Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
PROIECT EDUCATIV LOCAL
,,CĂRȚI PENTRU SUFLET”
Prof. Vîrtan Mariana Simona
Școala Gimnazială
,,Nicodim Ganea,, Bistra
ȘCOALA GIMNAZIALĂ ,,NICODIM GANEA” BISTRA
Adresa: str.
Petru Pavel Aron, nr.6, com. Bistra, jud. Alba
Nr. de
telefon/fax: 0258 773106
Site şi adresă poştă electronică: sc.bistra@mail.albanet.ro
Persoană de
contact: Prof. de limba şi literatura română: Vîrtan Mariana Simona, tel.
0740085914, e-mail: marianaplesa2016@yahoo.com
INFORMAŢII DESPRE PROIECT:
I.1.
Titlul proiectului:
,,CĂRȚI PENTRU SUFLET”
II.2. Categoria în care se
încadrează proiectul: literar-artistic
B. REZUMATUL PROIECTULUI:
Proiectul
urmărește valorificarea experiențelor lectoricești în rândul elevilor din
ciclul gimnazial. Lectura oferă posibilitatea de a
înțelege, a aprecia și a folosi, drept hrană sufletească, lumea în toată
splendoarea ei, așa cum au văzut-o, au simțit-o sau au trăit-o cei care au făcut
ca literatura să existe ca parte primordială a spațiului cultural universal. Proiectul
încearcă să-i apropie pe elevi de nesfârșitele feluri, diferite ca abordare, de
conviețuire cu personajele, de
cercetare, dincolo de itemii pur contextuali serviți la clasă, a unor universuri
tăinuite, la o primă vedere, ochiului selectiv și pretențios al tinerei generații.
Actul de a citi
o carte tinde să devină o corvoadă pentru tinerii puternic acaparați de
internet și de alte mijloace de informare în masă care modifică puternic, de
cele mai multe ori în formulă negativă, perspectiva asupra vieții, universului,
și asupra priorităților, creionând o lume ce vrea parcă să altereze ceea ce a
mai rămas din inocența copilului.
Proiectul propus
invită, prin activităţile sale, toţi profesorii şi elevii din școlile din zonă
să spună ,,da,, revenirii în universul parcă pierdut al unor lumi fictive dar
autentice care îndeamnă spre reverie, cunoaștere și păstrare de gânduri mari și
grave asupra realității înconjurătoare ca revelare a binelui și a frumosului. În
desfăşurarea acestui proiect se vor implica atât elevii claselor V-VIII, cât şi
profesorii din învăţământul preuniversitar din zonă care vor participa direct sau indirect la
activităţile propuse.
Cele două
activităţi ale proiectului, „Cartea de
pe noptieră” şi Concursul ,,Povestea
din spatele cărții” vizează schimbul de experienţe, bune practici între
parteneri, precum şi manifestarea talentului creativ ca revelare a
experienţelor lecturii. Activităţile
sunt destinate atât elevilor implicaţi, cât şi profesorilor (fie în calitate de
îndrumători, fie în calitate de participanţi/concurenţi).
PREZENTAREA
PROIECTULUI
C. Argument:
,,Lectura este o formă a fericirii, ultima la care
vom renunţa…”
Fernando Savater
Îmi place să cred că lectura omoară timpul… nu acel timp care abia ne mai
ajunge ci acela pe care l-am putea folosi fără să-l pierdem ci să-l facem să
treacă nu mai ușor cât mai eficient… în peregrinările noastre prin universuri
scrise și incremenite în eternitate reușim să trecem dincolo de fața groasă și
superficială a multor lucruri ce străbat realitatea zilnică… transcendem timpul
și spațiul… suntem unde suntem și când vrem… Elevii
și tinerii din timpul nostru nu mai citesc deoarece nu mai găsesc posibilitatea
de a trece dincolo de realitatea acestei lumi devenită imperfectă și creatoare
de stereotipii negative… Proiectul vizeaza o provocare de a ne situa dincolo de acestea,
fără să fim constrânși de o alegere imputată. Valorificăm astfel posibilitatea
de a alege ce vreau să citesc, de a scrie ce cred despre ceea ce am citit, să
exprim ceea ce cred față de ceea ce am citit sau să văd ceea ce alții citesc și
gândesc față de ceea ce citesc…fie ei elevi fie profesori… De asemenea, competenţele de
comunicare şi interrelaţionare vor fi dezvoltate în cadrul unor activităţi ce
vor stârni curiozitatea, capacitatea de muncă în echipă şi abilităţile de
exprimare prin fiece formă de artă, dincolo de orele de curs și alături de alții,
activități prin care să decripteze ceea ce văd, caută, înțeleg, apreciază în
paginile unei cărți.
D. Obiectivul general al proiectului
Stimularea simțului estetic și a posibilității creatoare
în rândul elevilor prin activități și ateliere care să anuleze imaginea
perimată a lecturii ca obligație în loc de plăcere și relaxare.
E. Obiectivele specifice ale proiectului
Ø Accentuarea actului lecturii;
Ø Sustinerea originalităţii sinelui de
a se face simtit prin creativitate
Ø Implicarea elevilor în activităţi
extraşcolare, transdisciplinare care să cultive deschiderea spre lectură ca
plăcere liber formulată;
Ø Formarea competenţelor sine qua non pentru secolul în care trăim: (responsabilitate
şi capacitate de adaptare, competenţe de comunicare, creativitate şi
curiozitate intelectuală, gândire critică şi gândire sistemică, informaţii şi
abilităţi media, capacităţi de colaborare şi interpersonale, identificarea,
formularea şi soluţionarea problemelor, auto-formare, responsabilitate
socială).
Ø Susținerea demersurilor celor cinci trepte ale
învăţării: a învăţa să ştii, a învăţa să faci, a învăţa să munceşti împreună cu
ceilalţi, a învăţa să fii, a învăţa să te transformi pe tine pentru a schimba
societatea;
Ø Realizarea unui schimb de experienţă
între şcoli;
F. Grupul
ţintă căruia i se adresează proiectul:
- elevi din învăţământul gimnazial din zonă,
- profesorii care îndrumă elevii implicaţi în
proiect,
- comunitatea locală prin mediatizarea
acestuia.
G. Durata
proiectului:
Proiectul se va
desfăşura de pe durata anului şcolar 2019-2020,
începând cu data aprobării lui de către ISJ Alba şi se va finaliza după
trimiterea raportului de autoevaluare către inspectorul educativ.
H. Descrierea activităţilor:
Etapele proiectului:
1.
Încheierea de parteneriate – noiembrie – decembrie 2019
2.
Derularea activităţilor – ianuarie 2020
– aprilie 2020
3.
Evaluarea proiectului – mai 2020
Activităţi derulate în timpul desfășurării proiectului:
a.
Activitatea I
b.
Titlul activităţii: ,,Cartea de pe noptieră”
c.
Data/perioada de desfăşurare: ianuarie-februarie 2020
d.
Locul desfăşurării: în fiecare dintre instituţiile şcolare partenere
e.
Participanţi: elevi, cadre didactice,
părinţi, reprezentanţi ai comunităţii locale, etc.
f.
Descrieţi pe scurt activitatea: Activitatea se va desfășura sub diverse forme, în funcţie de resursele si
posibilitățile aplicanților. Elevii din fiecare școală care aderă la proiect vor
întocmi o listă de lecturi preferate, pe care aceștia le activează ca mod de
relaxare a sinelui și le vor prezenta, sub forma de ateliere, la care vor
participa, fiecare, cu un mod inovator și creativ de prezentare a cărții alese,
care să provoace la lectură, aici participând și profesorii coordonatori ai
grupului, cu propria lectură preferată oferită ca model.
Modul de prezentare ales a fi cel mai creativ, va
fi premiat cu diplomă și numit câștigător la această secțiune, prin vot liber
exprimat, de către un juriu format de persoane din sfera didactică, sau spațiul
local. Prezentările cele mai reușite se vor centraliza spre școala care a
înaintat proiectul și apoi vor fi strânse și activate pe un blog la care toata
lumea va avea acces.
În perioada februarie-martie, instituţiile partenere vor face schimb de bune practici
din timpul desfăşurării activităţii.
Responsabil: profesorul/profesorii coordonatori din fiecare instituţie parteneră
Beneficiari: elevi, cadre didactice, părinţi.
Modalităţi
de evaluare:
a.
Evaluare internă:
Ø
Observarea sistematică a modului în care
elevii și profesorul coordonator se
implică în derularea activităţii de
proiect.
Ø Numărul de participanţi la activitate.
Ø
Impactul activităţii în spatiul local.
Ø Raportul de autoevaluare întocmit la finele
proiectului.
b.
Evaluare externă:
Ø
Raportul de autoevaluare trimis către ISJ Alba după
finalizarea proiectului.
a.
Activitatea II
b.
Titlul activităţii: Concursul ,,Povestea
din spatele cărții”
c.
Data/perioada de desfăşurare: martie-aprilie 2020 (16 aprilie concursul propriu-zis)
d.
Locul desfăşurării: Şcoala Gimnaziala ,,Nicodim Ganea”, Bistra.
e.
Participanţi: elevi, cadre didactice, părinţi, reprezentanţi ai comunităţii locale,
etc.
f.
Descrierea pe scurt a activității:
Şcoala Gimnazială
,,Nicodim Ganea”, Bistra, va centraliza rezultatele de la școlile participante, și va invita elevii câștigători împreună cu
cadrele didactice îndrumătoare la o prezentare de tip concurs realizată de
elevii școlii Bistra care are ca temă realizarea unei povestioare care să aibă
ca punct de pornire lecturi alese ca favorite de către elevii școlii. Cei
prezenți ca invitați vor deveni juriu pentru cei care participă la concurs din
școala gazdă. C
âștigătorul va
primi diploma pentru povestea din spatele cărții și pentru creativitatea de
care a dat dovadă. Rezultatele concursului ,,Povestea
din spatele cărții” cât și
evenimentul în sine se vor disemina prin realizarea unor expoziţii care
să valorifice creativitatea elevilor, respectiv a profesorilor coordonatori și
vor fi inserate pe blog pentru a fi vizualizate de oricine dorește.
.
Responsabil: organizatorii
Beneficiari: elevi, cadre
didactice, comunitatea locală/regională.
Modalităţi de evaluare:
Evaluare
internă:
Ø Observarea sistematică a modului în care elevii și
profesorii, se implică în derularea concursului şi a simpozionului.
Ø Numărul de participanţi la concursul ,, ,,Povestea din spatele cărții””.
Ø Numărul de diplome acordate participanţilor la
concurs.
Ø Chestionar aplicat participanţilor.
Ø Raportul de autoevaluare.
Evaluare externă:
Ø
Raportul de autoevaluare trimis către ISJ Buzau
după finalizarea proiectului.
I.
Rezultatele aşteptate ca urmare a implementării proiectului, precum şi metodele
de evaluare a acestor rezultate
Rezultate cantitative:
Ø Materiale power point,
compuneri, eseuri etc...
Ø Afişe şi pliante de
prezentare a proiectului multiplicate, pentru fiecare instituţie implicată în
proiect.
Rezultate calitative:
Ø Valorificarea potenţialului
creativ al elevilor şi al profesorilor participanţi la activităţile proiectului.
Ø Dezvoltarea
competenţelor de comunicare şi de interacţiune prin implicarea activă şi
creativă în rezolvarea sarcinilor propuse.
Ø Stabilirea unor relaţii
de parteneriat cu şcolile şi instituţiile partenere.
Ø Creşterea prestigiului
instituţiei, la nivel local, regional, naţional.
J. Modalitatea
de evaluare şi indicatorii de evaluare ai proiectului
I.
Evaluare iniţială:
Ø Manieră atractivă de organizare a activităților
Ø Stabilirea parteneriatelor între școli.
II. Evaluare formativă:
Ø Formarea unei comisii care să urmărească desfășurarea
corectă a activităților (profesorii coordonatori, directorii instituţiilor).
Ø Realizarea
unei fişe de analiză a rezultatelor proiectului.
Ø Urmărirea respectării termenelor, pentru fiecare
etapă a proiectului, a atingerii obiectivelor propuse.
Ø Analiza finală a activităţilor desfăşurate în
cadrul proiectului
III.
Evaluarea finală:
Ø
Interviuri luate participanților la
proiect
Ø
Chestionare aplicate elevilor şi
profesorilor implicaţi.
K. Beneficiarii
direcţi şi indirecţi ai proiectului
Beneficiari direcţi:
Ø Elevi din instituţiile şcolare implicate în
proiect.
Ø Profesorii implicaţi în proiect, părinţii etc.
Beneficiari
indirecţi:
Ø
Comunitatea locală prin familiile
elevilor implicaţi şi prin mediatizarea proiectului.
L. Asigurarea
continuității și sustenabilității proiectului
Continuitatea
proiectului are în vedere organizarea anuală a acestei activități, și chiar o
extindere a acestuia spre școli din alte zone, județe.
M. Activităţile de promovare/ mediatizare
şi de diseminare realizate în timpul implementării proiectului şi după
încheierea acestuia:
La nivelul instituţiilor implicate în proiect:
Ø Promovarea prin afiş de prezentare şi pliante.
La nivelul comunităţii locale:
Ø Invitație la activităţile desfăşurate pentru
părinţi, pentru personalităţi locale
La nivel naţional:
Ø Postarea de informaţii pe blogul comun creat.
N. Partenerii implicaţi în proiect şi arătaţi în
ce constă parteneriatul cu comunitatea locală, cu altă şcoală şi/sau cu o
firmă/companie locală sau organizaţie:
Instituţii implicate în proiect:
Parteneriatul cu instituţiile şcolare
din zonă are în vedere mediatizarea concursului, îndrumarea elevilor care vor
participa la activitățile propuse, precum şi participarea profesorilor și a
celor din comunitatea locală, în calitate de evaluatori etc.
ANEXA 1
Regulament de desfăşurare a
Concursului ,,Cartea de pe noptieră”
1.
Înscrierea participanţilor
Înscrierile se vor face prin
e-mail la următoarea adresă : sc.bistra@mail.albanet.ro
-
prin trimiterea formularului de înscriere până la data
de 27 decembrie 2019.
REGULAMENT DE PARTICIPARE:
2. Precizări:
- Participanții
pot fi elevi din ciclul gimnazial din clasele V-VIII şi profesori.
Textele trimise nu trebuie să mai fi fost premiate la vreo manifestare
similară sau publicate.
- Dacă
prezentările sunt formulate ca eseu, compunere, textele vor fi redactate
în Times New Roman, 12, cu diacritice;
- Pentru
eseu fiecare concurent nu va
depăși 4 pagini iar pentru compunere 2 pagini, valorificând impresii,
trăiri proprii raportate la actul lecturii.
- Pentru
alte tipuri de prezentare ex: Power Point nu vor fi incluse mai mult de 10
slide-uri sau pentru prezentările filmate max. 10 minute.
- Desenele
raportate la această temă vor fi realizate în format A4/A3, tehnica prin
care se vor realiza aceste lucrări fiind la alegerea participanţilor
(acuarelă, grafică, tuş etc.).
- Pe
verso vor fi notate: titlul lucrării, numele şi prenumele elevului, clasa,
numele şi prenumele cadrului didactic îndrumător, şcoala, localitatea,
judeţul.
- Lucrărilor
premiate vor fi obiectul unei expoziţii în cadrul şcolii aplicant.
Notă! Materialele nu se
returnează!
Materialele vor fi aduse, trimise prin poștă la
adresa școlii aplicant: Școala Gimnazială ,,Nicodim Ganea”, Bistra, str. Petru
Pavel Aron, nr. 6, com. Bistra, Jud Alba
până la data de 20 februarie 2020.
Nu se percepe taxă de participare.
Pentru fiecare dintre cele 2 secţiuni se vor acorda
Premiile I, II şi III şi câte un Premiu special, iar cadrele didactice îndrumătoare
vor primi adeverinţe.
Persoană de contact:
·
prof. Vîrtan Mariana Simona– telefon: 0740085914
e-mail: marianaplesa2016@yahoo.com
ECHIPA DE PROIECT:
·
Coordonator echipă: Vîrtan Mariana Simona
·
Membri: toți profesorii care aderă la proiect
·
Evaluatori:
SECȚIUNEA: ,,Cartea de pe noptieră” membrii ai comunității locale, profesori,
directori
SECTIUNEA: ,,Povestea din spatele cărții” profesorii și
elevii invitați
Anexa 2
FIŞĂ DE ÎNSCRIERE – ELEVI
CONCURS DE CREAŢIE LITERAR-ARTISTICĂ
,,CARTEA DE PE NOPTIERĂ”
Unitatea
şcolară
________________________________________________________________________
Adresa
unităţii şcolare ( localitate, stradă, nr., judeţ, cod poştal )
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Cadrul
didactic participant
________________________________________________________________________
Specialitatea:
____________________________________________________________________
________________________________________________________________________
E-mail
cadru didactic:
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele elevului
|
Clasa
|
Secţiunea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anexa 3
FIŞĂ DE ÎNSCRIERE – PROFESORI
CONCURS DE CREAŢIE LITERAR-ARTISTICĂ
,,CARTEA DE PE NOPTIERĂ”
Unitatea
şcolară:
________________________________________________________________________
Adresa
unităţii şcolare (localitate, stradă, nr., judeţ, cod poştal )
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Cadrul
didactic participant:
________________________________________________________________________
Specialitatea:
________________________________________________________________________
Titul
lucrării:
________________________________________________________________________
Secţiunea:
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
E-mail
cadru didactic:
Anexa 4
Şcoala
Gimnazială ,,Nicodim Ganea” ŞCOALA .....................................
Com.
Bistra ..........................................................
Judeţul
Alba .........................................................
Nr.
.................. din ......................... Nr. ................. din
.............................
Director, Director,
Prof:
Balea Elena .......................................................
L S .......................... L S ..................................................
ACORD
DE PARTENERIAT
,,CĂRȚI PENTRU SUFLET”
1. Părţile contractante:
A)
Şcoala Gimnazială ,,Nicodim Ganea”, Bistra jud. Alba, reprezentată prin Director-prof.
Balea Elena, respectiv prof. Vîrtan Mariana Simona , în
calitate de Aplicant (coordonator)
B) ŞCOALA......................................................................................................................................................................................................................................................
reprezentată
prin Director......................................…………………………….………………,
respectiv înv./inst./prof.……………………………………………………………………………… în calitate de Partener.
2. Obiectul contractului:
Obiectul prezentului acord de
parteneriat îl reprezintă colaborarea dintre aplicant şi partener în vederea
organizării şi desfăşurării de activităţi extraşcolare în instituţia aplicant prin intermediul
concursului ,,CĂRȚI PENTRU SUFLET”.
3. Grup ţintă: elevii
claselor V-VIII din zonă.
4. Obligaţiile părţilor:
A) Aplicantul se obligă:
- să întocmească documentaţia
pentru lansarea proiectului;
- să informeze şcolile despre
organizarea proiectului;
- să organizeze expoziţia cu lucrările elevilor;
- să respecte termenele de desfăşurare a concursului;
- să emită şi să
distribuie diplomele participanţilor premianţi;
- să distribuie diplomele de participare elevilor şi
cadrelor didactice îndrumătoare.
B) Partenerul se
obligă să respecte următoarele condiţii:
- să mediatizeze concursul în şcoală;
- să pregătească elevii pentru activitate;
- să selecteze lucrările elevilor participanţi la
concurs;
- să respecte termenele înscrise în regulamentul de
desfăşurare a concursului;
5. Durata acordului:
Acordul s-a încheiat în 2 (două)
exemplare şi intră în vigoare la data semnării acestuia. Este valabil în perioada
anului şcolar 2019 – 2020.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu