Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Prof.
înv. primar Sîrbu Mihaela
Gimnazială
,,Anastasie Panu” Huși, județul Vaslui
În fiecare copil normal și sănătos
pot fi formate și dezvoltate capacitățile necesare îndeplinirii sarcinilor
școlare. Totul depinde de organizarea și desfășurarea corespunzătoare a
activității lor.
Cantitatea și calitatea
cunoștințelor, dar și dezvoltarea intelectuală generală depind de motivația
elevului pentru învățătură, de însușiri morale și voluționale, a căror cunoaștere
este esențială pentru desfășurarea unei activități eficiente cu elevii.
Cunoașterea fiecărui
elev, a inteligenței sale generale, a nivelului de pregătire și a evoluției lui
în diferite etape ale școlarității necesită observarea sistematică a activității,
aplicarea testelor de evaluare, verificarea însușirii lecțiilor, discuții cu
părinții și discuții individuale cu elevii, având ca sistem de referință
cerințele programei școlare.
În acest sens, am
acordat atenție însemnată greșelilor tipice și dificultăților întâmpinate de
fiecare elev în însușirea cunoștințelor și abilităților școlare. Am întocmit
fișe de evidențiere a erorilor caracteristice, în vederea sprijinirii concrete
a elevilor în efortul de înlăturare a lor. Analiza greșelilor frecvente la un
număr mare de elevi a reprezentat un suport al accentuării acelor aspecte în
lecții și în discuțiile purtate cu elevii. De exemplu, încă din clasa I, am
întocmit o fișă ortografică în care sunt evidențiate omisiuni ori adăugiri de
litere, corectitudinea punctuației, despărțirea cuvintelor în silabe, redarea
corectă a grupurilor de litere ce, ci, ge, gi, che, chi, ghe, ghi etc.
Pentru formarea
competențelor prevăzute în programa școlară, în cadrul lecțiilor am folosit
atât activitatea frontală, cât și activitatea pe grupe (4-5 elevi) pentru
efectuarea unor sarcini în colaborare. Membrii grupului conlucrează în
rezolvarea sarcinilor abordate, își confruntă cunoștințele, realizând schimburi
de informații și experiență.
În activitățile
individuale, dar și cele de grup am utilizat fișe de lucru cu sarcini
diferențiate și individualizate.
Pentru exersarea și
fixarea cunoștințelor, am stabilit sarcini de felul:
·
Să schimbe ordinea literelor;
·
Să precizeze litera care lipsește
din cuvânt;
·
Să alcătuiască propoziții;
·
Să completeze o propoziție cu
anumite cuvinte;
·
Să identifice cuvântul nepotrivit
din propoziție;
·
Să stabilească asemănări și
deosebiri;
·
Să grupeze cuvintele după anumite
criterii.
Gândind fiecare lecție
prin secvențe ei, dând fiecărui elev sarcini pe măsura posibilităților lui, dar
și sporite gradual, pentru a-l determina la un efort mai accentuat, am reușit
să-i sprijin pe toți elevii în procesele complexe de învățare a citirii și
scrierii corecte.
Prin tot ceea ce
întreprinde și prin exemplul personalității sale, învățătorul este un modelator
al structurii personalității copilului, în stadiul cel mai hotătâtor al
devenirii sale.
Educatorul contemporan se
caracterizează printr-o mare capacitate de autoperfecționare, de atentă și
minuțioasă înnoire. Este permanent preocupat de optimizarea și eficientizarea
activității sale printr-o cunoaștere temeinică a schimbărilor din sfera
educației, prin identificarea unor demersuri didactice care să promoveze un
învățământ de calitate.
Măiestria pedagogică
ajută la obținerea celor mai bune rezultate în pregătirea și educarea elevilor.
Bibliografie
- Ion T. Radu, Învățământul
diferențiat, Editura Didactică și Pedagogică, București.
- Pavel Mureșan, Învățarea
eficientă și rapidă, Editura Ceres, București, 1990.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu