Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
METODA PROIECTELOR ÎN EVALUAREA PREŞCOLARILOR
PROF. TAKACS MARIA TEREZIA
ȘC.GIM. ”LIVIU REBREANU”
GRĂD.P.P. ”LICURICI”
TG-MUREȘ
Evaluarea în
învăţământul preşcolar păstrează caracteristicile evaluării activităţii
didactice, având drept scop măsurarea şi aprecierea cunoştinţelor, priceperilor
şi deprinderilor dobândite de copii în cadrul actului educaţional. Totodată
evaluarea urmăreşte şi aspectele formative ale muncii educatoarei, concretizată
în atitudinile şi comportamentele dobândite de copilul preşcolar prin procesul
de învăţământ.
Evaluarea prin metoda proiectelor permite o apreciere
complexă a capacităţilor şi cunoştinţelor preşcolarilor identificând calităţi
individuale ale acestora. Prin metoda proiectelor evaluarea copiilor verifică
formarea capacităţilor şi cunoştinţelor cum ar fi: însuşirea unor tehnici de investigaţie, găsirea de
soluţii de rezolvare simple şi originale a unor probleme, colectarea, sortarea,
inventarierea, pregătirea materialelor de lucru, implicarea în rezolvarea
situaţiilor apărute, prezentarea concluziilor.
În săptămâna când amînvăţat despre animale domestice, am
programat o plimbare, în urma căreia copiii au observat pe stradă un căţeluş
care era abandonat şi plângea. Copiilor li s-a făcut milă de el, au început să
se joace cu el, toţi au dorit să-l ducă acasă. În urma acestei întâmplări au
început discuţiile între copii despre câini, povesteau întîmplări, puneau
întrebări. Astfel am hotărât că vom învăţa, vom cerceta ca să aflăm cât mai
multe lucruri despre câini.
Direcţii de dezvoltare.
După alegerea temei, următorul pas a fost crearea centrului tematic. Copiii au
tercut la procurarea materialelor: cărţi, enciclopedii, felicitări, reviste, CD. Toate
materialele au fost aşezate ordonat pe un raft la îndemâna copiilor, în aşa fel
încât ei le-au putut utiliza: să se joace cu ele, să investigheze, să se
implice în observări. Harta a fost întocmită împreună cu copiii, după care am
afişat-o ca să ne ajute pe parcursul cercetării.
Discuţii cu persoane implicate. Am lansat propunere către familiile copiilor să aducă sub formă de
împrumut orice material care are legătură cu tema noastră. Am stabilit a vizită
la Grădina Zoologică, am rugat un specialist să ne dea informaţii, să răspundă
la întrebările copiilor.
Lectura unor informaţii. Am
adunat informaţii despre câini din bibliografia de specialitate , internet.
Lângă aceste lecturi de implementarea propriu zisă a proiectului trebuie
stabilite rolurile şi responsabilităţile. Astfel copiii se asociază în grupuri
mici de lucru, urmând să desfăşoare cercetarea propriu-zisă în echipă. Fiecare
copil din subgrupă este implicat în a prezente ceea ce el va cerceta. Toate
activităţile de cercetare aferente subgrupelor se desfăşoară în mediul natural.
Rezultatele „se notează” de către copii în forme corespunzătoare: desene, schiţe, ilustraţii.
Munca de teren. Munca de teren
s-a desfăşurat la Grădina Zoologică din Tg-Mureş. La data stabilită
specialistul ne-a aşteptat pregătit să răspundă la întrebările copiilor. Copiii
s-au gândit la întrebări mai devreme când au fost stabilite responsabilităţile.
Tot ce au văzut copiii a fost inedit şi a declanşat o sumedenie de întrebări
cărora specialistul le-a răspuns cu
răbdare şi pe înţelesul lor. Micii cercetători
au pus întrebări despre hrana, îngrijirea, folosul, înfăţişarea
câinilor. Dovada înţelegerii noţiunilor a fost constituită din desenele
realizate, din prezentările efectuate, din lucrările realizate. La întoarcerea
în sala de grupă, copiii au discutat cele văzute în excursie.Pe parcursul
săptămânii am dezbătut aceste informaţii în diferite activităţi.
Adăugare de detalii. În
timpul derulării proiectului copiii au mai adus alte materiale legate de temă: DVD, bibelouri, jucării, cărţi.
Atribuirea unor funcţionalităţi: În derularea proiectului copiii au fost motivaţi şi
implicaţi afectiv. În excursie copiii au fost interesaţi şi de alte animale, au
pus multe întrebări. Astfel au învăţat poezii, poveşti, cântece, au făcut
felicitări, albume, invitaţii.
Evaluarea. Evaluarea am
realizat-o printr-o expoziţie cu lucrările făcute, albume. Copiii au cântat, au
spus poezii, s-au jucat. Părinţii au fost anunţaţi să vină la grădiniţă
printr-o invitaţie concepută şi realizată de copii.
Concluzii. Metoda
proiectelor este o metodă eficace, dezvoltă interesul copiilor pentru
cercetare, dezvoltă creativitatea, relaţiile dintre copii, încurajează copiii
timizi. Astfel proiectul poate fi privit
atât ca desfăşurare propriu-zisă a procesului învăţării, cât şi ca produs final
al acestuia.
Bibliografie: Revista învăţământului preşcolar 3-4 /
2012,
1-2 /2013
Metoda proiectelor la vârste timpurii – Editura Miniped
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu