Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Sală de sport pentru 78 – proiect civic
Profesor Petrescu Viorica , Școala Gimnazială 78,
București
În perioada martie-aprilie 2019, în
Școala Gimnazială 78, sector 3 București, ca urmare a participării mele la
cursul de formare continuă Democrație
participativă - Cetățeanul a fost
pus în practică un proiect numit Micii
cetățeni, care a avut un impact deosebit asupra participanților direcți și
nu numai.
Școala Gimnazială nr. 78
este o școală mică, în cartierul 23 August din București, ridicată în anul 1965
pentru un număr de aproximativ 200 de elevi, copii ai muncitorilor Uzinei 23
August. De atunci și până în prezent numărul de elevi s-a dublat, iar din lipsa
spațiului s-a renunțat treptat la laboratorul de științe, la sala de
informatică și, în urmă cu câțiva ani, o dată cu transferarea clasei
pregătitoare de la grădiniță la învățământul primar, s-a renunțat și la mica
sală de sport de la parter, care a fost transformată în sală de clasă.
Din acest motiv, cei peste
400 de elevi ai școlii, începând cu lunile octombrie-noiembrie și până în
aprilie-mai, și în orice zi ploioasă, sunt nevoiți să facă sportul în sala de clasă. Inutil să spunem că în afara unor
scurte exerciții de încălzire, a unor jocuri de grup care nu presupun multă
mișcare sau a unor discuții teoretice, orele de sport nu sunt ceea ce ar trebui
să fie pentru niște copii plini de energie.
Dezbaterile împreună cu elevi
de la diferite clase cu privire la identificarea celor mai grave probleme ale
școlii a dus la concluzia unanimă că lipsa spațiului și respectiv lipsa unei
săli de sport este chestiunea care îi preocupă cel mai mult pe copii. Aceste
discuții au fost preluate în filmul cel puteți urmări la adresa de mai jos:
Pentru a fi convinși că problema
care îi preocupă pe ei este și problema celor mai mulți elevi din școală,
copiii din clasa a V a B au propus și realizat un sondaj de opinie în rândul
colegilor. Aceștia urmau să bifeze, dintr-o listă de 10 deficiențe ale școlii,
identificate de elevi, pe cea care îi supăra cel mai mult. Nu a mai fost nici
un dubiu că sala de sport s-a aflat în top.
S-a trecut la etapa următoare: un
plan de acțiune prin care elevii să încerce, după puterile lor, să rezolve
această problemă. S-a discutat și votat: realizarea unui logo al campaniei și a
unor afișe de promovare, redactarea și semnarea unei petiții de susținere din
partea comunității școlare (elevi, părinți, profesori, vecini), invitarea
pentru discuții a unor factori de influență (consilieri locali, ONG-uri),
redactarea unei solicitări de rezolvare a problemei către factorul decident –
Primăria Sector 3 etc.
Toate
punctele acestui plan de acțiune au fost rezolvate repede. Logo-ul campaniei
numită Sală de sport pentru 78 a
arătat așa, iar unul dintre afișe este prezentat mai jos:
Un punct aparte a constituit-o
petiția de susținere. Aici a participat întreaga școală. La ora de dirigenție,
fiecare clasă de gimnaziu, înarmată
cu pliante, a avut de parcurs una sau două străzi ale Cartierului 23 August, a
trebuit să vorbească cu oamenii și să-i convingă să semneze petiția. A fost un
succes: într-o singură zi au fost strânse 1267 de semnături de susținere.
Filmul care surprinde interacțiunile
dintre elevi și comunitate îl găsiți aici:
Pasul
următor a fost redactarea, de către copii, a unei solicitări de sprijin
adresate Primăriei Sector 3, la care să fie atașate cele 1267 semnături de
susținere.
O
grupă de elevi a fost însărcinată să ducă și să înregistreze la Primărie
solicitarea. Distanța dintre școală și Primărie este mare, iar deplasarea s-a
transformat într-o adevărată excursie de studiu: elevii s-au deplasat cu metroul
(însoțiți de mine), au luat bon de ordine și au înregistrat documentația. În
copie, aceași documentație a fost înregistrată și peste drum de Primărie, la
celălalt for tutelar al școlii – Inspectoratul Sector 3, spre știință și cu
rugămintea de susținere. Filmul acestei activități:
În
așteptarea răspunsului oficial al Primăriei, copiii au transmis invitații la
dezbateri, pe tema lipsei de spațiu, către consilierii locali care sunt în
consiliul de administrație al școlii și către diferite ONG-uri de profil.
Consilierii
locali nu au răspuns, în schimb am fost vizitați de președintele Asociației
Clubul Sport de Arte Marțiale Olimp, care, de câțiva ani, face presiuni la
nivelul autorităților locale pentru rezolvarea lipsei sălilor de sport în
școlile din sector 3. Copiii au aflat prin intermediul acelei discuții că la
noi în școală nu este o situație singulară, că în ultimii ani au fost
construite totuși destul de multe săli de sport, dar, din păcate, noi nu am
fost luați în calcul. Tot domnul Victor Popa ne-a dat și ideea de acțiune în
continuare, în cazul în care răspunsul autorităților la solicitarea noastră va
fi negativ. Și anume o interpelare din partea copiilor în ședința Consiliului
Local al Primăriei Sector 3. Elevii au aflat cu acest prilej câte ceva din
felul în care funcționează această autoritate locală, cum sunt votate
proiectele, când intră ele în vigoare etc.
Răspunsul
la solicitarea noastră către Primăriei a venit în timp legal, dar în termeni
foarte evazivi. Ni se transmitea că îi preocupă problema noastră, dar ea va fi
rezolvată în măsura în care se vor găsi fonduri. Adică nimic precis. Așa că
ne-am hotărât să ne înscriem la luarea de cuvânt din timpul ședinței lunare a
Consiliului Local, prin care cetățenii pot interacționa direct cu factorii de
decizie.
Fiecare
nivel de gimnaziu și-a desemnat un reprezentant, care a fost însărcinat să
redacteze un mic discurs care să aibă impact.
Cei 4 elevi din clasele V, VI, VII, VIII, în data de 28 martie 2019, au
așteptat timp de trei ore ca ședința să se finalizeze și să-și poată expune
doleanțele.
Domnul
primar Robert Negoiță s-a declarat impresionat de răbdarea copiilor, dar și de
problema lor și a promis rezolvarea ei în cel mai scurt timp. Este vorba despre
un proiect de extindere a școlii, atât pe orizontală, cât și pe verticală, care
ar aduce elevilor nu doar sala de sport dorită, cât și laboratoare de
informatică și științe, sală de festivități, sală pentru after-school și alte
necesități urgente.
Colegii
din școală au urmărit interpelarea reprezentanților lor pe youtube, în direct,
iar promisiunea primarului a fost considerată un mare succes. Aveți mai jos
dovada că primarul a devenit foarte popular în rândul copiilor de clasa a IV a
și nu numai.
Nu
știu dacă primarul își va ține promisiunea foarte curând. Dar știu că elevii au
învățat enorm de multe în cadrul acestui proiect și nu despre chestiuni
teoretice, ci despre viață. Au fost puși în situația de a fi creativi, de a redacta
texte, de a comunica cu străini și a fi convingători, de a interacționa cu
instituții oficiale pe limbajul lor, de a lucra în echipă. Au învățat să creadă
să sunt cu adevărat importanți, că părerea lor contează, iar blocajul
birocratic și al indiferenței poate fi depășit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu