Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
EU, TU ŞI NOI COMUNICĂM
Program de consiliere educaţională
Prof. MARIA VLĂȘCEANU
Șc. Gimn. TUDOR VLADIMIRESCU
Târgoviște - D-ța
Grup ţintă: 30 de elevi din clasele a VIII-a din Şc. Tudor Vladimirescu din
Târgovişte, care participă la programul de consiliere educaţională.
Beneficiarii programului: elevii Şc. Tudor Vladimirescu; cadrele didactice din şcoală; părinţii
elevilor; comunitatea locală.
Perioada de implementare: semestrul I an şcolar 2018-2019
ACTIVITĂŢI DESFĂŞURATE:
Conţinuturile propuse au fost structurate pe subpuncte:
§
EU
Existenţa noastră ca persoane, comunicarea cu
ceilalţi are la bază propriile credinţe, percepţiile, valorile, nevoile şi
sentimentele noastre. Este important ceea ce simţim faţă de noi înşine, sunt
importante relaţiile pe care le avem cu ceilalţi, cum vedem lumea. Cunoscându-ne punctele tari, care ne
sunt speranţele şi visurile, vom înţelege ce fel de oameni suntem. Vom putea
elabora propriile strategii de viaţă.
Activităţile din acest capitol sunt concepute
pentru îmbunătăţirea respectului de sine şi sentimentul propriei valori a
elevilor. Având un sentiment pozitiv al propriei valori vor face faţă mai uşor
provocărilor vieţii, relaţionează, fiind mai puţin susceptibili de a avea
prejudecăţi faţă de cei din jurul lor.
Activităţi:
AUTOCUNOAŞTERE
Activităţile din acest
capitol îi ajută pe elevi să investigheze
propriile credinţe, sentimente, gânduri, experienţe de viaţă. Elevii vor fi
capabili să descopere ce fel de
oameni sunt, care sunt părţile lor tari, ce simt faţă de ei înşişi, care sunt
posibilităţile lor, speranţele, scopurile şi visurile lor.
Îşi vor îmbunătăţi respectul faţă de sine şi sentimentul valorii proprii.
§ MĂ DESENEZ PE MINE
OBIECTIVE:
După realizarea acestei lecţii, elevii vor fi capabili:
1. să-şi prezinte
propriile interese şi activităţi prin desen şi prin discuţii;
2. să exprime anumite
lucruri despre ei prin desen şi prin discuţii;
3. să-şi recunoască
anumite calităţi pozitive care le aparţin doar lor.
CONCEPTE CHEIE
Atitudini
Comportamente
Sentimente
Mândrie
Respect de sine
INFORMAŢII PRELIMINARE
Fiecare elev posedă calităţi
unice, care fac din el o individualitate. Această activitate are rolul de a-i
face pe elevi mândri de interesele lor, ridicându-le nivelul încrederii în
propria persoană.
MATERIALE
Carioci, creioane, hârtie
ACTIVITATE
1. Elevii sunt împărţiţi pe grupe de câte trei sau cinci. Pentru a ieşi
din rolul de profesor, mă voi include într-una din grupe. Acest lucru va crea
un mediu prietenos. Atrag atenţia că este nevoie de respect reciproc, nimeni nu
are voie să râdă de desenul altuia.
1.
Fiecare grupă va primi materialele
necesare.
3. Pe tablă voi afişa lista
următoare. Elevii se vor gândi la:
- genul favorit de
muzică;
- interesele sale;
- materia favorită în
şcoală;
- culoarea favorită;
- activităţi
preferate, hobby-uri.
4. Fiecare elev va desena pe hârtie aceste lucruri despre ei înşişi.
Desenele vor fi simple, nu aşa de elaborate. Dacă sunt activităţi care nu pot
fi exprimate prin desen, elevii vor recurge la soluţii cât mai creative. Le voi
da un exemplu:
Dacă unui elev îi place înotul
poate desena: un bazin de înot, un lac sau chiar un peşte. Dacă elevul nu poate
reprezenta activitatea, poate folosi chiar şi cuvinte.
5.
Elevii vor arăta desenele
coechipierilor. Se cere ca fiecare să explice:
A.
Ce reprezintă fiecare desen;
B.
De ce este deosebită fiecare activitate sau fiecare preocupare.
6.
După terminarea activităţii,
elevul îşi va scrie numele pe desen. Toate desenele vor fi expuse pe un perete
al clasei.
ACTIVITATE SUPLIMENTARĂ I.
Într-o altă zi voi
realiza aceeaşi activitate, cu menţiunea că elevii în loc să-şi deseneze activităţile şi preocupările
preferate, se vor desena pe ei înşişi luând parte la activităţi pe care cred că
le-ar realiza foarte bine.
ACTIVITATE SUPLIMENTARĂ II:
Elevii se vor gândi la
ceva sau la cineva pe care l-au pierdut. Vor trebui fie să deseneze, fie să
scrie o povestire sau un poem despre această pierdere. Doar dacă doresc pot
arăta lucrările celorlalţi.
După terminarea
lucrărilor, se vor discuta aspecte legate de
ele. Această activitate poate contribui la procesul de vindecare. Nu
este nimeni obligat să participe la activitate dacă nu doreşte.
ÎNTREBĂRI PENTRU DISCUŢII:
v A fost greu să vă imaginaţi ce să desenaţi ?
v Cum v-aţi simţit înainte de a realiza lucrarea?
v Ce fel de gânduri v-au trecut prin minte în timpul lucrului?
v Cum vă simţiţi acum după ce lucrarea a fost terminată?
§ CINE SUNT EU?
OBIECTIVE:
După realizarea acestei lecţii, elevii vor fi capabili:
- să-şi exprime gândurile şi sentimentele lor despre problemele
personale.
CONCEPT-CHEIE
Mândrie
Respect de sine
Imagine de sine
INFORMAŢII PRELIMINARE
Această activitate
este concepută pentru a-i obişnui în mod conştient pe elevi cu sentimente şi
gânduri despre problemele lor personale. Elevii îşi vor da seama că au
numeroase calităţi şi vor putea reflecta la calităţile lor admirabile. Vor
realiza că fiecare persoană este unică. Fiecare are propria imagine de sine,
formată din propriile atitudini, percepţii şi idei despre sine. De pildă,
fiecare îl percepe pe profesorul clasei din perspectivă diferită.
Psihologul Wiliams James
spune:
„ Ori de câte ori se întâlnesc
doi oameni, sunt prezenţi de fapt şase, e vorba de fiecare individ, bărbat (sau
femeie), aşa cum se vede el (ea), aşa cum este văzut (văzută) de ceilalţi şi de
cum este el(ea) în realitate.”
(Wiliams James, Principles of
Psichology; New York;Holt, 1890, 2 Vol.)
MATERIALE
Fişa de lucru a elevilor: „Cine
sunt eu?
Numele............................
Data.......................
·
Oamenii de care îmi pasă cel mai mult în
viaţă sunt.............................................
·
Mă simt mândru de mine
când..............................................................................
·
Sunt o persoană plăcută pentru
că.......................................................................
·
Oamenii pe care îi admir cel mai mult
sunt...........................................................
·
Calităţile pe care le amir cel mai mult la
ei sunt...............................................
·
Două din cele mai remarcabile calităţi ale
mele sunt.............................................
§ Unul
dintre lucrurile cele mai bune pe care le-am făcut în viaţă
sunt....................
ACTIVITATE
Voi scrie pe tablă sintagma- Imagine de sine
Citatul
de mai sus va fi afişat la vedere.
1. Elevii vor completa fişa de lucru
cerându-le să răspundă sincer. Le voi explica faptul că li se cere să arate doar una din calităţile oamenilor pe
care îi admiră cel mai mult. Li se va spune că nimeni nu va vedea ceea ce au
scris pe fişă, nici chiar profesorul.
După completarea fişei de lucru,
le voi cere să să arate una dintre calităţile pe care au arătat că o admiră.
Acestea vor fi listate pe tablă. Dacă apar repetiţii, în dreptul acesteia se va
arăta câţi elevi s-au referit la acea calitate.
2. După ce elevii răspund la întrebările
pentru facilitatrea discuţiilor, pot face tot ceea ce doresc cu fişele lor.
ÎNTREBĂRI PENTRU DISCUŢII :
v A fost greu să răspundeţi la întrebările
de pe fişă ? Explicaţi.
v V-aţi simţit stânjeniţi sau vi s-a părut
greu să scrieţi lucruri pozitive despre voi înşivă, chiar dacă ştiţi că nimeni
nu va citi ceeea ce ați scris ? Explicaţi.
v Cum vi se pare să vă folosiţi timpul
pentru a vă gândi la calităţile voastre ?
Elevii
vor citi calităţile scrise pe tablă. Vor fi întrebaţi:
v Ce vă spune lista despre tipurile de
oameni pe care îi admiraţi ? ( lista include, de obicei, doar trăsături
pozitive)
v Admirăm şi trăsături negative ale oamenilor?
v Cum este influenţată imaginea de sine a
fiecăruia de legăturile sale cu colegii, prietenii, profesorii, cu rudele sau
cu părinţii ?
v Cum comentaţi citatul de pe tablă ?
v În ce fel ar trebui oamenii să-şi
îmbogăţească imaginea de sine ?
v Care sunt semnele că cineva are o foarte
bună imagine de sine ?
BIBLIOGRAFIE
1. Abric, Jean Claude, Psihologia comunicării.Teorii şi metode, Ed. Polirom. (2002)
2. Amado, Giles, Guittet,
Andre, Psihologia comunicării în grupuri,
Ed. Polirom. (2007),
3. Atkinson, Robert, Povestea vieţii. Interviul. Ed.
Pollirom. (2006),
4. Băban, Adriana, Consiliere educaţională, Psinet,
Cluj-Napoca. (2001)
4. Baylon,Ch., Mignot, Comunicarea, Ed.Universităţii Al. I.
Cuza, Iaşi. .(2000),
5. Boncu, Ştefan, Psihologia influenţei sociale, Ed. Erota,
(1999),
6. Birkenbihl,Vera, Antrenamentul comunicării sau arta de a ne înţelege, Ed.GEMMA PRES. (2009),
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu