________________________________________________________________
E-mail cadru didactic:                                                                       
Nr. crt.
Numele şi prenumele elevului
Clasa
Secţiunea




























                                                                                                                       

Anexa 3

FIŞĂ DE ÎNSCRIERE – PROFESORI

CONCURS  DE CREAŢIE LITERAR-ARTISTICĂ
,,CARTEA DE PE NOPTIERĂ”

Unitatea şcolară:
________________________________________________________________________
Adresa unităţii şcolare (localitate, stradă, nr., judeţ, cod poştal )
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Cadrul didactic participant:
________________________________________________________________________
Specialitatea:
________________________________________________________________________
Titul lucrării:
________________________________________________________________________
Secţiunea:
________________________________________________________________________

________________________________________________________________________
E-mail cadru didactic:                                                                       



Anexa 4
Şcoala Gimnazială ,,Nicodim Ganea”                                                ŞCOALA .....................................
Com. Bistra                                                                                      ..........................................................
Judeţul Alba                                                                                       .........................................................
Nr. .................. din .........................                                                 Nr. ................. din .............................
                 Director,                                                                             Director,
Prof: Balea Elena                                                                               .......................................................
   L S ..........................                                                                     L S ..................................................

ACORD DE PARTENERIAT

,,CĂRȚI PENTRU SUFLET”

1.    Părţile contractante:

A)      Şcoala Gimnazială ,,Nicodim Ganea”, Bistra jud. Alba, reprezentată prin Director-prof. Balea Elena, respectiv prof. Vîrtan Mariana Simona , în calitate de Aplicant (coordonator)
B)       ŞCOALA......................................................................................................................................................................................................................................................
reprezentată prin Director......................................…………………………….………………, respectiv înv./inst./prof.……………………………………………………………………………… în calitate de Partener.
2. Obiectul contractului:
            Obiectul prezentului acord de parteneriat îl reprezintă colaborarea dintre aplicant şi partener în vederea organizării şi desfăşurării de activităţi extraşcolare în instituţia aplicant prin intermediul
concursului  ,,CĂRȚI PENTRU SUFLET”.
 3. Grup ţintă:  elevii claselor V-VIII din zonă.
 4. Obligaţiile părţilor:
            A) Aplicantul se obligă:
            - să întocmească documentaţia pentru lansarea proiectului;
            - să informeze şcolile despre organizarea proiectului;
- să organizeze expoziţia cu lucrările elevilor;
- să respecte termenele de desfăşurare a concursului;
- să  emită şi să distribuie diplomele participanţilor premianţi;
- să distribuie diplomele de participare elevilor şi cadrelor didactice îndrumătoare.

B) Partenerul se obligă să respecte următoarele condiţii:
- să mediatizeze concursul în şcoală;
- să pregătească elevii pentru activitate;
- să selecteze lucrările elevilor participanţi la concurs;
- să respecte termenele înscrise în regulamentul de desfăşurare a concursului;
5. Durata acordului:
            Acordul s-a încheiat în 2 (două) exemplare şi intră în vigoare la data semnării acestuia. Este valabil în perioada anului şcolar 2019 – 2020.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu