Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
ÎNVĂŢAREA PRIN COOPERARE
prof. înv.
primar Părău Ionela
Școala Gimnazială nr. 113
București
“Omul nu este întreg decât atunci când se joacă”, afirma Fr.Schiller. Parafrazându-l, aş putea spune că
omul nu este întreg decât atunci când se
joacă în grup.
Pornind de la această afirmaţie vreau să subliniez importanţa folosirii
jocului ca strategie ludică în învăţământul primar. Jocul implică un ansamblu
de acţiuni şi procese psihice care trezesc copilului buna dispoziţie, creând
atmosfera favorabilă unei desfaşurări a activităţii. Având dulcea iluzie că se
joacă, elevul participă activ la propria lui formare, achiziţionând cunoştinţe,
formându–şi atitudini şi comportamente. Jocul, activitate cu caracter dominant
la această vârstă, conduce la cele mai importante modificări în psihicul
copilului. Funcţia principală a sa este aceea de a permite individului să-şi
realizeze eul, să-şi manifeste personalitatea, să urmeze pentru moment linia
interesului său major. În joc are loc dezvoltarea tuturor laturilor personalitaţii:
a capacităţilor intelectuale, a calităţilor morale, a creativităţii. Prin joc
toate aceste însuşiri se modelează în unitatea şi interacţiunea lor. Jocul este deci puntea ce poate uni şcoala cu
viaţa, activitatea ce poate permite să
treacă la munca serioasă .
Prin
joc se realizează cunoaşterea realităţii, se exersează funcţiile
psihomotrice şi socioafective, el are
rolul de a bucura, destinde, delecta, de a crea confort spiritual, de a
compensa terapeutic tensiunea şi neîmplinirile individuale.
Munca în grupuri stă la baza activităţilor didactice.
Aceste activităţi urmăresc să dezvolte la copii un simţ al identităţii şi preţuirii
de sine, cooperarea, respectul şi integrarea în comunitatea elevilor.
Modalităţile de lucru şi metodele aplicate cer moduri diferite de dispunere a mobilierului
şi organizarea elevilor în formaţii de lucru de diferite mărimi. Se ţine cont
de nivelul de dezvoltare al fiecărui copil prin metodologia didactică utilizată
care vizează abordarea individualizată a elevilor clasei. Activitatea este
organizată pe centre de activitate (de alfabetizare, de lectură, de ştiinţe, de
matematică, de arte, de teatru şi
jocuri), care răspund intereselor şi
nevoilor elevilor şi
includ activităţi pe mai multe niveluri şi cu materiale
diferite, organizate logic, ţinând cont de cerinţele şi stilurile individuale de învăţare.
Climatul pozitiv al clasei va fi creat prin: existenţa unei atmosfere de
încredere, simţul apartenenţei la comunitate,
implicare în luarea deciziilor, amabilitate şi
încurajare din partea colegilor, energia şi starea de spirit a învăţătoarei,
aşteptări clare în privinţa
rezultatelor învăţării, corectitudine şi echitate în participare.
Conlucrarea înlocuieşte competiţia în munca solitară, iar imensul beneficiu al
cooperării devine real pentru copii.
Când abordăm învăţarea prin cooperare trebuie să ţinem seama de multiple
cerinţe: constituirea grupurilor eterogene (5 – 7 elevi), desfăşurarea
activităţii din punct de vedere metodic, monitorizarea grupurilor de către
învăţător (urmăreşte activitatea, intervine la nevoie, îmbogăţeşte sarcinile,
evaluează învăţarea), responsabilitatea personală şi de grup, climatul clasei.
Această metodă reprezintă utilizarea, ca metodă instrucţională a grupului
mic de copii, astfel încât aceştia să poată lucra împreună, urmând ca fiecare
membru al grupului să-şi îmbunătăţească performanţele proprii şi să contribuie
la creşterea performanţelor celorlalţi membrii ai grupului.
Învăţarea prin cooperare are loc atunci când copiii lucrează împreună,
pentru a rezolva una şi aceeaşi problemă, pentru a explora o temă nouă sau a
creea idei noi, combinaţii noi, sau chiar inovaţii autentice. Învăţarea prin
cooperare se poate aplica cu succes mai ales la temele de recapitulare,
sistematizare, consolidare, fixare, formare de abilităţi intelectuale şi
practice, pe parcursul unei ore întregi, ori secvenţial.
Profesorul care utilizează strategia învăţării prin cooperare trebuie să deţină următoarele competenţe: competenţa energizantă ( capacitatea de a-i face pe
elevi să dorească să se implice în
activitate), competenţa empatică
ce presupune abilitatea de a lucra cu elevii reuşind să se transpună în situaţiile
pe care aceştia le parcurg, competenta ludică
(capacitatea de a răspunde jocului prin joc), competenţa organizatorică (
abilitatea de a organiza colectivul în echipe de lucru şi de a menţine şi
impune respectarea regulilor), competenţa interrelaţională
ce presupune disponibilităţi de comunicare cu elevii, menită să dezvolte şi la
aceştia abilităţile sociale necesare integrării optime în colectiv, precum şi
alte competenţe: ştiinţifice, psihopedagogice şi metodice, manageriale şi
psihosociale.
Avantajele cooperarii:
- scopul grupului, maximizarea învăţării
tuturor membrilor, îi motivează pe elevi să obţină mai mult decât achiziţii
strict personale, ci rezultate bune pentru echipă ;
- membrii grupului se consideră, fiecare în
parte şi ca grup, responsabili pentru a
face muncă de calitate ;
- ei
îşi oferă reciproc sprijin personal şi intelectual, bazat pe devotament şi
grijă faţă de celălalt;
- ei învaţă deprinderi sociale şi le
folosesc pentru a-şi coordona eforturile pentru îndeplinirea scopurilor;
- toţi
membrii acceptă responsabilitatea de a conduce grupul; ca rezultat, grupul
reprezintă mai mult decât suma părţilor;
- toţi
elevii au performanţe şcolare mai bune decât dacă ar lucra individual;
- se
fondează o varietate largă de forme de interacţiune (învaţare în cuplu, în
grupuri eterogene), care facilitează apariţia sentimentelor de acceptare şi
simpatie;
- instaurează
în grup buna înţelegere, armonia, conduita de facilitare a succesului
celorlalţi.
Într-o societate postmodernistă, cunoaşterea trebuie să fie funcţională,
utilă; înveţi nu doar pentru „a şti” şi a stoca o serie de informaţii din
diferite domenii, pentru a demonstra cât de „educat eşti”, cât înveţi pentru „a
face”, pentru „a folosi” ceea ce ştii, pentru „a aplica” ceea ce ai acumulat,
în folosul tău şi al celorlalţi. A şti ce să faci cu ceea ce ai învăţat este
dezideratul major al educaţiei postmoderniste.
Bibliografie:
1.
Barbu,
H.; Popescu, E.; Şerban, F. (1994): Activităţi
de joc şi recreativ-distractive,
Bucureşti, E.D.P.
2.
Dima,
Silvia (1997): Copilăria –fundament al
personalităţii, editată de Revista Învăţământul preşcolar
3.
Dragu,
Anca; Sorin Cristea (2003): Psihologie şi
pedagogie şcolară, Constanţa, Ovidius University Press
4.
Kate,
Burke Walsh (1999): Crearea claselor
orientate dupa necesităţile copiilor de 8, 9, 10 ani, Iaşi, C.E.D.P. Step
by Step
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu