Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
ROLUL DASCĂLULUI ÎN ŞCOALĂ ŞI ÎN SOCIETATEA MODERNĂ
Prof.înv.primar Georgeta Şerban
Şcoala Gimnazială Tudor Arghezi
Bucureşti
Misiunea cadrelor didactice este înaltă, nobilă. Dascălii
transmit generaţiilor tinere, în mod organizat şi planificat, valorile
culturale create de generaţiile trecute, le îndrumă paşii în vastul domeniu al
ştiinţelor, veghează asupra formării personalităţii lor, asupra orientării lor
şcolare şi profesionale.
S-a crezut că introducerea
mijloacelor moderne de învăţământ (mijloace audio-vizuale, manuale programate,
maşini de instruire, televiziune, internet) ar duce la diminuarea rolului
învăţătorului - profesorului. În realitate, aşa cum observă chiar unul din
creatorii instruirii programate, B.F.Skinner, folosirea în şcoală a acestor
mijloace „amplifică rolul dascălului ca fiinţă umană”. Orice elev este o
individualitate complexă, care nu poate fi înţeleasă şi direcţionată spre un
scop social decât de o persoană pregătită, învăţătorul sau profesorul. Ei sunt
de neînlocuit. De aici însă nu rezultă că relaţia dintre cadrul didactic şi
elev trebuie să rămână cea din şcoala tradiţională.Principala funcţie a
învăţătorului-profesorului- în şcoala modernă nu este de „ a preda”, de a
transmite cunoştinţe, ci de a îndruma şi organiza activitatea de cercetare a
elevilor. Profesorul colaborează cu elevii, îi stimulează, creează condiţii
optime de muncă si de cercetare, îi ajută să-şi formeze personalitatea.
Succesul în munca
instructiv-educativă depinde in cea mai mare măsură de cadrele didactice, de
competenţa şi dragostea lor pentru profesie. Nici planurile de învăţământ, nici
programele scolare, nici manualele, nici baza materială a şcolii nu pot avea
asupra elevului o influenţă care să se poată compara cu aceea a cadrelor
didactice. Educatorul creează condiţiile necesare de muncă, organizează şi
conduce activitatea elevului, prin care dispozitiile lui se dezvoltă necontenit
şi se transformă în calităţi.
Prin munca metodică şi perseverentă a
învăţătorului şi a profesorilor copiii ajung să aibă un orizont larg de
cunoştinţe despre natură şi societate, ceea ce îi ajută să înţelegă mai adânc
obiectele şi fenomenele cu care vin în contact, să interpreteze mai corect
evenimentele la care participă, să-şi dea seama mai bine de rostul lor în
viaţă.
Tot atât de puternică este şi
influenţa pe care o exercită cadrul didactic asupra dezvoltării memoriei,
imaginţiei, gândirii, spiritului de observaţie al elevilor. Procesel psihice se
dezvoltă prin exercitarea lor, prin activităţi corespunzătoare. Profesorul
ajută pe fiecare elev să facă progrese, îl stimulează, îl îndrumă şi îl
corectează, încât capacităţile lui psihice să treacă treptat de la stadii
inferioare la stadii superioare.
Referitor la
diversitatea rolurilor pe care le poate exercita profesorul Anita E. Woolfolk
menţiona următoarele :
-profesorul, ca
expert al actului de predare-învăţare: el poate lua decizii privitoare la tot
ceea ce se întâmplă în procesul de învăţamânt.
- profesorul, ca
agent motivator: declanşează şi întreţine interesul elevilor, curiozitatea şi
dorinţa lor pentru activitatea de învăţare.
- profesorul, ca
lider: conduce un grup de elevi, exercitându+şi puterea asupra principalelor
fenomene ce se produc aici. Este un prieten şi confident al elevilor, un
subsitut al părinţilor, obiect de afecţiune, sprijin în ameliorarea stărilor de
anxietate etc.
-profesorul, în
ipostaza de consilier: este un observator sensibil al comportamentului
elevilor, unîndrumător persuasiv şi un sfătuitor al acestora.
-profesorul, ca
model: prin întreaga sa personalitate, prin acţiunile şi comportamentul său
este un exemplu pozitiv pentru elevi.
-profesorul, ca
profesionist reflexiv: se străduieşte tot timpul să înţeleagă şi să reflecteze
asupra întămplărilor inedite din clasă, să studieze şi să analizeze fenomenele
psihopedagogice cu care se confruntă.
-profesorul, ca
manager: supravegheză întraga activitate din clasă, asigură consensul cu
ceilalţi profesori, cu părinţii şi cu ceilalţi factori.
Dascălul îşi asumă deci o multitudine de
roluri a căror exercitare este dependentă de personalitatea lui.
Biblografie:
„Tratat de pedagogie
şcolară”…Ioan
Nicola …ed.Aramis
“Pedagogia generală”..Victor Ţîrcovnicu…Editura Facla
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu