Proiectul Internațional "Omul drag de la
catedră"
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Exemple de bună practică privind inovarea în procesul de predare
învățare, la disciplina istorie
Prof. Istorie VOICU CORINA VALENTINA, Liceul Tehnologic Aiud
În
vederea obținerii calității în educație, rolul strategiei didactice este să se
obțină eficientizarea procesului didactic de predare-învățare, prin mai multe
acțiuni.
Atenţie:
în centrul acțiunii se află elevul, nu profesorul!
Elevii
obțin o educație de calitate, se implică în demersul educativ, lecțiile sunt
mai
antrenante și mai plăcute, le crește respectul
de sine și aprecierea celorlalți colegi.
Profesorul
are ocazia să vadă altfel, implicarea elevilor, imaginația, creativitatea și
gândirea lor logică. Elevul devine din receptor pasiv de informații, un
personaj activ, implicat profund în actul de predare-învățare.
Gândirea
lecției în contexte extrașcolare (în afara sălii de
clasă), prin organizarea unor lecţii/simpozioane la Biblioteca Municipală Aiud
sau la Primăria Municipiului Aiud. Astfel elevii vin în contact direct cu
cărțile de istorie și se simt încurajați să le citească. Elevii socializează cu
personalități locale, care fac istorie:
d-na Primar, consilieri locali, juriști etc
Elevii au participat la diverse
activități educative realizate în strânsă colaborare cu autoritățile locale,
într-un cadru deosebit, în sala I.C.Brătianu, din Primăria Municipiului Aiud:
simpozioane, conferințe, sesiuni științifice etc.
Educație
personalizată pentru fiecare elev, în funcție de
tipul de învățare pe care îl are: pt auditivă
și vizuală elevii urmăresc filmul Auschwitz, lagărul morții, pt cea
kinestezică li se cere să facă mulajul unei piramide, sau o planșă cu Egiptul
antic, Roma antică.
Profesorul
devine un ghid în experiențele de cercetare digitală a elevilor, astfel
elevilor li se cere să pregătească ppt-uri despre Marea Unire de la 1918. Prin munca de
cercetare şi documentare efectuată, elevii se informează despre subiectul dat,
arată că stăpânesc mijloacele tehnice: PC-ul, programele word și ppt. În acest
context se combină utilul cu plăcutul, munca de cercetare cu simpatia elevilor
pt tehnologia modernă. Parteneriatul derulat de Primăria Municipiului Aiud, cu
Biblioteca L. Rebreanu și Societatea culturală ASTRA, Despărțământul Ovidiu
Hulea Aiud și principalele unități de învățământ din Municipiu a avut drept
rezultat organizarea unei expoziții cu titlul 100 de personalități care au
făcut România modernă, la care au fost expuse lucrările elevilor de la Liceul
Tehnologic Aiud.
Implică
elevii în proiecte reale. Astăzi, un număr tot
mai mare de tineri învaţă prin derularea de proiecte care le solicita să
efectueze cercetări dincolo de graniţele unui subiect, să creeze un produs de
calitate profesională care cere mai multe proiecte, și să prezinte munca lor in
fața colegilor, profesorilor și părinților. O echipă de fete din clasa XI B
(Avangardistele), de la Liceul Tehnologic Aiud, coordonate de d-na prof. de
istorie, Voicu Corina au participat la proiectul organizat de Comisia
Europeană, Europa, casa noastră,
în care și-au propus să realizeze o pagină de facebook în care să prezinte
obiectivele istorice, religioase și culturale ale orașului Aiud.
Alt proiect Joc de strategie politica locală,
organizat de Primăria Municipiului Aiud și Fundația germană Friedrich
Ebert Stiftung, care și-a propus ca pe parcursul a două zile să
familiarizeze elevii din Municipiul Aiud cu modul de conducere a unui oraș, cu
activitatea pe care o desfășoară Primarul, consilierii locali, cu proiectele de
lege sau modul în care se propun spre aprobare articolele aflate pe Ordinea de
zi. Elevii au desfășuarat activități practice care să sistematizeze
informațiile prezentate, au jucat roluri care au scos în evidență principiul
separării puterii în stat, au simulat eficient dezbaterile realizate pe
marginea unor subiecte controversate precum câinii vagabonzi, renovarea
spitalului municipal etc. Ei s-au arătat încântați de activitățile desfășurate
și de modul în care au învățat istorie.
Îndrumă/ajută
elevii să devină profesor. Astfel elevii primesc
fișe despre Primul război mondial, le analizează, desemnează un lider care
joacă rolul de profesor și vine în fața clasei pt a prezenta lecția și a
răspunde la întrebări. În acest mod unii dintre ei își găsesc vocația de
profesor/educator și își dau seama că le place această meserie. Metoda poate
să-i ajute în orientarea lor în carieră și în formarea lor profesională. O altă
perspectivă poate fi oferită de rolul de ghid pe care elevii îl pot juca în
promovarea unor obiective turistice/religioase/istorice din Municipiul Aiud.
Acest lucru a fost exemplificat prin promovarea de către elevi a monumentului
Calvarul Aiudului, ridicat în memoria victimelor anticomuniste ucise în
Penitenciarul Aiud în perioada comunistă.
Măsoară ceea ce contează. Evaluarea contează.
Ceea ce alegem să evaluăm determină în mod inevitabil ceea ce este învățat. Și
felul în care evaluăm lucrul respectiv determină modul în care îl predăm.
Astfel, întrebarea pe care trebuie să și-o pună fiecare sistem educațional
este: Chiar evaluăm ceea ce vrem ca elevii să știe când termină școala?
Dacă vrem ca elevii noștri să plece din școală pregătiți pentru perioada de
vârstă adulta, trebuie să ne asiguram ca au experimentat și și-au însușit
abilitățile așteptate de lumea reală. Elevii nu au nevoie doar de informații
teoretice referitoare la un anunumit domeniu de activitate! Elevii au nevoie să
experimenteze ceea ce învață, să se implice pe plan local, să se identifice cu
comunitatea locală. Prin activitățile inițiate în colaborare cu Primăria
Municipiului Aiud am răspuns nevoii de formare a elevilor și am găsit pârghiile
necesare pt a asigura o educație de calitate în conformitate cu generația din
zilele noastre. Tinerii se schimbă, la fel trebuie să ne schimbăm și noi și să
venim în întâmpinarea elevilor cu metode și tehnici cât mai atractive și cât
mai adaptată la necesitățile educaționale din zilele noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu