Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
O şcoală de calitate
Prof. Munteanu Laura Roxana
Colegiul Naţional “Cuza Vodă”, Huşi
Problema asigurǎrii şi menţinerii
calitǎţii serviciilor educaţionale este una deosebit de importantǎ cu un impact
imediat , dar şi pe termen lung asupra beneficiarilor direcţi ai
acestora-elevii, cât şi asupra beneficiarilor indirecţi- comunitatea, societatea
etc.
Calitatea şi asigurarea acesteia nu
se întâmplǎ, nu este opţionalǎ, ci este o cerinţǎ imperativǎ a timpului pe care
îl trǎim din cel puţin patru motive: moral
(elevii sunt cei cǎrora trebuie sǎ li se asigure o educaţie care sǎ fie ,,cea
mai bunǎ”, contextual (şcolile sunt
într-o interacţiune dinamicǎ şi continuǎ cu societatea şi comunitatea cǎrora le
aparţin . Contextul în care acestea îşi desfǎşoarǎ activitatea este într-o
continuǎ luptǎ pentru calitate, ceea ce impune pentru toate instituţiile o creştere
a interesului pentru calitate.), supravieţuirea
(societatea de azi este una concurenţialǎ), responsabilitatea
(şcolile sunt supuse în mod constant aprecierii şi evaluǎrii celor pe care îi
serveşte: elevi, pǎrinţi , comunitate, societate. Şcoala este un bun al
comunitǎţii şi va trebui sǎ dea socotealǎ pentru ceea ce face, motiv care
impune existenţa unor strategii interne de asigurare şi menţinere a calitǎţii.)
Şcoala româneascǎ trebuie sǎ iasǎ
din normele stricte ale ideii de transfer de cunoştinte cǎtre elevi, idée care
încǎ mai stǎ ca temei de bazǎ a tot ceea ce şcoala face sau trebuie sǎ facǎ.
Şcoala sǎ fie locul unde elevii primesc informaţii, dar accentul sǎ nu cadǎ pe
dimensiunea informativǎ, ci din ce în ce mai mult pe formare, integrare, relaţionare.
Valorile instituţionale şi viziunea
sunt importante deoarece ele dau direcţie şi sens instituţiei, asigurǎ
consecvenţa în acţiune, motiveazǎ şi promoveazǎ angajaţii, pun bazele culturii
şcolii.
Nu rareori avem ca subiect de discuţie în cancelarie, la
cercurile pedagogice sau la şedintele cu părinţii problema îndepărtării
elevilor de ,, carte”(declinul învǎţǎrii). Dar ce facem noi, cadrele didactice,
pentru a îndrepta situaţia?
Ce este calitatea educaţiei?
Conceptul de calitate a fost
asociat cu un anume nivel sau grad de excelenţǎ , valoare sau merit, deci cu
valorile explicite şi implicite ale culturii unei comunitǎţi sau unei naţiuni.
Un concept propriu al calitǎţii ar trebui sǎ se fundamenteze pe : cultura,
tradiţiіle şi valorile naţionale, cultura şi valorile pe care dorim sǎ le
promovǎm prin politicile şi strategiile dezvoltǎrii sociale şi economice
durabile.
Calitatea educaţiei poate fi
privitǎ ca un ansamblu de caracteristici ale unui program de studiu şi ale
furnizorului acestuia prin care sunt îndeplinite aşteptǎrile beneficiarilor,
precum şi standardele de calitate . Beneficiarii şi clienţii educaţiei de
calitate (elevii, pǎrinţii, societatea) ar fi de dorit sǎ fie consultaţi
permanent în ceea ce priveşte satisfacţia lor faţǎ de serviciile educaţionale
de care beneficiazǎ.
Imbunǎtǎţirea calitǎţii educaţiei
presupune evaluare, analizǎ şi acţiune corectivǎ continuǎ din partea
organizaţiei furnizoare de educaţie, bazatǎ pe selectarea şi adoptarea celor
mai potrivite proceduri , precum şi pe alegerea şi aplicarea celor mai relevante standarde de referinţǎ.
Metodologia asigurǎrii calitǎţii educaţiei precizeazǎ cǎ asigurarea calitǎţii
educaţiei este centratǎ preponderent pe rezultatele învǎţǎrii. Rezultatele
învǎţǎrii sun exprimate în termeni de cunoştinţe, competenţe, valori, atitudini
care se obţin prin parcurgerea şi finalizarea unui nivel de învǎţǎmânt sau
program de studiu.
Calitatea în educaţie este
asiguratǎ prin urmǎtoarele procese: planificarea şi realizarea efectivǎ a
rezultatelor aşteptate ale învǎţǎrii, monitorizarea rezultatelor, evaluarea
internǎ a rezultatelor, evaluarea externǎ a rezultatelor şi prin îmbunǎtǎţirea
continuǎ a rezultatelor în educaţie.
Calitatea este dependentǎ de
valorile sociale în care funcţioneazǎ sistemul respectiv de educaţie. Calitatea
se realizeazǎ pe un anume subiect, pentru un anume beneficiar, dupǎ anumite
interese. Valorile calitǎţii în educaţie: democraţia, umanismul, echitatea,
autonomia intelectualǎ şi moralǎ, calitatea relaţiilor interpersonale, comunicarea,
îmbogǎţirea comunitǎţii, inserţia optimǎ socialǎ şi profesionalǎ, educarea
individului ca membru critic şi responsabil al grupului. Forţa de muncǎ sǎ fie
competitivǎ, cu noi competenţe în soluţionarea problemelor şi cu abilitǎţi
cognitive. Incǎ persistǎ discrepanţe
între nivelul de pregǎtire al elevilor din şcolile rurale şi cei din şcolile
urbane, între elevii majoritari şi cei aparţinând grupurilor minoritare
defavorizate.
Aceste diferenţe privind
performanţa pot fi puse şi pe seama unor distribuţii inechitabile şi
ineficiente a resurselor ceea ce duce la o mare variaţie în ceea ce priveşte
calitatea educaţiei oferite. Imbunǎtǎţirea managementului resurselor umane în
învǎtǎmânt printr-o planificare strategicǎ şi oferirea de stimulente pentru
performanţǎ poate contribui semnificativ la îmbunǎtǎţirea rezultatelor în
educaţie. Sunt necesare eforturi suplimentare ale tuturor actorilor implicaţi
în proces pentru a spori calitatea, accesibilitatea, relevanţa, eficienţa,
echitatea educaţiei.
Sensul educaţiei este dat şi de comunicare , aşa cum menţionam mai sus.
Calitatea educaţiei este datǎ de calitatea actului
de comunicare. Existǎ o multitudine de factori care pot constitui bariere
de comunicare. Toate aceste bariere trebuie depǎşite printr-o educatie a
comunicǎrii care presupune: favorizarea autocunoaşterii prin resursele de
comunicare, familiarizarea cu toate formele procesului de comunicare,
descoperirea resurselor de comunicare ale celorlalţi, activarea aptitudinilor
de comunicare , descoperirea disponibilitǎţilor personale latente, folosirea
optimǎ a multiplelor canale de emitere şi receptare didacticǎ, valorizarea
comunicǎrii integrale.
In vederea realizǎrii eficiente a comunicǎrii
pentru educaţie şi a educaţiei prin comunicare , sunt necesare unele sugestii
care pot avea rol orientativ:
-schimbarea mentalitǎţii privind
procesul educativ, de la obiective şi conţinuturi pânǎ la organizare şi
evaluare;
-trecerea de la caracterul dominant
instructiv la educaţia propriu-zisǎ, de la infomativ la formativ;
-necesitatea unei reforme reale a
învǎţǎmântului, la toate nivelurile;
-abordarea interdisciplinarǎ a
instrucţiei şi educaţiei;
-introducerea unor discipline noi,
axate pe ideea de comunicare şi educaţie alǎturi de discipline clasice;
-conceperea unor noi modalitǎţi de
evaluare, în conformitate cu cerinţele şi exigenţele omului modern;
-utilizarea, în continuare, în
procesul instructiv-educativ de mijloace tehnice moderne, specifice erei
electronice;
-structurarea şi derularea
modelǎrii educaţionale pe modalitaţi întrunite şi coordonate
Cum asigurǎ calitatea ,,actorii” implicaţi la nivelul şcolii?
Cadrele
didactice sunt implicate prin:
· activitate
didacticǎ în conformitate cu documentele normative şi bazate pe o metodologie
centratǎ pe elev;
· formare
continuǎ;
· adecvarea
întregii activitǎţi la nevoile elevilor şi ale comunitǎţii;
· evaluare
şi autoevaluare permanent.
Elevii sunt implicati prin:
·
pregǎtire
continuǎ;
·
implicare activǎ
şi responsabilǎ în propria educaţie;
·
participare
la viaţa şcolii.
Conducerea şcolii se evidenţiază
prin:
·
asigurarea
resurselor, a bazei logistice şi a condiţiilor pentru o educaţie de calitate;
·
realizarea
comunicǎrii interne şi externe la nivelul şcolii;
·
conducerea
proceselor de dezvoltare instituţionalǎ.
Comisia pentru Evaluare şi
Asigurare a Calitǎţii:
·
strategia
de evaluare şi asigurare a calitǎţii;
·
propuneri
de îmbunǎtǎţire a calitǎţii educaţiei;
·
colaborarea
cu ceilalţi ,,actori” implicaţi;
·
raportul
annual de evaluare internǎ privind calitatea educaţiei în şcoalǎ.
Pǎrinţii:
·
comunicare
permanentǎ cu copilul şi cu cadrele didactice;
·
implicare
în viaţa şcolii şi rǎspuns prompt la solicitǎrile acesteia.
Centrarea managementului calitǎţii pe valoarea adǎugatǎ şi pe progres
,,Evaluarea calitǎţii educaţiei se
face pe baza valorii adǎugate, adicǎ în funcţie de ceea ce are şcoala, educaţia
adaugǎ la ,,zestrea” de cunoaştere, deprinderi, atitudini, competente generale
existente deja la nivelul indivizilor, grupurilor şi comunitǎţilor.” (Simona
Josan, 2005, pag.9)
Şcolile sunt foarte diferite în
ceea ce priveşte premisele şi resursele puse în joc. Ca urmare, la eforturi
egale, rezultatele obţinute vor fi foarte diferite.
Calitatea se poate obţine şi în
şcolile care acţioneazǎ în condiţii grele iar efortul depus şi rezultatele
obţinute trebuie recunoscute şi recompensate.
,,Utilizarea conceptului de ,,valoare
adǎugatǎ “ este necesarǎ pentru a discerne influenţa realǎ a educaţiei asupra
rezultatelor obţinute şi pentru a motiva şcolile care obţin rezultate deosebite
în termini de ,,valoare adǎugatǎ”.
Pentru a putea mǎsura valoarea
adǎugatǎ este necesarǎ o estimare corectǎ a condiţiilor de intrare, exprimatǎ
în factori de risc (de exemplu procentul elevilor care au dreptul la bursǎ
socialǎ, procentul familiilor care primesc diferite forme de ajutor social,
procentul familiilor în care cel puţin un pǎrinte e şomer, procentul familiilor
monoparentale, procentul elevilor migranţi, nivelul studiilor pǎrinţilor
elevilor, procentul orelor din planul de învǎţǎmânt predate de cadre
necalificate, fluctuaţia cadrelor didactice etc.)
Unitǎţile şcolare vor fi
clasificate în categorii de risc în funcţie de condiţiile de funcţionare, iar
judecarea rezultatelor unei unitǎţi şcolare se va realiza numai prin comparare
cu media de referinţǎ a categoriei respective.” (Titus Filipaş, 2007)
Transdisciplinaritatea- gradul
cel mai elevat de integrare a curriculum-ului
,,Activitǎţile
transdisciplinare sunt activitǎţi care abordeazǎ o temǎ generalǎ din
perspectiva mai multor arii curriculare, construind o imagine cât mai completǎ
a temei respective. Este tipul de activitate unde cunoştinţele şi capacitǎţile
sunt transferate de la o arie curricularǎ la alta. Prin intermediul acestor
activitǎţi se urmǎreşte atingerea obiectivelor tuturor ariilor curriculare
într-un context integrat. Termenul poate fi asociat cu cel de activitate tematicǎ.”
(Ciolan, Lucian, 1999, pag. 15)
Caracteristici ale activitǎţilor transdisciplinare şi argumente pentru
integrarea lor în programul activitǎţilor zilnice:
·
Traverseazǎ
barierele disciplinelor, aducând aspecte ale curriculumului în asociaţii semnificative,
concentrate pe arii tematice mai largi;
·
In
activitǎţile transdisciplinare învǎţarea devine un proiect personal al
elevului, îndrumat, orientat, animat de învǎţǎtor;
·
Crearea
unui mediu cu o largǎ varietate de stimuli şi condiţii face învǎţarea
interesantǎ, stimulativǎ, semnificativǎ şi o consolideazǎ;
·
Participarea
elevilor se realizeazǎ pe tot parcursul activitǎţilor desfǎşurate, fundamentate
pe principiul învǎţǎrii prin acţiune practicǎ, cu finalitate realǎ
·
Accentul
cade pe activitatea de grup şi nu pe cea cu întreaga clasǎ etc.
Valoarea pedagogicǎ a temelor transdisciplinare:
·
Oferǎ
elevilor posibilitatea de a se exprima pe ei înşişi;
·
Situeazǎ
elevul în centrul acţiunii, rezervându-i un loc activ şi principal;
·
Oferǎ
elevului posibilitatea de a se manifesta plenar în domeniile în care
capacitǎţile sale sunt cele mai evidente;
·
Cultivǎ
cooperarea şi nu competiţia;
·
Pune
elevii într-o situaţie autenticǎ, de rezolvare a unei sarcini concrete cu o
finalitate realǎ;
·
Oferǎ
elevilor şansa planificǎrii propriilor activitǎţi, asigurându-le ordinea în
gândire de mai târziu;
·
Activitǎţile
transdisciplinare au valoare diagnosticǎ, fiind un bun prilej de testare şi de
verificare a capacitǎţilor intelectuale şi a aptitudinilor creatoare ale
copiilor etc.
Bibliografie:
1.Ciolan Lucian- ,,Proiectarea
temelor integrate în cadrul curriculum-ului la decizia şcolii”, în revista
,,Invǎtǎmîntul primar” nr. 1-2, 1999
2. ,,Tribuna învǎtǎmântului” nr.
884, 2007
3. Josan, Simona, ,,Lecţii de
management şi calitatea educaţiei” , ,,Tribuna învǎtǎmântului” nr.649, 2005
4. ,,Perspective interdisciplinare
în învǎţǎmântul românesc” (studii de specialitate), Botoşani, 2004
5. Filipaş, Titus, 2007,www
6. www.
edu.ro/index.php/articles/c356
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu