duminică, 8 septembrie 2019

Vug Adela- Eleonora, „DESPRE NOI... CEI DIN GRĂDINIȚĂ!”



Proiectul Internațional "Omul drag de la catedră"
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518

ISBN 978-606-725-262-0



„DESPRE NOI... CEI DIN GRĂDINIȚĂ!”

                                                                                                 Prof. înv.preşc. Vug Adela- Eleonora
                                                                                                 Grădiniţa PP Nr.5 Lugoj


          ,,Să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adapteze.”
                                                                     (Maria Montessori –“Descoperirea copilului”)
În şcoala contemporană eficienţa educaţiei depinde de gradul în care se pregăteşte copilul pentru participarea la dezvoltarea de sine şi de măsura în care reuşeşte să pună bazele formării personalităţii copiilor. Noi dascălii, avem misiunea de a-i forma pe copii sub aspect psiho-intelectual, fizic şi socioafectiv, pentru o cât mai uşoară integrare socială. Complexitatea finalităţilor educaţionale impune îmbinarea activităţilor curriculare cu cele extracurriculare, iar parteneriatul educaţional, ca set de intervenţie complementară, apare ca o necesitate.
După o binecunoscută clasificare UNESCO, educaţia extracurriculară, adică educaţia de dincolo de procesul de învăţământ, apare sub două aspecte principale: educaţia informală – reprezintă influenţa incidentală a mediului social transmisă prin situaţiile vieţii de zi cu zi și  educaţia non-formală, care se realizează fie în sistemul de învăţământ, fie în cadrul unor organizaţii cu caracter educativ.
Activităţile extracurriculare au un rol extrem de important în formarea unei personalităţi armonioase a copilului. Prezentul solicită afirmarea unei personalităţi competitive, capabile să-şi modeleze viitorul, de aceea educaţia trebuie să fie dirijată în sensul dezvoltării personalităţii şi talentelor copilului, pregătindu-l pentru viaţa activă ca adult. Prin activităţile extracurriculare se urmăreşte identificarea şi cultivarea corespondenţei optime dintre aptitudini, talente, cultivarea unui stil de viaţă civilizat, precum şi stimularea comportamentului creativ în diferite domenii. Începând de la cea mai fragedă vârstă, copiii acumulează o serie de cunoştinţe punându-i în contact direct cu obiectele şi fenomenele din natură.
• În cadrul acţiunilor turistice, copiii îşi pot forma afecţiunea faţă de natură, faţă de om şi realizările sale. Este important pentru ei să cunoască cât mai bine mediul înconjurător. Copiii sunt foarte receptivi la tot ce li se prezintă sau li se spune în legătura cu mediul, fiind dispuşi să acţioneze în acest sens.
• În urma plimbărilor, a excursiilor în natură, copiii pot reda cu mai multă creativitate şi sensibilitate imaginea realităţii, în cadrul activităţilor de desen şi modelaj, iar materialele pe care le culeg sunt folosite în activităţile practice, în jocurile de creaţie.
• Vizitele programate la muzee, expoziţii, monumente şi locuri istorice, case memoriale, toate acestea constituie un mijloc de a preţui valorile culturale, folclorice şi istorice ale ţării.
• Vizionarea de filme, spectacole de teatru precum şi a emisiunilor tv specifice vârstei lor, poate constitui de asemenea o sursă de informaţii, dar în acelaşi timp şi un punct de plecare în organizarea unor acţiuni interesante, copilul face astfel cunoştinţă cu lumea artei.
• Excursiile şi taberele şcolare contribuie la îmbogăţirea cunoştinţelor copiilor în ceea ce priveşte frumuseţea ţării, la educarea dragostei, respectului pentru frumosul din natură, artă, cultură. Prin efectuarea excursiilor, copiii pot cunoaşte realizările oamenilor, locurile unde s-au născut, au trăit şi au creat opere de artă.
În cadrul activităţilor organizate în mijlocul naturii şi al vieţii sociale, copiii se confruntă cu realitatea printr-o percepere activă, investigatoare, prin acţiuni directe asupra obiectelor, fenomenelor din mediul înconjurător, a unor zone geografice şi locuri istorice. În felul acesta dobândesc o mare cantitate de informaţii.
            Indiferent ce formă îmbracă, călătoria se constituie într-un eveniment atractiv în ansamblul formelor de instrucţie şi educaţie şi un prilej de destindere a relaţiei dascăl-elev.
            Excursiile au cea mai mare însemnătate în sistemul şcolar, asigurând într-un timp scurt, cu efort fizic, material şi financiar minim, un maximum de cunoaştere. Din acest punct de vedere excursia şcolară poate fi parte integrantă a procesului de învăţământ fiind considerată activitate extracurriculară, metodă de învăţământ sau activitate complementară.
            Efectul instructiv-educativ al excursiei şcolare depinde în mare măsură de organizarea ei şi de valorificarea materialului colectat, a documentării în general, de pregătirea acesteia.
            Organizarea periodică de excursii,  oferă pe lângă momente distractive de neuitat şi comportamente sociale ca: ataşament, prietenie, întrajutorare, grijă faţă de sine şi faţă de cei apropiaţi, spiritul colectiv şi altele. În cadrul excursiilor obiectivele didactice şi cele pedagogice, interferează spre acelaşi scop: formarea şi dezvoltarea copilului prin participarea lui directă, activă şi nemijlocită la acţiuni care  să-l solicite şi să-i dezvolte principalele caracteristici ale vieţii psihice, atenţia, memoria, curajul, gândirea creatoare, voinţa, îndemânarea, rapiditatea şi, nu în ultimul rând, spiritul de prietenie. Prin excursie se realizează şi unele sarcini ale educaţiei-fizice: călirea fizică, întărirea sănătăţii, dezvoltarea aptitudinilor fizice, formarea şi perfecţionarea priceperilor şi deprinderilor motorii.
Serbările reprezintă un necesar izvor de satisfacţie, bucurii, creează buna dispoziţie. Serbările pot lua forme variate, de la solemna evocare istorică la un vesel carnaval. La pregătirea şi realizarea serbărilor, copiii participă cu însufleţire şi dăruire, din dorinţa de a oferi spectatorilor momente de ţinută estetică, distracţie, satisfacţie, făcându-le viaţa mai frumoasă, mai plină de sens.
Serbarea este o formă atractivă de învăţare (joacă-învăţare) ce cointeresează copiii, făcându-i să participe activ. Educatoarea are rolul de a ghida şi sprijini copilul în dezvoltarea aptitudinilor, dar are nevoie şi de participarea activă a părinţilor pentru a duce la bun sfârşit un asemenea tip de activitate. Este foarte important ca toţi părinţii să înţeleagă că fiecare copil primeşte rolul potrivit în programul unei serbări, în funcţie de aptitudini şi talent. Pregătirea oricărei serbări necesită întocmirea unui program compus din cele mai frumoase şi mai potrivite poezii, cântece şi dansuri.
Din varietatea serbărilor organizate în grădiniţă, cele mai des întâlnite sunt cele prilejuite de marile aniversări: 1 Decembrie, 24 Ianuarie, Serbările de Crăciun, de Ziua Mamei, Ziua Copilului Ziua Învățătorului, serbările de sfârşit de an şcolar.
Serbările ca activităţi extracurrriculare, au o deosebită valoare formativă în viaţa copilului, contribuind la educarea lui multilaterală în general şi la educaţia estetică în special, constituind un mijloc eficient de a introduce în viaţa preşcolarului arta, sub toate aspectele sale.
Educatoarea contribuie la dezvoltarea creativităţii artistice a copiilor prin: cunoaşterea aptitudinilor creatoare a acestora, exerciţii de iniţiere în tehnica creaţiei artistice şi prin lărgirea continuă a orizontului lor artistic. Serbarea nu poate înlocui lecţia, dar prin ea se fixează cunoştinţe, priceperi şi deprinderi dobândite în cadrul activităţilor obligatorii.
În afară de scopul educativ propus, serbările creează o apropiere mai mare între dascăl şi copil, deci implicit între dascăl şi părinţi, fiind singura modalitate  prin care se creează un cadru mai intim între cei trei factori: educatoare-copii-părinţi.
Serbarea este un moment de sărbătoare în cadrul grupei, un eveniment de neuitat, stimulând copiii să-şi însuşească variate forme ale artei, să reţină tot ce este frumos şi rămâne întipărită în mintea şi sufletul copiilor pentru mai mult timp, lăsând urme în conştiinţa lor.
 În concluzie serbarea este un factor important de educaţie, care completează învăţământul propriu-zis, având avantajul că totul se face în mod firesc, printr-o muncă nesilită, fapt ce îi conferă o mai mare eficienţă.
Considerăm că grădinița și școala trebuie să acorde o atenţie deosebită desfăşurării activităţilor extracurriculare de calitate, care să-i implice activ pe copii, să-i provoace la căutări, cugetări, alegeri, acţiuni. Este important ca aceste activităţi să acopere cât mai multe domenii,  să răspundă intereselor copiilor, să ducă la dezvoltarea personalităţii lor sub toate aspectele.

Bibliografie:

-          Almaş D. – Popasuri la vetrele istorice româneşti,  E.D.P. Bucureşti, 1981
-          Casetti Aniela – Valorificarea valenţelor formative ale activităţiilor turistice, Revista Învăţământul   Preşcolar, nr. 3-4/2004 şi 1-2/2005
-          Franţ Ancuţa Ioana – Turismul şcolar,  Ed. Mirton, Timişoara, 2003

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu