Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
METODE DE ÎNVĂŢARE EFICIENTE
Vizitiu Marius, Școala Gimnazială Pietrari
Învăţarea centrată pe elev reprezintă o
abordare care presupune un stil
de învăţare
activ şi integrarea programelor
de învăţare
în
funcţie de ritmul propriu de învăţare
al elevului. Elevul trebuie să fie implicat şi responsabil pentru progresele pe care le face în ceea ce priveşte propria lui educaţie.
Brainstormingul este o metodă care ajută
la crearea unor idei şi concepte creative şi inovatoare. Pentru un
brainstorming eficient, inhibiţiile şi criticile suspendate vor fi puse de-o
parte. Astfel exprimarea va deveni liberă şi participanţii la un proces de
brainstorming îşi vor spune ideile şi părerile fără teama de a fi respinşi sau
criticaţi. Se expune un concept, o idee sau o problemă şi fiecare îşi spune
părerea despre cele expuse şi absolut tot ceea ce le trece prin minte, inclusiv
idei comice sau inaplicabile.
O sesiune de brainstorming bine dirijată
dă fiecăruia ocazia de a participa la dezbateri şi se poate dovedi o acţiune
foarte constructivă.
Etapele unui brainstorming eficient sunt
următoarele:
-deschiderea sesiunii de brainstorming în
care se prezintă scopul acesteia şi se discută
tehnicile şi regulile de bază care vor fi
utilizate;
-perioada de acomodare durează 5-10 minute
şi are ca obiectiv introducerea grupului
în atmosfera brainstormingului, unde participanţii
sunt stimulaţi să discute idei generale pentru a putea trece la un nivel
superior;
-partea creativă a brainstormingului are o
durată de 25-30 de minute. Este
recomandabilca în timpul derulării acestei etape,
coordonatorul (profesorul) să amintească timpul care a trecut şi cât timp a mai
rămas, să “preseze” participanţii şi în finalul părţii creative să mai acorde
câte 3-4 minute în plus. În acest interval de timp grupul participant trebuie
să fie stimulaţi să-şi spună părerile fără ocolişuri.
-la sfârşitul părţii creative
coordonatorul brainstormingului clarifică ideile care au fost
notate şi puse în discuţie şi verifică dacă toată
lumea a înţeles punctele dezbătute. Este momentul în care se vor elimina
sugestiile prea îndrăzneţe şi care nu sunt îndeajuns de pertinente. Se face şi
o evaluare a sesiunii de brainstorming şi a contribuţiei fiecărui participant
la derularea sesiunii. Pot fi luate în considerare pentru evaluare: talentele
şi aptitudinile grupului, repartiţia timpului şi punctele care au reuşit să fie
atinse.
-pentru a stabili un acord obiectiv cei
care au participat la brainstorming îşi vor spune
părerea şi vor vota cele mai bune idei. Grupul supus
la acţiunea de brainstorming trebuie să stabilească singuri care au fost ideile
care s-au pliat cel mai bine pe conceptul dezbătut.
Pe timpul desfăşurării brainstormingului
participanţilor nu li se vor cere explicaţii pentru ideile lor. Aceasta este o
greşeală care poate aduce o evaluare prematură a ideilor şi o îngreunare a
procesului în sine.
Brainstormingul funcţionează după
principiul: asigurarea calităţii prin cantitate şi îşi propune să elimine exact
acest neajuns generat de autocritică.
Este important de reţinut că obiectivul
fundamental al metodei brainstorming constă
în exprimarea liberă a opiniilor prin eliberarea
de orice prejudecăţi. De aceea, acceptaţi toate ideile, chiar trăznite,
neobişnuite, absurde, fanteziste, aşa cum vin ele în mintea elevilor,
indiferent dacă acestea conduc sau nu la rezolvarea problemei. Pentru a
determina progresul în învăţare al elevilor este necesar să îi antrenaţi în
schimbul de idei; faceţi asta astfel încât toţi elevii să îşi exprime opiniile!
Utilizarea
acestei metode în învățământul primar:
Se poate folosi
cu succes la:
Limba
română: - părţi de vorbire, părţi de
propoziţie, semne de punctuaţie;
Matematică
: - unităţi de măsură, forme
geometrice;
Geografie: - Munţii Carpaţi, ape curgătoare, câmpiile;
Istorie: - figuri de domnitori români;
Ştiinţe: - medii de viaţă;
Exemple de teme:
Literele s-au
certat. De ce oare?
Ce părere ai
despre....?
Ce s-ar întâmpla
dacă....?
Ce l-aţi sfătui
pe Ionel ( din schiţa „ Vizită” de I.L. Caragiale) dacă v-aţi juca cu el? Ce
aţi face în locul lui Ionel?
Ce aţi face în
locul lui Ştefan cel Mare?
Ce aţi face în
locul feciorului de împărat?
Aţi reacţiona ca
şi personajul principal la una din probleme?
Cum credeţi că
priveşte problema X, Y, Z ( acestea pot fi personaje, personalităţi,
instituţii, părinţi, etc?
Cuvinte -cheie:
cartea, prietenia, norul;
Imagini –simbol:
plante, peisaje, obiecte, oameni.
Procesul metodei:
1. Introduceţi tema;
2. Definiţi sarcina;
3. Precizaţi regulile acestei tehnici;
4. Invitaţi participanţii să ofere
sugestii:toate sunt notate;
5. Se întocmeşte lista completă;
6. După terminarea listei se ia fiecare
idee pe rând şi se discută;
7. Grupul decide dacă sugestia rămâne sau
nu pe listă:participantul care a sugerat ideea argumentează;
8. Anunţaţi lista finală;
9. Concluzia/rezumarea celor discutate
este formulată de către formator.
Bibliografie:
Ardelean Liviu, Secelean Nicolae – Didactica
matematicii – noţiuni generale, comunicare
didactică specifică matematicii, Ed. Universităţii ²Lucian Blaga², Sibiu, 2007;
Ardelean Liviu, Secelean Nicolae – Didactica
matematicii – managementul, proiectarea şi
evaluarea activităţilor didactice, Ed. Universităţii ²Lucian Blaga², Sibiu, 2007;
Dumitru Ion Alexandru - Dezvoltarea gândirii critice şi învăţarea
eficientă, Ed. de Vest, Timişoara, 2000;
Sarivan Ligia,
coord. – Predarea interactivă centrată pe elev, Educaţia 2000+,
Bucureşti, 2005;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu