Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
CREATIVITATEA ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL
PREȘCOLAR
Prof. înv. preșcolar PANAINTE
ELENA,
G.P.N. RĂDEȘTI, Liceul Tehnologic
I.C.PETRESCU, Stâlpeni, Argeș
„Creativitatea
este o floare atât de delicată, încât elogiul o face să înflorească în timp ce descurajarea
o înăbușă, aceasta chiar înainte ca ea să poată fi transformată în floare”.
(A. Osborne)
Tendința
generală este aceea de a asocia creativitatea cu spațiul estetic – muzică,
poezie, dans, teatru, arte vizuale. Creativitatea este însă ancorată și în
realitate, ține și de pragmatism, și de soluții de criză, și de substitut
pentru sincope financiare, creativitatea deci nu aparține doar teritoriului
muzelor.
Creativitatea
este legată de expresii și creații artistice, de invenții tehnologice sau
descoperiri științifice, de comunicarea interumană, de educație, de
comportamente personale și de mișcările sociale.
Ea
semnifică: adaptare, imaginație, construcție, originalitate, evoluție,
libertate interioară, talent literar, distanțare față de lucrurile deja
existente.
Receptivitatea
și curiozitatea copilului, bogăția imaginației, tendința sa spontană către nou,
pasiunea pentru fabulație, dorința lui de a realiza ceva constructiv creativ
pot fi alimentate și împlinite efectiv, pot fi puse adecvat în valoare prin
solicitări și antrenamente corespunzătoare care astfel pot oferi multiple elemente
pozitive în stimularea și cultivarea potențialului creativ propriu vârstei preșcolare.
Atunci
când vorbim de creativitate și de stimularea ei la copiii de vârstă preșcolară,
nu putem face abstracție de influențele mediului socio-educațional. Fără un
mediu socio-educațional adecvat, potențialul creativ al copilului nu se va
concretiza niciodată. Ca strategie generală de acțiune în stimularea
creativității în învățământul preșcolar, este utilă valorificarea în sistemul
activităților instructiv-educative a condițiilor și principiilor învățării de
tip creativ.
Învățarea
de tip creativ presupune o serie de condiții privind stimularea creativității
cum ar fi: antrenarea capacității de
elaborare verbal expresivă a unor povestiri libere sau cu început dat, după un
șir de ilustrații, după o jucărie după un plan sau după o temă, punând la
dispoziție copiilor planșe, machete, siluete, jucării; interpretarea
independentă a unor imagini prin solicitarea de a le conferi cât mai multe
titluri posibile; elaborarea independentă a unor istorioare ce se pot concepe
plecând de la diverse modalități de ordonare logică a unui număr
mare de imagini
; desene libere în care să se elaboreze nu numai o idee tematică, dar și unele
modele posibile pentru decorarea anumitor spații sau anumitor materiale.
Jocul
și învățarea oferă copilului nenumărate prilejuri de a combina și recombina reprezentările
pe care le dispune propriile sale imagini, ascultând povești, basme, poezii,
reconstruiește mintal principalele momente ale narațiunii, le inversează, le
omite, le amplifica și inventează altele noi.
Preșcolaritatea
este vârsta la care este imperios necesară stimularea potențialului creativ al
copilului, necunoscut sau neexprimat încă, prin cunoașterea și stimularea
aptitudinilor, prin mobilizarea resurselor existente și prin susținerea
manifestării lor prin mobilizarea intrinsecă. De la această vârstă trebuie
cultivate unele valori, originalitatea, perseverența, interesele cognitive, dar
și artistice.
Termenul
de creativitate își are originea în cuvântul latin creare, care înseamnă a zămisli, a făuri, a crea, a naște. Însăși
originea cuvântului demonstrează că termenul de creativitate definește un
proces, un act dinamic care se dezvoltă, se desăvârșește și cuprinde atât
originea cât și scopul.
Ideea
dezvoltării creativității copiilor, pusă insistent în ultima vreme, pune
educatorului o serie de probleme privind modul de manifestare a creativității,
factorii și metodele de stimulare a creativității, modalități de evaluare a
creațiilor plastice ale copiilor.
O
probă foarte importantă în evaluarea inițială a copiilor a fost proba “Forme geometrice”
în care am urmărit evoluția celor trei parametri de bază ai creativității:
fluență , flexibilitate, originalitate. Copiii au primit fișe conținând
conturul figurilor geometrice deja cunoscute, cu sarcina de a le completa cu detalii, astfel încât să obțină imaginile
unor obiecte sau ființe cunoscute. Aceeași probă am aplicat-o și după derularea
programului creativ. Analiza rezultatelor a relevat schimbări semnificative în
cadrul celor trei parametri : o evoluție sigură a parametrilor fluență ,flexibilitate
și o dinamică mai lentă în cazul originalității.
Evoluția
creativității grafic-figurale înregistrată, poate fi explicată atât prin
volumul mai mare de achiziții cognitive și operaționale, cât și prin aportul
antrenamentului creativ la care au fost supuși și a climatului creativ asociat
acestuia.
Rezultatele pozitive semnalate oglindesc
aptitudinile creative ale copiilor. Datoria noastră, a adulților, este de a lăsa
copilul liber, nesilit, să-și exprime grafic experiența personală, potrivit
nivelului său de dezvoltare. Individualitatea preșcolară este justificată
psihologic de diferențele cantitative și calitative care există între copii,
chiar dacă ei sunt de aceeași vârstă și aparțin aceluiași mediu. În activitatea
pe care o desfășurăm, trebuie să ținem seama permanent de această
variabilitate.
Cadrul
ambiental are un rol hotărâtor în declanșarea mecanismelor interioare ale
sufletului, în realizarea unui climat propice desfășurării procesului creativ.
Decorația pereților trebuie să fie schimbată periodic, aducând astfel o notă de
prospețime, de dinamică, de noutate. Un cadru astfel creat oferă copilului
posibilitatea unei odihne active, a unei reconfortări prin munca.
Viața
copiilor în grădiniță trebuie sa aibă un conținut bogat pentru a contribui la
dezvoltarea unor interese cât mai diverse. Copiii sunt foarte interesați de
concret, iar „faptele vii” reprezintă principiul de baza in organizarea vieții
copiilor. Activitatea din grădiniță, întotdeauna vie, interesantă, atrăgătoare,
supune totodată copilul unor eforturi și încordări, pregătindu-l pentru
învingerea dificultăților de mai târziu.
În
concluzie :
Programul
creativ a dus la schimbarea comportamentului copiilor prin trecerea de la
atitudinea de confort, imitație , memorare, la atitudinea de efort, elaborări,
interpretări personale.
Conștientizarea
de către copii a propriului potențial creativ, contribuie la dobândirea
încrederii în forțele proprii, la exprimarea dorinței de a lucra cât mai mult
pentru a se evidenția prin producții cu note deosebite de originalitate.
Disponibilitățile
creative ale preșcolarilor dovedite în cadrul antrenamentului creativ devin o premisă
a dezvoltării creativității, dacă sunt valorificate și în cadrul celorlalte
categorii de activitate.
Se impune deci, includerea în activitatea
copiilor a unor aplicații analoage celor implicate în probele specifice de
psihodiagnoză a creativității.
Bibliografie
1. Golu, P.,
Verza, E., Zlate, M., Psihologia
copilului, E.D.P., R.A., București, 1993
2. Landau,
Erika, Psihologia creativității, E.D.P., București, 1979
3. Cosmovici,
Andrei, Iacob, Luminița , “Psihologie școlară”, Ed. POLIROM, Iași, 2005;
4. Mureșan, Fl.;
Batcu, C.; Giurgiuțiu, D., “Creativitatea la preșcolari”, Arad, 2007
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu