Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Utilizarea softurilor educaționale în grădiniță
Prof.înv.preșcolar
Irina ȚIPLEA
Grădinița cu
P.P.Nr.12 Sighetu Marmației
Noul
Curriculum pentru educație timpurie pune accent pe jocul liber inițiat de copil
sau ales de către acesta.
Organizată pe centre de interes, sala de grupă devine un cadru adecvat
situațiilor de învățare. Prin felul în care este amenajată, ea oferă copilului
ocazia să se simtă bine în intimitatea lui, stimulându-i interesul și
invitându-l la învățare prin descoperire și explorare. Luând în considerare
interesele și aspirațiile copilului preșcolar, nevoile acestuia, sala de grupă
poate fi delimitată în mai multe centre de interes: Bibliotecă, Știință, Artă,
Construcții, Joc de rol, Apă și nisip.
Preșcolarul
are nevoie de timp zilnic pentru joc, de spațiu corespunzător și de obiecte
(jucării, softuri educaționale, diferite materiale, truse) absolut necesare
inițierii și desfășurării jocului. În acest context, cadrul didactic trebuie să
urmărească: ce se joacă, cu ce se joacă, cu cine se joacă cei mici.
Procesul
instructiv-educativ trebuie să pornească de la cunoașterea fiecărui preșcolar
în parte. Jocurile și activitățile alese au o contribuție semnificativă în
acest sens. Educatoarea amenajează spații și pune la dispoziție materialele
didactice prin care ei să fie antrenați, valorizați, evaluați. Jocurile liber
alese ale copiilor de 3-6/7 ani au rol în dezvoltarea globală a acestora cu
metode active de stimulare a învățării, din perspectiva noului curriculum, cu
exemple de bune practici pentru facilitarea aplicării lui. În programul zilnic
de la grădiniță, etapa de jocuri și activități alese ocupă cea mai mare parte.
Copiii
sunt îndrumați spre centrele amenajate unde își desfășoară activitatea în
funcție de dorințele și interesele individuale, iar după programul de
activități pe domenii experiențiale, se
derulează a doua etapă de jocuri și activități alese care se încheie la ora
prânzului. Copilul are nevoie de sprijin și îndrumare, dar și de libertate și
inițiativă personală. Cadrul didactic trebuie să înțeleagă, să accepte și să
încurajeze modalitățile specifice prin care copilul achiziționează cunoștințe:
imitare, încercare și eroare, experimentare.
Softurile
educaționale care se folosesc în grădiniță cuprind jocuri didactice care se pot
folosi în cadrul centrelor de interes deschise pentru preșcolari, în cadrul
activităților de dezvoltare personală, gimnastica de înviorare, jocuri
sportive. Jocul didactic este una din cele mai accesibile forme de activitate
datorată: originalității sale specifice, împletirea strânsă a jocului cu
activitatea, îmbinarea elementelor de joc cu sarcina didactică. (Crenguță,
2008)
Jocul
didactic este un important mijloc de educație care pune în valoare și
antrenează capacitățile creatoare ale copilului. Rolul și importanța acestuia
constă în faptul că el facilitează procesul de asimilare, fixare și consolidare
a cunoștințelor. Datorită caracterului său formativ, jocul influențează
dezvoltarea personalității copilului.
Eduard
Claparede spune că ”principala trebuință a copilului este jocul, activitate ce
îi permite copilului să se manifeste conform naturii sale, să treacă pe
nesimțite la munca serioasă.”
Jocurile
didactice întâlnite în softurile educaționale pot contribui la realizarea unor
obiective educaționale variate și complexe care pot viza dezvoltarea fizică a
coplilului în cazul jocurilor motrice, sportive sau dezvoltarea unor subteme
ale vieții psihice. Scopul jocului reprezintă o finalitate generală spre care
tinde jocul respectiv și se formulează pe baza obiectivelor de referință din
curriculum. Conținutul jocului include totalitatea cunoștințelor, priceperilor
și deprinderilor cu care copiii operează în joc. Sarcina didactică indică ce
anume trebuie să realizeze efectiv copiii pe parcursul jocului pentru a atinge scopul propus. Regulile jocului
concretizează sarcina didactică realizând legătura dintre aceasta și acțiunea
jocului. Elementele jocului includ căile, mijloacele folosite pentru a da
coloratura plăcută, atractivă, distractivă activității desfășurate.
Centrul
Bibliotecă este un spațiu în care
preșcolarii își exersează limbajul sub toate aspectele sale (vocabular,
gramatică, sintaxă, înțelegerea mesajului) în timp ce comunică (verbal sau
nonverbal) sau asimilează limbajul scris. Se adresează DLC (Domeniului Limbă și
Comunicare) iar contribuțiile asupra dezvoltării globale sunt multiple și pot
include: dezvoltarea motricității fine, dezvoltarea abilităților de
interacțiune cu copiii de vârstă apropiată, curiozitatea și interesul,
inițiativa și creativitatea.
Pe
rafturi, cărțile trebuie așezate ordonat, expuse astfel încât, preșcolarii să
le găsească cu ușurință, să aibă acces la ele și să poată alege cartea dorită,
să privească în liniște. Pe lângă cărți, cadrul didactic poate îmbogăți centrul
și cu alte materiale: softuri educaționale ”Călătorie misterioasă”, ”În lumea
poveștilor”, litere autocolante, ziare, reviste, jetoane cu diferite imagini,
creioane grafice, etc.
Prin softurile cu povești copilul face
cunoștință cu personajele și conținutul poveștii, narate și prezentate într-o
formă grafică deosebită. Pe parcursul derulării poveștii, are de îndeplinit și
o sarcină surpriză. Jocurile ce însoțesc povestea de față dezvoltă memoria,
logica, spiritul de observație și îndemânarea copilului în utilizarea
calculatorului (Ionescu, 2004). Îi sunt adresate copilului întrebări (tip
grilă) și îi sunt solicitate răspunsuri pentru a vedea în ce măsură s-a
familiarizat cu ideile și personajele din poveste, totul fiind prezentat într-un mod stimulativ și
plăcut.
Centrul
Artă are influențe asupra dezvoltării
copiilor în toate domeniile, deoarece acestea se întrepătrund în sarcinile și
tipurile de activități de aici și pot asigura dezvoltarea globală a
preșcolarului. Gama de materiale din acest centru poate cuprinde: blocuri de
desen, foarfece, lipici, creioane colorate, carioci, plastilină, planșete,
sârmă, autocolant, sfoară, gheme de lână în diferite culori, CD-uri cu muzică,
softuri educaționale, muzicuțe, fluiere, etc. În
acest centru, copiilor li se oferă posibilitatea de a
exersa pictura cu degete, dopuri de plută, cu buretele, rulouri de carton,
imprimă materiale textile, pictează cu ceară, modelează, confecționează colaje.
Copiilor
le plac poveștile care sunt prezentate pe calculator sub forma unor personaje cunoscute
ce le propun să aleagă ce se potrivește, să coloreze îmbrăcămintea acestora
după preferințe. Prin opțiunea ”paint” putem lăsa copiii să-și exerseze
abilitățile artistico-plastice, să creeze imagini, să decoreze diferite imagini
și să le coloreze așa cum doresc ei.
În
cadrul centrului Știință, copiii sunt
entuziasmați de jocurile ce propun probleme ilustrate, alegerea formelor
geometrice și a obiectelor în funcție de acestea, selectarea lor după culoare,
mărime, formă. Calculatorul, prin folosirea softurilor educaționale poate
contribui la exersarea și dezvoltarea capacităților de a face asocieri logice,
comparații între elementele lumii înconjurătoare. El sprijină preșcolarii în
rezolvarea unor imagini (completează imaginea), realizarea grupelor de obiecte
după criterii date (mărime, culoare, formă, grosime, utilitate, domenii de
activitate). În același timp, ajută copiii în formarea imaginii de sine,
dezvoltă încrederea în forțele proprii, dorința de reușită, voință, motivația.
Exemple de jocuri întâlnite pe softurile educaționale: Ocolește jaloanele pe
care sunt cifre impare, Mingi amestecate în coșuri separate, Fete și băieți
așezăm perechi, Cărți groase, cărți subțiri, Grupează fructele după formă, La
cumpărături, Cântărește fructele, etc.
Jocul de construcție reproduce
unele construcții sau obiecte din mediul înconjurător. Copiii, găsind la
grădiniță un bogat material de construcție, învață să realizeze treptat
diferite modele, fie din imaginație, fie după o temă dată. Jocurile de
construcție întâlnite pe softurile educaționale sunt îndrăgite de preșcolari,
interesante, dezvoltând creativitatea, de exemplu: figuri
geometrice-construcții plane, Castelul Zânei Toamna, Căsuța greierașului,
Vaporul, Barca, etc.
Jocul ”Să facă gimnastică în același timp cu
PitiClick” are ca scop pe lângă călirea organismului și întărirea
sănătății, dezvoltarea armonioasă a tuturor grupelor musculare, prevenirea
localizării unor atitudini vicioase, creșterea capacității intelectuale,
crearea unei bune dispoziții. PitiClic le spune copiilor cum trebuie să fie
echipați pentru aceste exerciții, iar copiii ascultă explicațiile prezentate și
observă modul de executare al acestora, apoi execută exercițiile împreună cu
acesta.
Jocul
muzical este o bună metodă de explorare a sentimentelor și valorilor personale
și de descoperire a aptitudinilor înnăscute ale copilului. Jocul muzical
înseamnă explorare, implică interactivitate, participare directă, dobândire de
capacități și experiențe noi, cultivă spiritul de observație, memoria, atenția,
gândirea, dar și spiritul artistic (Crenguță, 2008).
Pe
ecranul calculatorului apare un pian mare și o mână gigantică. PitiClic dorește
să îi familiarizeze pe copii cu denumirea fiecărui deget pentru a putea cânta
la pian. După ce a explicat și arătat fiecare deget în parte îi pune pe copii
în dificultate. Dă click pe fiecare deget sugerat de PitiClic.
BIBLIOGRAFIE
1.
Borteanu
S., Brănişteanu R., (2008), Curriculum
pentru învăţământul preşcolar (3-6/7 ani), Editura Didactica Publishing
House, Bucureşti
2.
Bucur
A., (2004), Mijloace de învăţământ şi
materiale didactice în grădiniţă,
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Bucureşti
3.
Cioflica S.M., Iliescu B., (2003), Prietenul meu, calculatorul, (Ghid de
utilizare pentru preşcolari), Ed. Tehno-Art, Petroşani
4. Culea L., (2008), Activitatea
integrată din Grădiniţă-Ghid pentru cadrele didactice din învăţământul
preuniversitar, Editura Didactica Publishing House, Bucureşti
5. Crenguţa L., (2008), Strategii didactice
interactive, ediția a III-a,
EDP, Bucureşti
- Ionescu
M., (2004), Didactica modernă, Editura
Dacia, Cluj Napoca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu