Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Calităţi şi defecte ale sufletului poporului român
Laborant ing.Ţuncu Elena Eugenia
Colegiul Naţional ,,Tudor Vladimirescu” Târgu Jiu
Preocupat de extinderea spiritului ştiinţific în filosofia
şi cultura română, de cunoaşterea elementelor specifice spiritualităţii
româneşti şi a psihologiei poporului român în contextul istoriei europene,
Constantin Rădulescu – Motru evidenţiază principalele trăsături ale mentalului
colectiv românesc care îl diferenţiază de cel al popoarelor din apusul Europei
dar, în acelaşi timp, îi permit un loc distinct în istorie.
O primă
trăsătură ar fi individualismul sufletului românesc născut din nevoia românilor
de a se rupe de trecut, din faptul că nu au văzut întotdeauna cu ochii minţii
cursul real al evenimentelor, din neîncrederea în discursurile politicienilor
care le-au derutat opţiunile sau din tensiunea dintre modernitatea societăţii
şi reflexele pre-moderne în faţa pericolelor impuse de istorie; individualismul
poate fi educat şi transformat în unul creator de instituţii numai sub
influenţa factorului spiritual, prin realizarea unei voinţe unitare a
sufletului românesc. Românii, spune Motru, nu sunt perseverenţi în muncă,
improvizează, se apucă greu de ceva şi ,,se lasă uşor”, sunt delăsători,
atitudini determinate de nepotrivirea dintre factorul ereditar şi cel
instituţional din primele decenii ale sec.XX. Nepotrivirea îl face pe român
nedisciplinat în muncă, munca lui este dezordonată, în salturi; românul
munceşte mult şi bine dacă este nevoit, dar are şi lungi perioade de odihnă, nu
păstrează ritmul regulat al muncii; el este şi ,,cheltuitor cu timpul”, nu
preţuieşte timpul, pierde zile şi nopţi în petreceri şi se tocmeşte mult pentru
lucruri de nimic, afirmă Motru.
La
poporul nostru nu există continuitate şi consecvenţă în activitatea practică,
românul nu este consecvent cu sine însuşi, ci cu grupul; el trebuie să zică aşa
cum ,,zice lumea” şi să facă aşa cum ,,face lumea”, părerea de grup este mai
importantă decât cea individuală, dar îi uneşte pe români în acelaşi ,,vad
sufletesc”; românii se conduc după spiritul de grup, curajul se vede în
exprimarea opiniilor, dar numai dacă aceasta se face în numele grupului.
Românii nu au clădită moralitatea pentru faptele lor, mint din interes şi nu au
un cult al adevărului; acelaşi spirit de grup îl face pe român religios şi
naţionalist, scria filosoful la 1937; religiozitatea porneşte, de multe ori,
din faptul că toată lumea este religioasă, nu se fundamentează totdeauna pe
sentimentul personalităţii. Motru este convins că românul e preocupat de ce vor
zice alţii, de aceea profesiunea care îl atrage cel mai mult este cea apropiată
de mulţime, politica în special; românii trăiesc sufleteşte în primul rând cu o
conştiinţă de grup care le oferă motivele vieţii lor zilnice, dar nu sunt
solidari întrucât le lipsesc conştiinţa sacrificiului personal şi voinţa de
sacrificiu. Aptitudinile pentru muncă nu sunt corect valorificate, în primele
decenii ale sec.XX, pentru că lipseşte educaţia ce impune respectul faţă de
muncă atât a propriei persoane cât şi a celuilalt.
Date
fiind aceste motive şi mai ales convingerea filosofului că poporul român are
mai multe defecte şi vicii decât calităţi, ,,ceea ce rămâne de făcut este că …
trebuie să începem prin a ne studia pe noi înşine, ca să vedem cine suntem şi
ce putem. Ruşine nu este pentru poporul care se ştie deosebit sufleteşte de
popoare glorioase şi puternice, dar este ruşine pentru poporul care nu are
curajul să-şi cunoască firea şi destinul”. (Constantin Rădulescu – Motru, Psihologia poporului român, Ed. Paideia,
Bucureşti, 1998,p.32).
Este
esenţial îndemnul filosofului la cunoaşterea de sine, la descoperirea oamenilor
de caracter care pot trezi un puternic sentiment de admiraţie în sufletul
poporului şi îl pot schimba radical; deşi scoate la iveală mai mult defecte decât
calităţi ale psihologiei poporului, mesajul transmis nu pare a fi pesimist, ci
mai degrabă unul realist. Nemulţumit de
neajunsurile sufletului românilor, acceptând provocările lansate de alţi oameni
de cultură din epocă (Nichifor Crainic, Nae Ionescu, Lucian Blaga) şi în
acelaşi timp încrezător în puterea poporului de a se regăsi într-o
spiritualitate autentică, construieşte cu temei în planul culturii şi îndeamnă intelectualii
să se aplece asupra trăsăturilor sufleteşti ale neamului şi să se antreneze într-un
amplu proces educaţional pentru valorificarea elementelor originale din
psihologia românilor.
Bibliografie:
1.
Constantin
Rădulescu – Motru, Sufletul neamului
nostru. Calităţi bune şi defecte,
Ed. Anima, Bucureşti,1990.
2.
Constantin
Rădulescu – Motru, Puterea sufletească,
Ed. Moldova, Iaşi, 1995.
3.
Constantin
Rădulescu – Motru, Psihologia poporului
român, Ed. Paideia, Bucureşti, 1998.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu