duminică, 8 septembrie 2019

MARIA VLĂȘCEANU - EU, TU ŞI NOI COMUNICĂM


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0




EU, TU ŞI NOI COMUNICĂM
Program de consiliere educaţională


Prof. MARIA VLĂȘCEANU
Șc. Gimn. TUDOR VLADIMIRESCU
Târgoviște - D-ța


Grup ţintă: 30 de elevi din clasele a VIII-a din Şc. Tudor Vladimirescu din Târgovişte, care participă la programul de consiliere educaţională.
Beneficiarii programului: elevii Şc. Tudor Vladimirescu; cadrele didactice din şcoală; părinţii elevilor; comunitatea locală.
Perioada de implementare: semestrul I an şcolar 2018-2019
ACTIVITĂŢI DESFĂŞURATE:
Conţinuturile propuse au fost structurate pe subpuncte:
§   EU
Existenţa noastră ca persoane, comunicarea cu ceilalţi are la bază propriile credinţe, percepţiile, valorile, nevoile şi sentimentele noastre. Este important ceea ce simţim faţă de noi înşine, sunt importante relaţiile pe care le avem cu ceilalţi, cum vedem  lumea. Cunoscându-ne punctele tari, care ne sunt speranţele şi visurile, vom înţelege ce fel de oameni suntem. Vom putea elabora propriile strategii de viaţă.
Activităţile din acest capitol sunt concepute pentru îmbunătăţirea respectului de sine şi sentimentul propriei valori a elevilor. Având un sentiment pozitiv al propriei valori vor face faţă mai uşor provocărilor vieţii, relaţionează, fiind mai puţin susceptibili de a avea prejudecăţi faţă de cei din jurul lor.
Activităţi:
AUTOCUNOAŞTERE
            Activităţile din acest capitol îi ajută pe elevi să investigheze propriile credinţe, sentimente, gânduri, experienţe de viaţă. Elevii vor fi capabili să descopere ce fel de oameni sunt, care sunt părţile lor tari, ce simt faţă de ei înşişi, care sunt posibilităţile lor, speranţele, scopurile şi visurile lor.
Îşi vor îmbunătăţi respectul faţă de sine şi sentimentul valorii proprii.
§ MĂ DESENEZ PE MINE
OBIECTIVE:
După realizarea acestei lecţii, elevii vor fi capabili:
1. să-şi prezinte propriile interese şi activităţi prin desen şi prin discuţii;
2. să exprime anumite lucruri despre ei prin desen şi prin discuţii;
3. să-şi recunoască anumite calităţi pozitive care le aparţin doar lor.
CONCEPTE CHEIE
            Atitudini
            Comportamente
            Sentimente
            Mândrie
            Respect de sine
INFORMAŢII PRELIMINARE
            Fiecare elev posedă calităţi unice, care fac din el o individualitate. Această activitate are rolul de a-i face pe elevi mândri de interesele lor, ridicându-le nivelul încrederii în propria persoană.
MATERIALE
Carioci, creioane, hârtie
ACTIVITATE
1. Elevii sunt împărţiţi pe grupe de câte trei sau cinci. Pentru a ieşi din rolul de profesor, mă voi include într-una din grupe. Acest lucru va crea un mediu prietenos. Atrag atenţia că este nevoie de respect reciproc, nimeni nu are voie să râdă de desenul altuia.
1.      Fiecare grupă va primi materialele necesare.
3.   Pe tablă voi afişa lista următoare. Elevii se vor gândi la:
- genul favorit de muzică;
- interesele sale;
- materia favorită în şcoală;
- culoarea favorită;
- activităţi preferate, hobby-uri.
4. Fiecare elev va desena pe hârtie aceste lucruri despre ei înşişi. Desenele vor fi simple, nu aşa de elaborate. Dacă sunt activităţi care nu pot fi exprimate prin desen, elevii vor recurge la soluţii cât mai creative. Le voi da un exemplu:
Dacă unui elev îi place înotul poate desena: un bazin de înot, un lac sau chiar un peşte. Dacă elevul nu poate reprezenta activitatea, poate folosi chiar şi cuvinte.
5.      Elevii vor arăta desenele coechipierilor. Se cere ca fiecare să explice:
A.                 Ce reprezintă fiecare desen;
B.                 De ce este deosebită fiecare activitate sau fiecare preocupare.
6.      După terminarea activităţii, elevul îşi va scrie numele pe desen. Toate desenele vor fi expuse pe un perete al clasei.
ACTIVITATE SUPLIMENTARĂ I.
            Într-o altă zi voi realiza aceeaşi activitate, cu menţiunea că elevii în loc să-şi  deseneze activităţile şi preocupările preferate, se vor desena pe ei înşişi luând parte la activităţi pe care cred că le-ar realiza foarte bine.
ACTIVITATE SUPLIMENTARĂ II:
            Elevii se vor gândi la ceva sau la cineva pe care l-au pierdut. Vor trebui fie să deseneze, fie să scrie o povestire sau un poem despre această pierdere. Doar dacă doresc pot arăta lucrările celorlalţi.
            După terminarea lucrărilor, se vor discuta aspecte legate de  ele. Această activitate poate contribui la procesul de vindecare. Nu este nimeni obligat să participe la activitate dacă nu doreşte.
ÎNTREBĂRI PENTRU DISCUŢII:
v    A fost greu să vă imaginaţi ce să desenaţi ?
v    Cum v-aţi simţit înainte de a realiza lucrarea?
v    Ce fel de gânduri v-au trecut prin minte în timpul lucrului?
v    Cum vă simţiţi acum după ce lucrarea a fost terminată?
§   CINE SUNT EU?
OBIECTIVE:
După realizarea acestei lecţii, elevii vor fi capabili:
- să-şi exprime gândurile şi sentimentele lor despre problemele personale.
CONCEPT-CHEIE
Mândrie
Respect de sine
Imagine de sine
INFORMAŢII PRELIMINARE
            Această activitate este concepută pentru a-i obişnui în mod conştient pe elevi cu sentimente şi gânduri despre problemele lor personale. Elevii îşi vor da seama că au numeroase calităţi şi vor putea reflecta la calităţile lor admirabile. Vor realiza că fiecare persoană este unică. Fiecare are propria imagine de sine, formată din propriile atitudini, percepţii şi idei despre sine. De pildă, fiecare îl percepe pe profesorul clasei din perspectivă diferită.
Psihologul Wiliams James spune:
„ Ori de câte ori se întâlnesc doi oameni, sunt prezenţi de fapt şase, e vorba de fiecare individ, bărbat (sau femeie), aşa cum se vede el (ea), aşa cum este văzut (văzută) de ceilalţi şi de cum este el(ea) în realitate.”
                                    (Wiliams James, Principles of Psichology; New York;Holt, 1890, 2 Vol.)
MATERIALE
Fişa de lucru a elevilor: „Cine sunt eu?
Numele............................                                                                                 Data.......................
·         Oamenii de care îmi pasă cel mai mult în viaţă sunt.............................................
·         Mă simt mândru de mine când..............................................................................
·         Sunt o persoană plăcută pentru că.......................................................................
·         Oamenii pe care îi admir cel mai mult sunt...........................................................
·         Calităţile pe care le amir cel mai mult la ei sunt...............................................
·         Două din cele mai remarcabile calităţi ale mele sunt.............................................
§  Unul dintre lucrurile cele mai bune pe care le-am făcut în viaţă sunt....................
ACTIVITATE
Voi scrie pe tablă sintagma- Imagine de sine
Citatul de mai sus va fi  afişat la vedere.
1.      Elevii vor completa fişa de lucru cerându-le să răspundă sincer. Le voi explica faptul că li se cere să arate doar una din calităţile oamenilor pe care îi admiră cel mai mult. Li se va spune că nimeni nu va vedea ceea ce au scris pe fişă, nici chiar profesorul.  După  completarea fişei de lucru, le voi cere să să arate una dintre calităţile pe care au arătat că o admiră. Acestea vor fi listate pe tablă. Dacă apar repetiţii, în dreptul acesteia se va arăta câţi elevi s-au referit la acea calitate.
2.      După ce elevii răspund la întrebările pentru facilitatrea discuţiilor, pot face tot ceea ce doresc cu fişele lor.
ÎNTREBĂRI PENTRU DISCUŢII :
v  A fost greu să răspundeţi la întrebările de pe fişă ? Explicaţi.
v  V-aţi simţit stânjeniţi sau vi s-a părut greu să scrieţi lucruri pozitive despre voi înşivă, chiar dacă ştiţi că nimeni nu va citi ceeea ce ați scris ? Explicaţi.
v  Cum vi se pare să vă folosiţi timpul pentru a vă gândi la calităţile voastre ?
Elevii vor citi calităţile scrise pe tablă. Vor fi întrebaţi:
v  Ce vă spune lista despre tipurile de oameni pe care îi admiraţi ? ( lista include, de obicei, doar trăsături pozitive)
v  Admirăm şi trăsături negative ale oamenilor?
v  Cum este influenţată imaginea de sine a fiecăruia de legăturile sale cu colegii, prietenii, profesorii, cu rudele sau cu părinţii ?
v  Cum comentaţi citatul de pe tablă ?
v  În ce fel ar trebui oamenii să-şi îmbogăţească imaginea de sine ?
v  Care sunt semnele că cineva are o foarte bună imagine de sine ?

BIBLIOGRAFIE
1. Abric, Jean Claude, Psihologia comunicării.Teorii şi metode, Ed. Polirom. (2002)
2. Amado, Giles, Guittet, Andre, Psihologia comunicării în grupuri, Ed. Polirom. (2007),
3. Atkinson, Robert, Povestea vieţii. Interviul. Ed. Pollirom. (2006),
4. Băban, Adriana, Consiliere educaţională, Psinet, Cluj-Napoca. (2001)
4. Baylon,Ch., Mignot, Comunicarea, Ed.Universităţii Al. I. Cuza, Iaşi. .(2000),
5. Boncu, Ştefan, Psihologia influenţei sociale, Ed. Erota, (1999),
6. Birkenbihl,Vera, Antrenamentul comunicării sau arta de a ne înţelege, Ed.GEMMA PRES. (2009),


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu