Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Educatoarea-model în grădiniță
Nicolescu
Nicoleta-Venera
Grădinița cu P.P.
„Ion Creangă”
Structura Grădinița
cu P.P.Nr.10 Alexandria
Timpul
acestui început de mileniu este puternic impregnat de ideea libertății. Nimic
nu justifică ținerea individului în zidurile inospitaliere ale unei
colectivități artificiale.
Libertatea
în educație nu impune și nici nu presupune suspendarea sau pasivitatea
educatorului. Pus în fața unor realități sociale conceptuale noi, educatorul
este nevoit să părăsească mentalitatea și comportamentul managerului
tradițional, căruia îi aparține întreaga decizie și întregul control al
grupului. În prim-planul activității, managerul modern va fi susținerea
creșterii, a cooperării și, totodată, preocuparea de a gândi împreună cu
discipolii săi cea mai bună cale de
îmbunătățire a actului educativ, fie prin perfecționări succesive, fie prin
descoperirea altor variante, alternative educaționale.
Libertatea
în educație se derulează doar pe fondul creării de sine a educatorului care
știe că tot ceea ce crește are nevoie de spațiu, de mișcare, de sens, de
perspectivă. Educatorul propune, nu impune, el constituie un pretext pentru
experiența individuală a copilului, el este o provocare, posibilă aventură în
viață. Educatorul model trebuie să evite îmbătrânirea, să nu refuze ceea ce i
se pare nou și curios, să fie mărinimos, generos, dovedindu-se o ființă
eliberată, puternică, plină de bucurie, să iubească copiii-este un indiciu
hotărâtor că educatorul este liber și că îi poate oferi copilului libertatea,
dorința, puterea de a crește.
Dragostea
pentru copii se referă la preocuparea sistematică pentru ei, la interacțiunea
și dialogul pentru ei, de a nu fi plictisit sau de a-i plictisi pe copii.
Copilul deține controlul vieții și preocupărilor educatorului, izvorul lor.
Relațiile dintre cadrul didactic și copii sunt influențate de trăsăturile de
personalitate ale educatorului, dragostea, solicitudinea, respectul,
încrederea, simțul de dreptate, simțul măsurii, exigența, grija și interesul
față de preșcolari, de autoritatea de care se bucură în fața copiilor, de
tactul pedagogic, de priceperea de a
organiza munca individuală și colectivă a preșcolarilor, de cunoașterea
aprofundată – sub multiple aspecte –a preșcolarilor și de tratarea individuală
a acestora.
A-l
încuraja pe copil în eforturile lui de construcție și de înfrumusețare, a nu-l
amăgi sau dezamăgi, a-l respecta sunt, la un loc, calități ale educatorului
îndrăgostit de copii.
Managerul
modern trebuie să ofere copiilor un mediu de experiență bogat, care:
·
să
înlesnească firesc și simplu contactele umane, comunicarea socială,
colaborarea, știut fiind că ele sunt condiții favorabile exprimării libertății
persoanei;
·
să
trateze cu atenție fiecare copil;
·
să
intre cu sensibilitate în universul copilului.
Tactul pedagogic al cadrului didactic poate să devină un factor ce stimulează
geneza unei motivații pentru învățătură. De exemplu, relațiile dintre
preșcolari și educator, elevi și învățător pot să încurajeze interesul celor
dintâi pentru conținutul predării, în timp ce existența unei antipatii poate,
dimpotrivă, frâna simțitor dezvoltarea unor interese. În general, bunele
relații dintre educator și copii dau acestora din urmă un sentiment de
siguranță sau de ocrotire în mediul în
care ei își desfășoară activitatea.
Ca susținător al originalității, educatorul este un activ
susținător al dialogului, al întrebărilor. El este punctul fierbinte spre care
se îndreaptă toate întrebările discipolilor săi. Fiecare educator trebuie să-i descopere
interiorul, dezvăluindu-și scăderile, să caute el însuși și să elimine
defectele, să îmbrace haina blândeții, iubirii și înțelegerii.
În calitatea sa de
manager modern, el va fi mereu inventiv, dinamic, va căuta, cooperând cu
copiii, căi, mijloace, soluții pentru întreținerea și impulsionarea creșterii
lor.
Managerul model trebuie să fie model de creativitate, să
cunoască și să stimuleze potențialul creativ al fiecărui copil, să recurgă la
creativitatea în grup, să evite atitudinea de blocare a manifestărilor
creatoare ale copiilor.
Creativitatea este o însușire complexă a personalității: ea implică calitățile proceselor de cunoaștere,
afective, voliționale, de personalitate. Creativitatea devine educabilă încă de
la vârsta preșcolară, în condițiile în care noi, educatoarele, suntem
preocupate pentru crearea unui climat
corespunzător, propunându-ne să utilizăm metode active, să realizăm corelații
interdisciplinare, să promovăm manifestarea liberă a copiilor în învățare.
Pornind de la aceste considerații, se poate afirma că eficiența întregii
activități didactice este determinată, în mod substanțial, de relațiile
pedagogice existente. Multe dificultăți de învățare, lipsuri în pregătirea și
educarea copiilor, în constituirea colectivului grupei, a clasei, rezultă din
relațiile deficitare sau încordate dintre educatoare și preșcolari, respectiv
învățătoare și elevi.
Datorită faptului că aceste raporturi au un efect
pedagogic multilateral, ele nu pot fi ignorate, dimpotrivă, în didactica
modernă sunt privite cu cea mai mare atenție; sunt interpretate ca fiind una din condițiile
fundamentaleale organizării și funcționării procesului de învățare. Ele sunt
considerate ca parte integrantă din structura de ansamblu a procesului de
predare-învățare, ca un element fundamental al vieții preșcolare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu