Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
MESERIA
DE DASCĂL ÎNTRE ȘTIINȚĂ ȘI ARTĂ
AUTOR, PROF. VASILACHE CORINA- LICEUL
THNOLOGIC “TRAIAN VUIA”, GALAŢI
MOTTO:
“Educaţia are o dificilă misiune de a
transmite o cultură acumulată de secole, dar şi o pregătire pentru un viitor ,
în bună măsură imprevizibil”.
(Jacques Delors)
CUGETARE
Printre
cugetările mele, deseori stau şi mă gândesc la şcoala la care învăţ, atât de
dragă mie. Mă gândesc că dincolo de zidurile şcolii, în interiorul ei, se află
o familie, familia Liceului Tehnologic Traian Vuia, Galaţi. Această mare
familie este constituită din clase, adică familii mai mici, formate din
profesori şi elevi.
Dar,
poate că ar fi bine să încerc să răspund la o întrebare la care le caut răspuns
de când am intrat pe băncile şcolii. Care este oare portretul unui profesor
model? În concepţia personală, un profesor model trebuie să ştie să comunice cu
elevii săi la şcoală dar şi în afara ei, să fie înţelegător, să găsească metode
de predare atractive, să fie exigent, dar în limite rezonabile, notările sale
să fie corecte, să ştie să glumească cu
elevii, să manifeste preocupare pentru înţelegerea materiei, pentru problemele
personale ale elevilor, să încerce să organizeze ieşiri cu elevii pentru a le
putea descoperi şi alte laturi, iar regulile pe care le stabileşte pentru elevi
să fie respectate şi de el însuşi.
Profesorul
model trebuie să răspândească în jurul său dragoste, bunătate, blândeţe,
respect, admiraţie, sinceritate, puritate, cinste, calm faţă de elevii săi. El
are menirea de a educa, de a învăţa, de a da o bogată învăţătură sufletească,
de a fi modelul elevului.
I.
ARGUMENT
Întreg ciclul existenţei noastre este un şir neîntrerupt de
examene în faţa naturii, a societăţii şi în faţa propriei noastre conştiinţe. Actul de predare trebuie privit ca un act de mare
responsabilitate morală, civică şi profesională din partea educatorilor, aceştia fiind meniţi să lumineze calea
evolutivă a noilor generaţii.
Respectul pentru statutul socio – profesional
conferit de comunitate îi obligă pe aceştia din urmă să se ocupe angajat, cu
simţ de răspundere de educaţie,
deoarece elevii de astăzi sunt cei care vor determina evoluţia socială de
mâine.
II.
SCURT ISTORIC AL LUCRĂRII
Prezenta lucrare are ca obiect prezentarea unor strategii didactice moderne, care contribuie
la dezvoltarea gândirii critice şi în acelaşi timp la formarea deprinderilor de
lucru în echipă, colaborare şi formarea unui comportament responsabil. Dincolo de latura relaţional-vocaţională pe care o
dezvoltă aceste metode, ele ajută la înţelegerea fenomenelor tehnice, permiţând observarea directă a implicării
personale a elevilor în cadrul procesului instructiv-educativ, ceea ce
contribuie la înţelegerea corectă a informaţiilor.
Lecţiile desfăşurate în acest
context asigură: diversitate, implicare activă, deschiderea spre acceptarea şi rezolvarea
problemelor, asumarea resonsabilităţii, un alt gen de relaţionare
profesor-elev, elev-elev, dezvoltarea creativităţii, ceea ce contribuie la
formarea elevilor conform cerinţelor actuale ale pieţei muncii.
Lucrarea
pune accent pe utilizarea metodei “puzzle cu grupuri de experţi” la
predarea conţinutului “Sudarea cu flacără de gaze”, şi
se justifică în primul rând
datorită numeroaselor aplicaţii pe care le are acest procedeu în industria
constructoare de maşini, aparate şi instalaţii, costrucţii navale,
electrotehnică, de avioane, etc. și în al doilea rȃnd datorită utilității
acestei teme în pregătirea elevilor din anul III meseria tinichigiu- vopsitor
auto din cadrul colegiului la
care activez.
III.
ROLUL DISCIPLINELOR
TEHNICE ÎN
FORMAREA COMPETENŢELOR
PROFESIONALE
Formarea competenței profesionale a
tinerilor ce au absolvit un liceu industrial este asigurată prin instruirea lor
competentă și progresivă, pornind de la problemele generale spre cele specifice
unui grup de meserii. Înțelegerea
fenomenelor tehnice, însușirea termenilor de specialitate caracteristici
anumitor domenii de activitate, însușirea procedeelor întrebuințate în
practicarea unei meserii, sunt obiective de bază ale studierii disciplinelor
tehnice în învățământul preuniversitar.
În paralel cu asigurarea
conținuturilor specifice fiecărui profil, fiecărei meserii, în cadrul
procesului de învățământ tehnic preuniversitar se urmărește realizarea
educației tehnologice a tineretului. Prin complexitatea activităților la care
participă în mod activ elevii în vederea însușirii unei meserii, disciplinele
tehnice, alături de celelalte discipline din planul de învățământ, contribuie
la formarea personalității lor.
În
tabelul de mai jos se prezintă în antiteză caracteristici ale procesului de
predare- învățare în didactica tradițională și în didactica actuală.
Criterii
|
Strategii didactice
|
|
Orientări tradiționale
|
Orientări moderne
|
|
Rolul elevului
|
Urmărește
expunerea, prelegerea, explicația profesorului.
|
Exprimă puncte
de vedere proprii.
|
Încearcă să
rețină și să reproducă ideile auzite.
|
Realizează un
schimb de idei cu ceilalți.
|
|
Acceptă în mod
pasiv ideile transmise.
|
Argumentează:
pune și își pune întrebări cu scopul de a înțelege, de a realiza sensul unor
idei.
|
|
Lucrează izolat.
|
Cooperează în
rezolvarea problemelor și sarcinilor de lucru.
|
|
Rolul
profesorului
|
Expune, ține
prelegeri.
|
Facilitează și
moderează învățarea.
|
Impune puncte de
vedere.
|
Ajută elevii să
înțeleagă și să explice punctele de vedere proprii.
|
|
Se consideră și
se manifestă în permanență ca un părinte.
|
Este partener de
învățare.
|
|
Modul de realizare a
învățării
|
Învățarea are
loc predominant prin memorare și reproducere de cunoștințe, prin apel doar la
exemplele clasice, validate.
|
Învățarea are
loc predominant prin formare de competențe și deprinderi practice.
|
Învățarea
conduce la competiție între elevi, cu scopul de ierarhizare.
|
Învățarea se
realizează prin cooperare.
|
|
Evaluarea
|
Vizează
măsurarea și aprecierea cunoștințelor( ce știe elevul).
|
Vizează
măsurarea și aprecierea competențelor
( ce poate să
facă elevul cu ceea ce știe).
|
Pune accent pe
aspectul cantitativ
(cât de multă
informație deține elevul).
|
Pune accent pe
elementele de ordin calitativ
( valori, atitudini).
|
|
Vizează
clasificarea „statică” a elevilor.
|
Vizează
progresul în învățare la fiecare elev.
|
IV.
EXEMPLE DIN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
MODELAREA
În
predarea disciplinelor tehnice se folosesc frecvent modelele iconice (figurative), cum ar fi: scheme,
schiţe, grafice, fotografii, diagrame, simboluri intuitive.
DEMONSTRAŢIA
Demonstrarea cu ajutorul materialului confecţionat
Profesorul arată elevilor pe o planșă didactică părțile componente ale unui generator de acetilenă.
Demonstrarea cu ajutorul materialului confecţionat
Profesorul arată elevilor pe o planșă didactică părțile componente ale unui generator de acetilenă.
1-rezervor;
2-tijă;
3-tijă;
4-clopot;
5-coş carbid;
6-tavă reziduuri;
7-conductă;
8-ţeavă;
9-ţeavă;
10-epurator;
11-robinet de nivel;
12-robinet pentru acetilenă;
13-conductă
ÎNVĂŢAREA PRIN
DESCOPERIRE
Profesorul prezintă elevilor un post
de sudare cu flacără oxiacetilenică
îndemnându-i să descopere, să recunoască elementele componente.
2-butelie de
oxigen
3-reductor de
presiune
4-furtun
5-supapă de
siguranță
6-furtun
7-arzător
8-masă
9-sistem de
ventilaţie
EXPERIMENTUL
Exemplu :
Clasa : a XI-a C (tinichigiu-vopsitor auto)
FIȘĂ DE LUCRU-LABORATOR
Denumirea experimentului
|
Materiale utilizate
|
Modul de lucru
|
Observații
|
Controlul cu
lichide penetrante al îmbinărilor sudate
|
Penetranți
Developanți
Emulsificatori
(degresanți)
Solvenți
Probe sudate
|
-curățarea
probei
-pulverizarea
lichidului penetrant pe zonele de control
-îndepărtarea
excesului de penetrant
-aplicarea
developantului
-examinarea
vizuală a îmbinării
-curățarea cu
solvenți
-notarea
defectelor depistate
-interpretarea
rezultatelor
|
-timpul de
penetrare este între 15-30 min, în funcție de grosimea probei.
Etape:
|
V.
PREZENTAREA METODEI
”PUZZLE” CA METODĂ DE ÎNVĂȚARE INTERACTIVĂ
O
activitate „Puzzle„ (mozaic), reprezintă un set de sarcini de grup în cadrul
unei structuri în care fiecare elev în fiecare grup are cel puțin o sarcină
definită, un set de informații și/sau resurse pe care, la un moment dat, nici
un alt membru al grupului nu le are, resurse care vor contribui la scopul
grupului. Se așteaptă ca elevul să acopere una sau mai multe sarcini, asociate
cu alte informații și/sau resurse și să împartă cu ceilalți din grup
informația, abilitățile legate de sarcina sa astfel încȃt scopul grupului să
fie atins.
VI.
IPOTEZĂ
Ipoteza de la care am pornit este
următoarea: dacă în procesul de predare-învățare a capitolului „Sudarea cu
flacără de gaze” voi folosi metode activ-participative, elevii vor obține
rezultate superioare celor ce folosesc metodele clasice.
Acest studiu propune
explicit unele inovații de creștere a eficienței fenomenului pedagogic:
Ø Prin aplicarea metodei de
învățare prin cooperare de tip „Puzzle cu grupuri de experți” se urmărește
îmbunătățirea procesului de predare-învățare;
Ø Se pleacă de la presupunerea
că toate modificările care se produc cȃt și diferențele înregistrate la
sfȃrșitul activității s-ar datora factorului experimental.
Voi urmări să
demonstrez valabilitatea ipotezei, adică în ce măsură schimbarea introdusă,
reprezintă o perfecționare reală în munca instructiv-educativă.
Pentru aceasta voi compara rezultatele colectate de la un
colectiv experimental, la care am folosit metodele moderne, cu
rezultatele colectate în același mod de la un colectiv de control,
similar primului, la care am lucrat în mod tradițional, folosind metode
clasice.
VII.
PREZENTAREA EŞANTIOANELOR SUPUSE CERCETĂRII
Eșantionul de studiu a fost format din 47 de elevi din
clasele a XI-a B și a XI-a C, meseria
tinichigiu-vopsitor auto, din cadrul Liceului Tehnologic „Traian Vuia”, Galați.
Prin tragere la sorți am desemnat eșantionul
experimental clasa a XI-a B, caracterizat prin faptul că asupra lui se
acționează cu ajutorul factorului experimental- noua metodă de predare-învățare
„ Puzzle cu grupuri de experți” și eșantionul de control clasa a
XI-a C, folosit ca martor, asupra căruia se acționează cu metodele clasice de
predare-învățare pentru ca la încheierea cercetării să putem compara
rezultatele obținute de către ambele eșantioane.
La ambele
eșantioane am folosit aceleași sarcini de lucru la același capitol.
Clasa a XI-a C
folosită ca martor este formată din 20 de elevi, fiind o clasă omogenă
din punct de vedere al rezultatelor școlare. Elevii acestei clase prezintă
interes asupra studierii acestei discipline, avȃnd în vedere și specificul
meseriei. Clasa a XI-a B, clasa supusă experimentului, este formată din 27 de elevi, dar această clasă este o
clasă eterogenă din punct de vedere al rezultatelor școlare.
VIII.
FOLOSIREA METODEI „PUZZLE
CU GRUPURI DE EXPERȚI” ÎN ÎNVĂȚAREA CUNOȘTINȚELOR PRIVIND „SUDAREA CU FLACĂRĂ DE GAZE”
Obiectivele
activității Puzzle
În
cadrul fiecărei activități Puzzle se așteaptă ca:
Ø Membrii
grupului sunt conștienți că trebuie să susțină sau să îndeplinească sarcinile
într-o perioadă de timp rezonabilă;
Ø Există
o diviziune a muncii între membrii grupului;
Ø Două
sau mai multe seturi de sarcini distincte, informații și/sau resurse sunt
implicate în obținerea scopurilor;
Ø Toți
membrii grupului folosesc în mod constant un comportament și o atitudine civică
pozitivă între ei și în relațiile cu ceilalți;
Ø Toţi
membrii grupului se angajează într-o colaborare pozitivă și continuă unii între
alții cel puțin pentru atingerea scopului grupului;
Ø Toți
membrii grupului folosesc tipuri, cantități și calități adecvate de
interacțiuni care contribuie semnificativ în creșterea șanselor grupului de
a-și atinge sau completa scopurile;
Ø Interdependenţa
pozitivă între membri pentru atingerea sau completarea scopului grupului;
Un
„Puzzle cu grupuri de experți” este un set de subsarcini cerute care
trebuie completate de membrii unui grup, fiecare subsarcină trebuie să fie
abordată de fiecare membru pentru o perioadă de timp în cadrul grupului și ca
parte a „grupului de experți„ și apoi aceștia se întorc la grupul din care fac
parte pentru a-i îndruma pe membrii acestui grup în domeniul de expertiză
respectiv.
Prin aplicarea metodei „puzzle cu grupuri de
experți” elevii vor lucra în grupuri maxim eterogene, adică grupuri formate
atȃt din elevi slabi cȃt și din elevi cu rezultate bune la învățătură. Fiind
conștienți că numai printr-o intensă cooperare și muncă în echipă, vor obține
rezultate bune, elevii vor lucra activ, eliminȃndu-se diferențele dintre ei,
cȃt și dintre rezultatele anterioare la învățătură. Metoda de cercetare
folosită presupune intervenție și modificare în desfășurarea faptului
pedagogic, avȃnd o dublă funcție, una gnoseologică și alta praxiologică. Prima
vizează surprinderea unor relații între variabilele faptului pedagogic, iar
cealaltă constă în introducerea unor ameliorări în derularea propriuzisă a
acțiunii educaționale.
Un „grup de experți” este un grup
desprins temporar, format din unul sau mai mulți elevi, din unul sau mai multe
grupuri diferite întȃlnindu-se și lucrȃnd în cooperare pentru scopul primar :
Ø asigurarea
faptului ca fiecare individualitate să devină un „expert” în constructele
țintite (incluzȃnd informația) și abilitățile atribuite grupului;
Ø se
asigură că toți ceilalți membri ai
acestor grupuri temporare devin experți în aceste abilități și constructe ;
Ø ajută
la pregătirea fiecăruia să fie capabil să îi „învețe” sau să îi „îndrume” pe
membrii grupului din care face parte astfel încȃt fiecare membru să devină un
expert în aceleași abilități și constructe.
X. DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII
Activitatea
1
Ø Se
împart elevii clasei în grupe de cȃte trei elevi- „grupe mamă”. Grupele trebuie
să fie eterogene. Fiecărui elev i se repartizează o sarcină bine determinată.
Ø Elevul
numărul 1 primește sarcina de lucru I- să-și însușească părțile componente ale
unui post de sudare avȃnd la dispoziție schema acestuia.
Ø Elevul
numărul 2 are ca sarcină de învățare sarcina de lucru II- să explice tehnologia
de sudare spre stȃnga și spre dreapta.
Ø Elevul
numărul 3 primește sarcina de lucru III- să indice materialele folosite la sudare.
Activitatea
II
Ø După
repartizarea sarcinilor de lucru elevii se grupează în „grupuri de experți”
formate din cȃte trei elevi cu aceeași sarcină de lucru. Ei învață împreună
devenind „experți” în rezolvarea sarcinii de lucru respective- timp de lucru 15
minute.
Activitatea
III
Ø După
ce au devenit „experți„ în rezolvarea sarcinii de învățare, elevii se grupează
în „grupurile mamă” inițiale. În aceste „grupuri mamă” fiecare elev le predă
celorlalți doi ceea ce au învățat, astfel încȃt la sfȃrșitul activității cei
trei elevi ai grupelor să fi învățat toată lecția- timp de lucru 20 minute.
Ø La
sfȃrșitul orei profesorul prezintă concluziile activității.
SCHEMA
ACTIVITĂŢII PUZZLE CU GRUPURI DE EXPERŢI
COMPARAŢIE
ÎNTRE CELE DOUĂ CLASE ÎN URMA APLICĂRII TESTELOR
XI. REZULTATE ÎNREGISTRATE
1. Performanțe superioare și capacitate de reținere sporită;
2. Raționamente de ordin superior mai frecvente, înțelegere mai aprofundată și gȃndire critică
3. Concentrare mai bună asupra învățării și comportament indisciplinat mai redus;
4. Motivație sporită pentru performanță și motivație intrinsecă pentru învățare;
5. Capacitate sporită de a vedea o situație și din perspectiva celuilalt;
6. Relații mai bune, mai tolerante cu colegii, indiferent de etnie, capacități intelectuale, clasă socială;
7. Încredere în sine bazată pe acceptarea de sine;
8. Competențe sociale sporite;
9. Atitudine pozitivă față de materiile de studiu, de învățătură și de școală;
10.Atitudine pozitivă față de profesori, directori și alte persoane din școală.
XII. CONCLUZII
1. Performanțe superioare și capacitate de reținere sporită;
2. Raționamente de ordin superior mai frecvente, înțelegere mai aprofundată și gȃndire critică
3. Concentrare mai bună asupra învățării și comportament indisciplinat mai redus;
4. Motivație sporită pentru performanță și motivație intrinsecă pentru învățare;
5. Capacitate sporită de a vedea o situație și din perspectiva celuilalt;
6. Relații mai bune, mai tolerante cu colegii, indiferent de etnie, capacități intelectuale, clasă socială;
7. Încredere în sine bazată pe acceptarea de sine;
8. Competențe sociale sporite;
9. Atitudine pozitivă față de materiile de studiu, de învățătură și de școală;
10.Atitudine pozitivă față de profesori, directori și alte persoane din școală.
XII. CONCLUZII
În
urma cercetării făcute în acest studiu privind utilizarea metodelor alternative
în predarea disciplinelor tehnice se desprind următoarele concluzii:
v Rezultatele
obţinute la clasă demonstrează că ipoteza de la care am pornit se
confirmă: colectivul experimental la care am folosit metodele
alternative a obținut note mai bune decȃt colectivul de control unde am
folosit metodele clasice, fapt rezultat în urma aplicării testelor de evaluare
prezentate în diagrama de mai sus.
v Competențele
vizate au fost realizate eficient prin folosirea metodelor alternative deoarece
elevul este permanent ajutat să învețe, iar producerea cunoștințelor este
stimulată și indusă.
Recomand aceste metode interactive
de predare-învăţare tuturor celor care urmăresc ca în acelaşi timp cu
transmiterea de informaţii să realizeze şi dezvoltarea personală a elevilor.
XIII.
BIBLIOGRAFIE
1. Adăscăliţei A. – Instruire
asistată de calculator, Editura Polirom, Iaşi, 2007
2. Anghelea N., Matragoci C., Grigoraş A., Popovici V.- Sudarea în
mediu de gaze protectoare, Editura Tehnică, Bucureşti, 1982.
3.
Antohe G., Barna A. – Curs de pedagogie,
Editura Logos, Galaţi, 2001.
4. Cerghit I., (coord) „Prelegeri pedagogice, Ed. Polirom, Iaşi, 2001.
5. Constantin E. -Tehnologia sudării prin topire, Partea I - Bazele
tehnologice ale sudării prin topire, Universitatea din Galaţi, 1993.
6. Constantin, E. -Tehnologia sudării prin topire, Partea II -
Tehnologia procedeelor de sudare, Universitatea din Galaţi, 1994.
7.
Cristea S. - Curriculum pedagogic,
Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2006
8.Niţucă C., Stanciu I. – Didactica disciplinelor tehnice, Editura Performantica, 2006.
9. Onu P. Luca C. – Introducere
în didactica specialităţii- discipline tehnice şi tehnologice, Editura
Polirom, Iaşi, 2004.
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu