duminică, 8 septembrie 2019

VOICU CORINA VALENTINA, Exemple de bună practică privind inovarea în procesul de predare învățare, la disciplina istorie


Proiectul Internațional "Omul drag de la catedră"
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



Exemple de bună practică privind inovarea în procesul de predare învățare,  la disciplina istorie
Prof. Istorie VOICU CORINA VALENTINA, Liceul Tehnologic Aiud

În vederea obținerii calității în educație, rolul strategiei didactice este să se obțină eficientizarea procesului didactic de predare-învățare, prin mai multe acțiuni.
Atenţie: în centrul acțiunii se află elevul, nu profesorul!
Elevii obțin o educație de calitate, se implică în demersul educativ, lecțiile sunt mai
 antrenante și mai plăcute, le crește respectul de sine și aprecierea celorlalți colegi.
Profesorul are ocazia să vadă altfel, implicarea elevilor, imaginația, creativitatea și gândirea lor logică. Elevul devine din receptor pasiv de informații, un personaj activ, implicat profund în actul de predare-învățare.
Gândirea lecției în contexte extrașcolare (în afara sălii de clasă), prin organizarea unor lecţii/simpozioane la Biblioteca Municipală Aiud sau la Primăria Municipiului Aiud. Astfel elevii vin în contact direct cu cărțile de istorie și se simt încurajați să le citească. Elevii socializează cu personalități locale, care fac istorie: d-na Primar, consilieri locali, juriști etc
Elevii au participat la diverse activități educative realizate în strânsă colaborare cu autoritățile locale, într-un cadru deosebit, în sala I.C.Brătianu, din Primăria Municipiului Aiud: simpozioane, conferințe, sesiuni științifice etc.
Educație personalizată pentru fiecare elev, în funcție de tipul de învățare pe care îl are: pt auditivă  și vizuală elevii urmăresc filmul Auschwitz, lagărul morții, pt cea kinestezică li se cere să facă mulajul unei piramide, sau o planșă cu Egiptul antic, Roma antică.
Profesorul devine un ghid în experiențele de cercetare digitală a elevilor, astfel elevilor li se cere să pregătească ppt-uri despre  Marea Unire de la 1918. Prin munca de cercetare şi documentare efectuată, elevii se informează despre subiectul dat, arată că stăpânesc mijloacele tehnice: PC-ul, programele word și ppt. În acest context se combină utilul cu plăcutul, munca de cercetare cu simpatia elevilor pt tehnologia modernă. Parteneriatul derulat de Primăria Municipiului Aiud, cu Biblioteca L. Rebreanu și Societatea culturală ASTRA, Despărțământul Ovidiu Hulea Aiud și principalele unități de învățământ din Municipiu a avut drept rezultat organizarea unei expoziții cu titlul 100 de personalități care au făcut România modernă, la care au fost expuse lucrările elevilor de la Liceul Tehnologic Aiud.
Implică elevii în proiecte reale. Astăzi, un număr tot mai mare de tineri învaţă prin derularea de proiecte care le solicita să efectueze cercetări dincolo de graniţele unui subiect, să creeze un produs de calitate profesională care cere mai multe proiecte, și să prezinte munca lor in fața colegilor, profesorilor și părinților. O echipă de fete din clasa XI B (Avangardistele), de la Liceul Tehnologic Aiud, coordonate de d-na prof. de istorie, Voicu Corina  au  participat la proiectul organizat de Comisia Europeană,  Europa, casa noastră, în care și-au propus să realizeze o pagină de facebook în care să prezinte obiectivele istorice, religioase și culturale ale orașului Aiud.
Alt proiect Joc de strategie politica locală, organizat de Primăria Municipiului Aiud și Fundația germană Friedrich Ebert Stiftung, care și-a propus ca pe parcursul a două zile să familiarizeze elevii din Municipiul Aiud cu modul de conducere a unui oraș, cu activitatea pe care o desfășoară Primarul, consilierii locali, cu proiectele de lege sau modul în care se propun spre aprobare articolele aflate pe Ordinea de zi. Elevii au desfășuarat activități practice care să sistematizeze informațiile prezentate, au jucat roluri care au scos în evidență principiul separării puterii în stat, au simulat eficient dezbaterile realizate pe marginea unor subiecte controversate precum câinii vagabonzi, renovarea spitalului municipal etc. Ei s-au arătat încântați de activitățile desfășurate și de modul în care au învățat istorie.
Îndrumă/ajută elevii să devină profesor. Astfel elevii primesc fișe despre Primul război mondial, le analizează, desemnează un lider care joacă rolul de profesor și vine în fața clasei pt a prezenta lecția și a răspunde la întrebări. În acest mod unii dintre ei își găsesc vocația de profesor/educator și își dau seama că le place această meserie. Metoda poate să-i ajute în orientarea lor în carieră și în formarea lor profesională. O altă perspectivă poate fi oferită de rolul de ghid pe care elevii îl pot juca în promovarea unor obiective turistice/religioase/istorice din Municipiul Aiud. Acest lucru a fost exemplificat prin promovarea de către elevi a monumentului Calvarul Aiudului, ridicat în memoria victimelor anticomuniste ucise în Penitenciarul Aiud în perioada comunistă.
 Măsoară ceea ce contează. Evaluarea contează. Ceea ce alegem să evaluăm determină în mod inevitabil ceea ce este învățat. Și felul în care evaluăm lucrul respectiv determină modul în care îl predăm. Astfel, întrebarea pe care trebuie să și-o pună fiecare sistem educațional este: Chiar evaluăm ceea ce vrem ca elevii să știe când termină școala? Dacă vrem ca elevii noștri să plece din școală pregătiți pentru perioada de vârstă adulta, trebuie să ne asiguram ca au experimentat și și-au însușit abilitățile așteptate de lumea reală. Elevii nu au nevoie doar de informații teoretice referitoare la un anunumit domeniu de activitate! Elevii au nevoie să experimenteze ceea ce învață, să se implice pe plan local, să se identifice cu comunitatea locală. Prin activitățile inițiate în colaborare cu Primăria Municipiului Aiud am răspuns nevoii de formare a elevilor și am găsit pârghiile necesare pt a asigura o educație de calitate în conformitate cu generația din zilele noastre. Tinerii se schimbă, la fel trebuie să ne schimbăm și noi și să venim în întâmpinarea elevilor cu metode și tehnici cât mai atractive și cât mai adaptată la necesitățile educaționale din zilele noastre.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu