Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
CALCULATORUL – UN MIJLOC DIDACTIC
INOVATOR
Profesor învăţământ primar,
Maria Pintea
Școala Gimnazială „Ion
Agârbiceanu”
Folosind calculatorul în activitatea
instructiv-educativă contribuim la schimbări majore în ceea ce priveşte
strategiile de lucru cu elevii, se reînnoiesc tehnicile de predare şi de
învăţare, modificând radical rolul învăţătorului.
Calculatorul
nu este utilizat pentru a înlocui activitatea de predare a cadrului didactic,
ci pentru a veni tocmai în sprijinul predării, ajutându-l astfel să-şi
îndeplinească mai bine funcţia sa didactică fundamentală.
Prioritatea
învăţământului o constituie informatizarea, softul educaţional, reprezentat de
programele informatice special dimensionate în perspectiva predării unor teme
specifice, ceea ce reprezintă o necesitate evidentă presupusă de această
prioritate.
Programul
de calculator poate deveni un suport important pentru o predare eficientă.
Principalele avantaje ale calculatorului folosit ca
instrument eficient de învăţare sunt următoarele:
Calculatorul asigură învăţarea prin joc. Multe produse educaţionale transformă învăţarea într-o
activitate distractivă. Deoarece copiii învaţă cel mai uşor atunci când se
joacă şi deoarece copiilor le place să se joace pe computer, învăţarea pe
calculator poate fi soluţia ideală. Copilul învaţă lucruri noi fără să depună
un efort special şi fără să se plictisească sau să fie distras cu usurinţă.
Calculatorul facilitează înţelegerea noţiunilor noi, de
care copilul se apropie mai greu. Ele sunt mai uşor înţelese prin intermediul computerului
întrucât acesta oferă suport vizual şi auditiv şi face posibilă
interactivitatea. În plus, copilul nu mai este nevoit doar să asculte
informaţiile pe care i le oferă profesorul, ci le descoperă el însuşi.
Calculatorul face posibilă modelarea şi simularea
fenomenelor care nu pot fi observate în realitate. Computerul poate compensa cu succes dotarea insuficientă a
laboratoarelor din şcoli şi poate uşura înţelegerea proceselor sau fenomenelor
care nu sunt evidente. În plus, elevul poate reface oricând şi de oricâte ori
doreşte experimentele de laborator, poate vizualiza animaţiile multimedia şi
poate simula diferitele fenomene naturale.
Calculatorul facilitează rezolvarea de probleme. Prin intermediul testelor cu feedback, care atunci când
copilul greşeşte, îi oferă indicii de rezolvare (atât indicii teoretice, cât şi
sub forma unor probleme asemănătoare). În felul acesta, pas cu pas, copilul
este ajutat să înţeleagă şi să înveţe cum se rezolvă diferitele tipuri de
probleme.
Calculatorul folosit în învăţare ajută la consolidarea
informaţiilor. Informaţia
teoretică nu este suficientă pentru învăţare, iar elevul are nevoie de situaţii
în care să aplice cunoştinţele pe care le-a învăţat. De aceea, cele mai multe
jocuri educaţionale conţin o serie largă de exerciţii prin care copilul îşi
fixează cunoştinţele.
Un alt avantaj pe care îl oferă învăţarea prin intermediul
calculatorului îl reprezintă posibilitatea testării nivelului de cunoştinţe la care a ajuns elevul. Rezultatele la test sunt furnizate
în câteva secunde, de obicei însoţite de recomandari privind felul în care
elevul îşi poate îmbunătaţi performanţa.
Calculatorul trebuie privit ca
un instrument în educaţia elevilor. Depinde de fiecare profesor şi părinte cum
alege să-l folosească şi cum îi învaţă pe copii să-l utilizeze. Prin lecţiile
pe calculator şi jocurile educaţionale, profesorii cresc interesul elevilor
pentru şcoală pentru că le stimulează imaginaţia şi învăţarea prin descoperire.
BIBLIOGRAFIE
Cerghit, I., Sisteme de instruire alternative
şi complementare – Stiluri şi strategii, Editura Aramis, Bucureşti, 2002
Husac, Melexina, Şcolarul mic şi calculatorul
în Învăţământul primar. Revistă dedicată cadrelor didactice, nr. 1 –
3/2006, Editura Miniped, Bucureşti, 2006
Joiţa, Elena, Pedagogie şi elemente de
psihologie şcolară, Editura Arves, Craiova, 2003
Maciuc, Irina, Formarea continuă a cadrelor
didactice, Editura Omniscop, Craiova, 1998
Dulamă Maria Eliza, (2006), Tendinţe
actuale în predarea şi învăţarea geografiei, Editura
Clusium, Cluj-Napoca, 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu