Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
PROFESOR ȘI ELEV- PARTENERI ÎN
EDUCAȚIE
PENTRU DEZVOLTARE DURABILĂ
Prof.
Oprea Daniela Alina
Prof.
Nemeş Steluţa Carmen
Colegiul
TehnicTurda
Turda/
Jud.Cluj
Capitol 1-
Informaţii despre proiect
Tema
proiectului:Profesor și elev – parteneri în
educație pentru dezvoltare durabilă
Domeniul în care
se încadrează:
transdisciplinar - robotică, ecologie
Problemele propuse spre realizare:
- Realizare construcție robot pentru design
- Fabricare
hârtie artizanală din materiale reciclabile
- Desenarea
robotizată pe hârtie artizanală
Tipul de proiect: proiect tehnico-științific
Grupul ţintă: elevi cls. a
XI-a
Durata: martie -mai 2019
Locul
desfăşurării: Colegiul Tehnic
Turda
Membrii echipei
de proiect (numele, prenumele
elevilor):
Adi Denis Cristian
Ranga IoanCristian
Mureșan Marin
GherasimFilip
Profesori
coordonatori:
Oprea Daniela Alina
Nemeş Steluţa Carmen
Descrierea
proiectului:
Proiectul s-a derulat ca activitate extracurriculară,
echipa de proiect fiind compusă din patruelevi dinclasa a –XI-a, elevi care au
manifestat interes pentru tema aleasă. Etapele de proiect au fost elaborate de
către elevi sub îndrumarea profesorilor și au evidenţiat activități de
documentare și activități practice de realizare a unui robot pentru design și a
hârtiei fabricate din materiale reciclate. Elevii au participat atât la desfăşurarea
activităților practice cât şi la realizarea de fotografii şi filmări video, la
interpretarea rezultatelor şi la formularea concluziilor.
Scopul
proiectului:
· Dezvoltarea de aptitudini la elevi pentru
cercetarea științifică, dezvoltarea interesului pentru ştiinte, tehnologie şi
protecția mediului, dezvoltarea spiritului de inițiativă și antreprenoriat,
precum şi a competenţelor de construcție și programare roboți.
·
Dezvoltarea gândirii tehnice la
elevi pentru formarea lor in directia protectiei naturii, a utilizării
judicioase a resurselor, a utilizării tehnologiilor curate, în perspectiva
dezvoltării durabile.
· Formarea unui nucleu flexibil în vederea adaptării la cerințele de pe
piața muncii.
Obiectivele
proiectului:
-Dezvoltarea
de competențe și abilități tehnice pentru
construirea aplicațiilor robotice și respectarea proceselor tehnologice de
reciclare a hârtiei în variant artizanală.
-Dezvoltarea
interesului pentru protecția mediului prin reutilizarea deșeurilor de hărtie și
carton
-Încurajarea
inițiativelor pentru utilizarea rațională a pădurilor
-Colaborare
și muncă în echipă
-Dezvoltarea
gândirii critice și responsabilizarea pentru realizarea de sarcini și rezolvarea
de probleme
-Dezvoltarea
interesului pentru găsirea de soluții la problemele lumii reale
-Interes
pentru dezvoltare personal pe tot parcursul vieții
-Dezvoltarea de parteneriate și schimb de
bune practice în domeniul utilizării resurselor
Activităţile
proiectului:
Activitatea1. Activități de planificare și proiectare a
etapelor de proiect
Activitatea 2. Activități de documentare științifică în
vederea elaborării hârtiei artizanale și documentare privind istoricul elaborării
hârtiei.
Activitatea 3. Studiul sistemelor mecatronice în vederea
programării sarcinilor de lucru
Activitatea 4. Selectarea materialelor pentru construcția
robotului
Activitatea 5. Selectarea materialelor pentru reciclarea
hârtiei
Activitatea 6. Construcția robotului pentru design
Activitatea 7. Programarea robotului, testarea dinamică
și testarea programul implementat în memoria microcontroller-ului
Activitatea 8. Realizarea hârtiei artizanale prin
reciclare deșeuri de carton
Activitatea 9. Realizarea secvențelor foto- video
specifice activităților de proiect
Activitatea 10. Prelucrarea datelor si a materialelor, elaborarealucrării
scrise a proiectului și a rezumatului proiectului.
Calendarul
activităților: 15
martie - 10 mai 2019
Activităţi de planificare și proiectare a activităților:
15-25 martie 2019
Activităţi de documentare privind tematica proiectului:
25 martie – 10 aprilie - 2019
Desfăşurare activități practice de construcție,
programare roboți și producere hârtie artizanală: 10 aprilie – 8 mai 2019
Prelucrare
rezultate şi realizarea proiectului în forma scrisă: 6 – 10 mai 2019
Capitol 2 - Conţinutul proiectului
2.1.Introducere
Acest
proiect răspunde nevoii actuale acute de protecțiea resurselor naturale, în speță
a pădurilor, exploatate irațional, în România legislația fiind foarte permisivă
pentru defrișări ilegale. Există legislație pentru colectarea selectivă
a deșeurilor, dar în fapt, colectarea se face preponderant neselectiv. Ca urmare
a birocrației excesive, a ambalajelor super sophisticate și supradimensionate pentru
produsele industrial și comerciale, consumul de hârtie și carton generează cantități
uriașe de deșeuri. Costurile de depozitare sau incinerare a deșeurilor fiind mari,
valorificarea deșeurilor reutilizabile ar trebui să constituie o prioritate, în
favoarea economisirii resurselor naturale.
Plecând de la idea că fabricarea
hârtiei necesită ca materie primă fibre celulozice care provin în principal din
material lemnos, sau din hârtie și carton reciclate, proiectul nostru propune realizarea de hârtie artizanală prin reciclarea
deșeurilor de hârtie și carton. Hârtia obținută artizanal, prin decorare cu
reprezentări grafice poate fi utilizată ca felicitări, ambalaje personalizate,
ș.a. Pentru decorare, în cadrul proiectului se propune construirea unui robot pentru
design.
În baza unei documentări prealabile,
se propune și întocmirea unui scurt istoric al elaborării hârtiei.
2.2Istoric
privind elaborarea hârtiei
Istoria arată că egiptenii
(în jurul anului 3000 î.Hr.) foloseau pentru scriere papyrusul(fig.1.) extras
din trestia de pe Nil.
Fig.1. Hârtie de papyrus (sursa: Deutsches Museum
München)
Papyrusul a fost concurat
de pergament, creat în orașul Pergame, plecând de la piei de vițel și capră,
spălate și șlefuite (fig.2.).
Fig.2. Hârtie pergament (sursa: Deutsches Museum München)
În jurul anului 200 d.Hr. în China se folosea deja un tip de hârtie
confecționată din cârpe de mătase. Demnitarului chinez Tsai Lun îi aparține inventarea
unui tip modern de hârtie, alcătuită din cânepă, țesătură și bumbac. Aceste
material erau amestecate cu apă, transformate într-o pastă, apoi erau întinse
sub forma unei foi subțiri și lăsate la uscat.
Din China, hârtia a fost răspândită
în restul lumii prin Drumul mătăsii. După câteva secole scrierile oficiale consemnau
că în perioada antică se scria în general pe bambus, pe mătase și apoi pe hârtie
fabricată din coajă de copac, cânepă, cârpe și plase de pește. Chinezii au
început să folosească hârtia astfel fabricată pentru a scrie. Hârtia fabricată
din bambus se obținea prin înmuierea, fierberea și mărunțirea bambusului pentru
a forma o pastă moale. Apoi o plasă fină se înmuia în această pasta moale iarfibrele
se agățau de aceasta. În final hârtia se presa pentru eliminarea apei și se
lăsa la uscat. Fabricarea hârtiei s-a extins apoi în Coreea, Japonia, a ajuns în
Tibet și ulterior în India. Prima industrie a hârtiei a fost construită de
către arabi în Bagdad (793 d. Hr.) iar europenii au început să fabric hârtia câteva
secole mai târziu.
Prima
industrie a hârtiei în Europa s-a dezvoltat în Spania (1150 d. Hr.), ca urmare a cruciadelor iar în 1453 d. Hr.
Johann Gutenberg inventează presa de tipar. În anul 1690 d. Hr. a luat amploare
prima industrie de hârtie din America de Nord, în Philadelphia (fig. 3.),
(fig.4.).
Fig.3. Atelier din trecut pentru obținerea hârtiei
(sursa: Deutsches Museum München)
Fig. 4. Presă de hârtie (sursa: Deutsches Museum München)
În
ianuarie 1799 Louis- Nicolas Robert la Essone, Franța inventează prima mașină continuă
de hârtie (fig.5.) (fig.6.), care permitea obținerea unei cantități mai mari de
hârtie la prețuri mult mai mici.
Fig. 5. Prima
mașină cu bandă transportoare de fabricat hârtie (sursa: Deutsches Museum
München)
Fig. 6. Mașină pentru presat hârtia (sursa: Deutsches
Museum München)
În 1962 apare în România,
la Suceava prima mașină modernă de produs hârtie.
2.3.Construirea
robotului pentru reprezentarea desenelor
Cu
ajutorul componentelor Lego Mindstorms EV3 s-a construit un robot cu ajutorul căruia
se pot reprezenta desene pe hârtie.
Robotul este alcătuit din 4
servo-motoare de putere mare, 1 servo-motor de putere medie, 2
microcontrollere, elemente de construcție. 2 servo-motoare acționează un
mechanism patrulater care coordonează instrumentul de desenat iar celelalte 2
sunt comandate de microcontroller pentru deplasarea robotului. Servo-motorul de
putere medie acționează asupra mecanismului de rotire a mesei pe care este așezată
hârtia de scris. Hârtia este fixată pe masă cu ajutorul unor dispozitive de
prindere. S-a scris programul pentru comanda microcontroller-ului selectând blocul
motor de pe bara de instrumente a softului Lego Mindstorms EV3. Micocontroller-ul
care comandă rotirea mesei a fost programat cu ajutorul softului Lego accesat
de pe un telefon mobil, prin intermediul portului Bluetooth. După etapa de
editare a programului acesta se
download-ează în memoria microcontroller-ului.
După construirea robotului
s-a testat comportarea sa dinamică și s-a verificat programul pentru mai mult evalori
ale parametrilor. S-a testat programul pentru parametrii: ”putere” și ”nr.de
rotații” ale motorului.
2.2.3. Obținerea hârtiei artizanale
S-a
realizat inițial o documentare privitor la obținerea hârtiei artizanale. S-au
selectat materialele reciclate și s-au pus în apă la macerat. Pentru obținerea unei
paste, hârtia trebuia mărunțită. În acest sens, s-a utilizat atât marunțirea
manual cât și un dispozitiv pentru mixare, destinat lucrărilor de amenajări interioare,
pentru amestecarea materialelor.
S-au
realizat rame din carton și ciur din sită fixată pe ramă. Prin colaborare cu un
întreprinzător local, care deține un atelier de tâmplărie, s-a confecționat o
ramă destinată prelucrării de coli format A4. În practică s-au folosit ramele mai
mici adecvate dimensiunii mesei rotative utilizate la realizarea designului robotizat.
Pasta obținută din hârtia mixată a fost diluată
corespunzător într-un recipient cu dimensiuni adecvate. S-a introdus rama cu
sită și s-a colectat mix din recipient. Surplusul de apă s-a îndepărtat cu
ajutorul unui burete. Coala de hârtie obținută, s-a preset cu ajutorul unui dog
din lemn utilizând materiale din bumbac, absorbante. Pentru uscare s-a utilizat
fier de călcat.
Rezultatele
proiectului:
-
Robot
construit și programat pentru desenare
-
Bucați
de hârtie artizanală desenate
-
Înregistrări
ale activităților sub formă de imagini, filme.
-
Proiectul
în forma scrisă și rezumat al proiectului.
Diseminarea și promovarea proiectului:
-
prezentarea
proiectului la nivelul colegiului, pe site-ul școlii, în presă, participare la
simpozioane, proiectul prezentând posibilități de dezvoltare ulterioară.
Impactul proiectului:
-
Implicarea
elevilor in proiecte inovative inter/transdisciplinare care pot fi dezvoltate
pe noi coordonate de studiu
-
Dezvoltarea
interesului pentru protecţia mediului, reciclare și tehnologii curate;
-
Dezvoltarea
interesului pentru reciclarea deșeurilor de hârtie și carton
-
Dezvoltarea
spiritului de inițiativă și antreprenoriat
-
Dezvoltarea
de competențe în domeniul roboticii
-
Colaborare
cu școli din alte județe și cu întreprinzători locali.
-
Promovarea
imaginii școlii în comunitate locală și cea școlară națională
2.4.Concluzii
·
Procesul de învăţare este mult mai
eficient prin realizarea de proiecte inovative.
·
Colaborarea în cadrul echipei de
proiect a generat o atmosferă propice studiului şi cercetării.
Bibliografie
T. Rusu, Bazele inginerești ale dezvoltării durabile, Editura U.T.PRES, Cluj- Napoca, 2011
www.lego.com
ANEXE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu