Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Bibliografie:
COMUNICAREA MANAGERIALĂ
Prof. Pătrulescu Corina
Colegiul Gheorghe Tătărescu, Rovinari, județul Gorj
O problemă importantă cu care se
confruntă societatea modernă, ce afectează direct şi imediat, dar şi indirect,
pe termen nedeterminat, viaţa indivizilor, a colectivelor şi a societăţii în
ansamblu, este problema comunicării. Caracteristică specific umană, comunicarea
este liantul indivizilor dintr-o colectivitate, ce oferă posibilitatea
cunoaşterii opiniilor acestora, a omogenizării sub aspect psihosocial,
asigurând funcţionarea normală a colectivului, indiferent de mărimea şi natura
sa.
Pentru orice organizaţie, comunicarea este
o cerinţă esenţială în atingerea obiectivelor stabilite, o condiţie sine qua
non a funcţionării sale eficiente, a stabilirii celor mai elementare
relaţii interumane. Comunicarea constituie premisa exercitării activităţii de
management, a funcţiilor procesului de management. Numai o comunicare eficientă
face posibilă planificarea şi programarea, coordonarea şi controlul, motivarea,
consultarea şi participarea activă a membrilor organizaţiei la înfăptuirea
scopurilor propuse. Fiecare moment din activitatea organizaţiei se bazează pe o
comunicare eficientă, ca modalitate de focalizare şi corelare a eforturilor.
Orice organizaţie nu se defineşte numai
prin produsele şi/sau serviciile sale, ci şi prin
abilitatea de a comunica a
angajaţilor săi şi a echipei manageriale. Pentru managerul de succes
comunicarea este o stare de
spirit şi un instrument. Cu cât poziţia managerului în structura ierarhică este
mai înaltă, cu atât acest timp este mai lung. Şi nu numai atât, însăşi urcarea
managerului pe treptele ierarhice ale profesiei sale, fapt care confirmă
succesul, este determinată de abilitatea lui de a comunica eficace şi eficient.
Comunicarea managerială este un factor de
competitivitate şi un avantaj strategic al unei organizaţii.
Procesul de învăţământ este un
act de comunicare didactică. Comunicarea didactică presupune întâlnirea celor
doi actori, educatorul şi educatul, în care fiecare şi-a asumat un rol pe care
îl joacă.
În şcoală, mai mult decât în orice
organizaţie, comunicarea managerială trebuie să fie atent proiectată pentru a
îndeplini rolul motivator pentru care este realizată. Scopul managerului este de
a îmbunătăţi performanţa prin motivare. Cea mai importantă resursă în
realizarea unui optim motivaţional în şcoală îl reprezintă comunicarea .
Profesiunea de educator are un statut
aparte, prin complexitatea si misiunea pe care o are de îndeplinit: formarea
unor personalităţi autonome integrabile social, cu capacităţi de gândire
critică și creativă și un profil moral autentic. De aceea, managerul are un rol
important în motivarea acestei categorii profesionale, dezavantajată din punct
de vedere material și social.
Rolurile și competențele leadershipului trebuie dezvoltate, învățate și
perfecționate pentru ca acestea să răspundă cu succes complexității lumii reale.
Ca urmare a impredictibilității lumii și a limitelor raționalității umane, este
mai bine ca pentru început să se formeze capacitatea oamenilor, pentru ca mai
apoi aceștia să fie încurajati să-și dezvolte anumite mijloace de a
utiliza aceste capacități. În acest sens, școala este locul potrivit pentru
formarea acestor capacități prin intermediul trainingurilor pe
leadership.
Leadershipul transformațional
Cele patru dimensiuni ale leadershipului transformațional :
● Inspirația: motivarea
urmașilor și comunicarea optimismului în ceea ce privește scopurile
viitoare.
● Individualismul: concentrare pe
nevoile individuale ale urmașilor.
● Stimularea intelectuală:
influențarea gândirii și imaginației urmașilor.
● Influența idealizată:
comunicarea și construirea unui angajament emoțional față de viziune.
Pot fi diferențiate două stiluri fundamentale: orientat spre sarcină (liderul are capacitatea de a defini din punct de vedere cognitiv
situația, de a stabili și formula obiective credibile, de a sintetiza
problemele ivite în cursul procesului de lucru) și orientat
spre relații (liderul constituie un liant pentru grupurile informale de
angajați, este un factor cheie in prevenirea eventualelor conflicte).
Bibliografie:
·
Abăcioaie, D. Andrei, A., (2005), Ghidul directorului de şcoală (Pledoarie pentru managementul de
calitate în şcoli), Ed. Casei Corpului Didactic, Bacău, ediţia a III-a ;
- Catană, D., (1994), Management general, Ed. Tipomur,
Târgu Mureş;
- Cristea, S., (2003), Managementul organizaţiei şcolare,
EDP, Bucureşti;
- Iucu, R., (2000), Managementul şi gestiunea clasei de elevi. Fundamente
teoretico-metodologice, Ed. Polirom, Iaşi;
- Manolescu, A., (1998), Managementul resurselor umane, Ed.
RAI, Bucureşti;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu