Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
METODE DE SUCCES
ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREȘCOLAR
Vizitiu Roxana Claudia, Grădinița Gheboieni
Pentru a avea cu adevărat copilul în
centrul activităţii instructiv-educative, profesorul îndeplineşte roluri cu
mult mai nuanţate decât în şcoala tradiţională. În abordarea centrată pe elev,
succesul la clasă depinde de competenţele cadrului didactic de a crea
oportunităţile optime de învăţare pentru fiecare elev.
Metodele de învăţare centrată pe elev fac lecţiile interesante, sprijină elevii în
înţelegerea
conţinuturilor pe care să fie capabili să le
aplice în viaţa reală.
Printre metodele care activează predarea-învăţarea
sunt şi cele prin care elevii
lucrează productiv unii cu alţii, îşi
dezvoltă abilităţi de colaborare şi ajutor reciproc. Ele pot avea un impact
extraordinar asupra elevilor datorită
denumirilor, caracterului ludic
şi oferă
alternative de învăţare cu ,,priză” la elevi.
În vederea dezvoltării gândirii
critice la elevi, trebuie să utilizăm,
cu precădere unele strategii
activ-participative, creative. Acestea
nu trebuie rupte de cele tradiţionale, ele marcând un nivel superior în spirala modernizării strategiilor didactice.
Este o tehnica
de invatare prin cooperare ; incurajeaza copii sa-si exprime opiniile cu
privire la solutiile propuse de colegii lor; stimuleaza gandirea, creativitatea
si invatarea.
OBIECTIVE:
Elaborarea unui plan care să conducă
la finalizarea unui produs ce constituie opinia sau concepția tuturor membrilor
grupului.
DESCRIEREA METODEI:
1. Se formează grupe de cate 3/4 copii;
Copiii,
organizați în grupuri, rezolvă o sarcină de lucru care permite mai multe perspective de
abordare sau mai multe soluții.
2. Produsele activității grupelor de copii
se expun într-un loc vizibil care se transformă într-o galerie expozițională.
3. La un semnal dat, grupurile de copii
aflați în calitate de vizitatori și critici trec pe la fiecare exponat pentru a
examina soluțiile sau ideile propuse de colegi și își notează ( ajutați de
educatoare sau prin simboluri ), pe un poster, comentariile critice, întrebări,
observații.
4. După ce se încheie turul galeriei,
grupurile revin la locul inițial și citesc comentariile, observațiile de pe
lucrarea lor, reexaminându-și produsul din prisma acestora.
EXEMPLU: Desen-
Tablou de toamna
- se
constituie grupurile din 3/4 copii ;
- fiecare
grup se consultă în vederea găsirii soluțiilor privind culori, elemente
ale tabloului, compunerea spațiului plastic, împărțirea sarcinilor în
cadrul grupului;
- timpul
de lucru al copiilor este de 10 minute;
- educatoarea
monitorizează activitatea oferind sprijin;
- grupurile
afisează desenele într-un loc vizibil formând o adevarată expoziție;
- la
semnalul educatoarei grupurile trec de la o lucrare la alta pentru a o
examina;
- pe
marginea desenelor se vor trece: elemente omise, utilizarea culorilor
predominante, se barează elementele care nu corespund;
- turul
se face timp de 5 minute;
- după
încheierea turului galeriei grupurile revin la locul inițial și timp de 5
minute analizează observațiile făcute și își completează desenul.
Bibliografie:
Ardelean Liviu, Secelean Nicolae – Didactica
matematicii – managementul, proiectarea şi
evaluarea activităţilor didactice, Ed. Universităţii ²Lucian Blaga², Sibiu, 2007;
Dumitru Ion Alexandru - Dezvoltarea gândirii critice şi învăţarea
eficientă, Ed. de Vest, Timişoara, 2000;
Sarivan Ligia,
coord. – Predarea interactivă centrată pe elev, Educaţia 2000+,
Bucureşti, 2005;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu